Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo
#2
Heyhey,

Ik voel me nu toch wel geroepen om mijn ervaringen met de nieuwe Quatrevelo te delen. Het is mijn eerste velomobiel dus ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal. Ik heb in 2015 in iemands Quest een proefrit mogen rijden, en ergens vorig jaar nog een bij velomobiel.nl. 

Het verschil tussen een Quattrovelo en Quatrevelo
Ik rijd geregeld samen met de fietsgroep van grensrijder.com. 3 mensen in die groep die ik ken en die Quatrovelo’s hebben, hebben de fietsen af en toe eens een beetje met die van mij vergeleken. Er is door de jaren heen een versteviging in de achterberg gekomen. Bij de oudere / eerste generaties van QV’s wilde de achterbrug nog wel eens breken bij de lasnaden. Tevens is de manier waarop het stoeltje bevestigd word iets verbeterd. Het stoeltje zit met 2 moeren vast. In het verleden werd er voor bij het stoeltje een gat geboord en er een ringetje op vastgeplakt ter versteviging. Nu zit er een speciaal soort beugeltje. Het is een soort ijzer plaatje waar meerdere gaatjes in zitten. Deze word net als het ringetje vastgeplakt. Bij mij is 1 van die gaatjes doorgeboord. De andere kan ik doorboren als ik het stoeltje wil verstellen. Verder zijn er naast de naam, eigenlijk niet echt andere verschillen gevonden. Als ik er meer weet te vinden horen jullie het wel.

Wegligging
Het directe verschil wat ik merkte tussen een Quatrevelo en een Quest is dat de Quest een beetje als een “vis” wiebelt over de weg. De Quatrevelo doet dat ook, maar, minder en op een hogere snelheid (40 km/h of meer) + een hogere cadans dan 80 ongeveer.

Als ik met ongeveer 25 km/h door een bocht rijd blijft de Quattrovelo lekker stabiel. Hij zal niet snel kantelen. De banden maken wel duidelijk meer lawaai als je met 25 km/h door de bocht gaat. Ik vermoed dat dat komt door horizontale krachten. Ik denk dat die banden niet heel erg geschikt zijn om met zulke snelheid door een bocht te gaan, zonder dat het loopvlak van de band schuin gaat zoals bij een normale fiets.

Sturen
Doordat ik bij de Quatrevelo de wat bredere Shwalbe Trykers kreeg, zie ik dat mijn draaicirkel toch wel zo groot is dat ik bij rotondes of kruispunten vaker in de knoop kom. Ik heb wat bijzondere rijbewegingen moeten leren van mijn andere fietsmaatjes om ze fatsoenlijk te kunnen nemen. Maar technisch gezien moet ik dan soms voorzichting verkeersovertredingen begaan. Bijvoorbeeld tegen het verkeer in rijden. Ik zie bij de andere QV’s die Marathon plus rijden, deze problemen veel minder. Simpelweg omdat deze smaller zijn.

Schakelen / Verzet
Het bereik van de standaard set versnellingen is prima. Ik kan er mee stevige heuveltjes op rijden, en ik kan er harder mee dan 40 op vlakke grond. De laatste versnelling is wel dusdanig zwaar dat ik hem alleen gebruik als ik een beetje of behoorlijk bergaf ga. Op het vlakke wil ik hem ook wel eens gebruiken, maar zelfs met 4 km/h vind ik hem dan toch niet comfortabel genoeg. Als ik echt in de heuvels zou willen rijden, denk ik dat ik een mountaindrive zou adviseren. Maar die vind ik wel erg duur!

Remmen
De standaard trommel remmen (25mm volgens mij?) vind ik praktisch gezien voor iedereen te klein. Als je harder gaat dan 30 km/h, dan merk je toch al dat je een behoorlijke afstand aflegt en behoorlijk wat kracht moet zetten voordat je stil staat. Aangezien mijn gemiddelde vaker rond de 36 km/h zit, vind ik ze voor mij persoonlijk te zwak. Rijd je gewoon ergens tussen de 20 en 30, dan zouden ze goed genoeg zijn. 

Mocht je nog meer willen weten? Stel je vraag en dan werk ik het hier in dit bericht wel bij. Ondertussen vind je toch al wat video’s van mij en de Quatrevelo op YouTube: https://youtube.com/channel/UCNBtw9-WwkdVbYnqcMwpOYA

Groetjes,

Jules.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TheoZw , Bacchus , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Ervaringen met de QV / Quattrovelo / Quatrevelo - door JustJules - 10-Aug-2022, 11:26 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM