Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor mijn eerste super lange tocht
#13
Jules,

Een tocht van 188 km op 'n dag is prima te doen. Mooie afstand om ontspannen te fietsen en regelmatig je pauzes te nemen. Eet en drink normaal en een paar bananen en muesli bollen extra is meer dan genoeg als reserve.
Ik ben een buitenbeentje wat betreft eten en drinken op of in de fiets. Ben gewend aan vasten met tussenpozen en eet vaak maar 6 uur op een dag maar 2 maaltijden zonder tussendoortjes. Ga gerust na 12 uur vasten zonder ontbijt 60 km fietsen. Het lichaam past zich aan naar behoefte en ga geleidelijk over van koolhydraat- op vetverbranding. Het tempo zakt hoogstens 2 km/h.
Een gezond mens heeft minimaal 2.000 kcal. aan glycogeen reserve en vaak meer dat 90.000 kcal. aan vetreserve. Genoeg voor 6 tot 8 dagen. Eet of drink nooit sportvoeding of -dranken. Niet lekker
Ben veganist en krijg voldoende mineralen binnen via brood en groenten. Eet verder zoutarm en drink matig maar voldoende. Op de rit van maar 40 km neem ik nooit eten of drinken mee. Ook niet in de zomer.
De enige houvast tijdens mijn inspanning is de ademhaling. Maximaal 12 per minuut bij zwaardere inspanning. Anders max. 10. Bij een rustige ademhaling blijft je spijsvertering, je bloedsomloop en je luchtwegen optimaal functioneren. Bij hijgen verkrampen de gladde spieren van de darmen, bloedvaten en luchtwegen. Dat kost extra energie en de spieren die het meeste arbeid verrichten krijgen minder zuurstof, glucose en vetzuren om efficiënt arbeid te verrichten. Heb in het verleden vaak met een hartslagmeter gereden, maar dat had geen meerwaarde bovenop de ademhaling. Heb door een rustige ademhaling ook een rustige hartslag. Afhankelijk van de inspanning tussen de 85 en 105 slagen/min. Alles ontspannen in flow. In rust een ouwe mannen hartslag van circa 45 slagen.
Neem de tijd voor eten en drinken. Niet tijdens het fietsen. Afstappen. Als je ontspannen fietst krijg je geen stijve spieren tijdens pauzes, maar worden je reserves wel aangevuld.
Ontspannen beginnen, kom je ontspannen op je bestemming aan. Succes.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 12-Jul-2022, 05:54 PM
RE: Tips voor mijn eerste super lange tocht - door PietV* - 14-Jul-2022, 10:11 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Bülk 4 more
Als je windkracht 4 ...Frutsel — 01:58 AM
Naar welke muziek luister je?
We hebben hier sinds...Jeroen S — 01:07 AM
Bülk 4 more
Wat ik zo van het Du...Jeroen S — 12:44 AM
Naar welke muziek luister je?
Veel metal, maar ook...voodoo — 12:01 AM
Naar welke muziek luister je?
Ik houd van st...Frutsel — 11:57 PM
Bülk 4 more
De Bülk urban is gew...Gideonaut — 11:56 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik luister eigenli...Oliver — 11:21 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik heb meestal 3fm a...Fietsbennie — 10:59 PM
Bülk 4 more
Ik rijd niet zo vaak...Wim -de roetsende — 10:51 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik houd van stil...melle z — 10:50 PM
Naar welke muziek luister je?
Op het werk hebben w...Willeke_IGKT — 10:42 PM
Bülk 4 more
Of is het verschil 4...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Naar welke muziek luister je?
Voor mij is de absol...LigZeeuw — 10:09 PM
Naar welke muziek luister je?
Soms vind ik de te...Hardloper — 10:09 PM
Naar welke muziek luister je?
Ik luister eigenlijk...Lopopodium — 10:03 PM
Bülk 4 more
Dit vind ik vreemd: ...Hardloper — 10:00 PM
Naar welke muziek luister je?
Volgens mijn oudste ...Wim -de roetsende — 10:00 PM