15-Feb-2022, 10:43 AM
(15-Feb-2022, 07:32 AM)Wim -de roetsende schreef: Mijn ervaring met de Milan is dat de vering (of demping of hoe het ook mag heten) behoorlijk stug/sportief staat afgesteld.Volgens de info van Velomobile World heeft de SL dezelfde veerpoten als de GT. Dus ook met die simpele PU dempertjes. Naar mate die slijten wordt de demping minder tot bijna niets.
Nou rijd ik ook rond met 28mm banden, dat helpt ook niet echt.
Ik denk zelfs dat de SL stugger is dan de DF. Dat zorgt wel weer voor een superstrak sturende vm.
Ik kan met de SL veel harder en scherper door bochten dan met de DF. Er liggen dezelfde banden onder.
Er is gewoon niet of nauwelijks sprake van overhellen.
Of een voertuig stug of soepel is afgeveerd ligt aan het karakter en de zwaarte van de vering. Dat geldt ook voor de demping.
28 mm banden hoeft geen nadeel te zijn. Een lichte wielophanging, inclusief remmen, wielen en banden heeft minder invloed op het afgeveerde deel van het voertuig. Bovendien hoeft de kleinere 28 mm band als luchtveer minder te worden gedempt.
De grootste invloed op strak sturen heeft het maken met de stuurgeometrie. Ook hellen in de bochten heeft daar invloed op. Dat heeft te maken met het rolcentrum van het voertuig.
Voor uitleg:
https://velomobiel.wordpress.com/2015/12...l-centrum/
https://www.mvwautotechniek.nl/rolcentrum/