Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing
#15
(17-Aug-2022, 08:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij de Milan zou voor deze fijnafsteller trouwens een echt best wel groot gat in de bodem gezaagd moeten worden.
Dat vind ik die halve mm niet waard. (Zie het bericht van Allert dat ik eerder heb aangehaald.)

Inmiddels heb ik begrepen dat belast 2 (tot 3) mm toespoor op de band gemeten ideaal is.
Daniël Fenn blijft trouwens, volgens de laatste berichten die ik heb gehoord, nog steeds beweren dat 2 mm uitspoor voor de DF het beste is.
Ik vind het allemaal goed, maar Daniël Fenn heeft de fuseebesturing niet uitgevonden en ook het Ackermann principe niet. Wat Daniël lekker vind sturen mag hij zelf weten, maar zijn voorkeur voor sporing is verre van algemeen. Hij is een uitzondering.

Alle gebruikelijke personenauto's hebben fuseebesturing en fijnafstelling op de sporing. Achterwiel aangedreven personenauto en bestelauto's hebben toespoor op de voorwielen.
Fijnafstelling is een compromis en heeft een drieledig hoofddoel:
- stabiel rechtuit. Dus koersvast op hogere snelheid;
- verlagen van de zijwindgevoeligheid;
- verlagen van de rolweerstand voor de levensduur van de banden en het brandstofverbruik. Dat laatste geldt niet voor vm rijders.

Daar streeft elke VM bouwer naar. Dat een vm bouwer genoegen neemt met een compromis is niet aan mij. Flevobike heeft het in het verleden wel fijnafstelling toegepast.

In bochten bij lagere snelheden heeft uitspoor het voordeel van beter insturen en een iets kleinere draaicirkel. Bij hogere snelheid het nadeel van koersvastheid, zijwind gevoeligheid en verhoogde rolweerstand.
Bij hogere snelheid in bochten is toespoor in het voordeel. Door de centrifugaal krachten in een bocht gedraagt de vm zich, afhankelijk van de snelheid, steeds meer als een tweewieler. Tot ie kiept. Het Ackermann principe zorgt altijd voor uitspoor in de bochten.
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , 365cycle


Berichten in dit topic
RE: Zelfbouw RVS fijnafstelling stuurstang / sporing - door PietV* - 17-Aug-2022, 09:55 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Quest xs nr 13
Al is het nog stee...365cycle — 02:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Beroepsdefo...365cycle — 01:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fiets...LigZeeuw — 12:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fietsco...365cycle — 12:52 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou ze waren iets gr...Hardloper — 11:28 AM
wat ze zeggen
"er moet een vl...365cycle — 11:24 AM
Quest xs nr 13
 Al is het nog ste...Merijn — 11:15 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Had hagel en regen...365cycle — 10:10 AM
Spezi 2024
Beide zaken in Dront...Willeke_IGKT — 10:04 AM
Spezi 2024
Lijkt me leuk om een...Hardloper — 09:06 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ah dan kan ik ze mul...Hardloper — 09:05 AM
Spezi 2024
Zijn er toevallig...Hoekie — 09:00 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...Arend-Jan — 06:35 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM