17-Aug-2022, 11:18 AM
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Als je toch bezig bent met fijnafstelling doe dan ook even een aantal uitrol proeven met verschillende instellingen. Liefst ergens met een zeer bescheiden hellinkje, zodat de snelheid laag blijft. Onder 15-20 km/h Starten bovenaan de helling, laten uitrollen en markeren hoe ver je komt. Dan nogmaals. Vervolgens probeer je een beetje meer in 1 richting, bijvoorbeeld toespoor, en controleer je hoever dat rolt. Gaat dat beter, dan blijf je in die richting verder proberen. Rol je minder ver, dan ga je de andere kant op met de instelling.Buiten dat er bij zo'n rolproef veel extra variabelen spelbreker kunnen zijn (zoals Frutsel als aangaf) en het tijdrovend is (zie ook de video van Velomobile World), heb je wel een dynamische situatie, maar niet de in praktijk meest voorkomende, dynamische situatie waarbij het voertuig wordt aangedreven. Hoeveel extra speling is er bij aandrijven ten opzichte van uitrollen?
(17-Aug-2022, 08:32 AM)Jeroen S schreef: Een gemeten waarde, blijft een meetwaarde. Bij diverse Velomobielen heeft het invloed of er wel of niet iemand in de velomobiel zit.Als je niet zeker weet, wat het verschil in sporing is bij je specifieke velomobiel, zou ik sowieso altijd belast meten (of eerst bepalen wat het verschil is).