Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heb jij een racekap op je velomobiel ? Hoe bevalt dit?
#9
(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Heb jij een racekap op de velomobiel gekocht?
Jup!
(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Dan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring hiermee.
Bij regen, warmte?
Bij lichte regen heb ik 'm er niet zo snel op, maar als het hard regent vind ik het heerlijk. Zeker omdat ik vaak best hard rijd komt voelt regen echt als zweepslagen in je gezicht. Ok, tikkeltje overdreven, maar ik heb wel situaties gehad waarbij ik zelfs met bril niet meer kon rijden omdat de regen van opzij erachter sloeg en in m'n ogen terecht kwam. Het meest pijnlijk is het tegen het vriespunt; dan is het net hagel. Racekap erop, vizier dicht en er is meteen niets meer aan de hand. Dat vizier is overigens wel bewerkt met een middeltje om te zorgen dat het water er weer af stroomt. Het wordt dan een soort dunne film ipv losse druppels. Met druppels valt in principe ook te rijden maar het wordt er niet veiliger op.
 
(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Slaat het aan?
Bij m'n DF besloegen de zijruitjes nogal. De nieuwe eigenaar heeft die eruit gehaald en zo gemonteerd dat ze naar achteren toe open te schuiven zijn. 
De Milan heeft een erg goed ontworpen racekap: de wind komt onder het randje door, gaat dan naar boven en wordt langs de zijruitjes naar achteren toe geleid, om dan naar onderen te gaan. Tenzij ik stilsta beslaat de Milan niet. Afhankelijk van hoe vochtig het precies is, is vizier open of de racekap een stukje open bij het stoplicht genoeg om beslaan te voorkomen.
De BM-kap is overigens wel droger dan de standaardkap (die inmiddels volgens mij ook niet meer leverbaar is). Bij de standaardkap komt er water onder de rand van de klep door; de BM kap valt echt over de rand van de fiets heen.
De QV heeft het beste van twee werelden en verreweg het beste (pinlock) vizier (de DF heeft dat ook, tegenwoordig zit het ook op de Milan/Bülk), maar heeft daardoor ook de nadelen die de Milan niet heeft. Je blijft soort van buiten zitten.

(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Bij kou?
Ja, fantastisch. Ik reed met -1/-2 in een T-shirt en korte broek naar m'n vriendin (100 km). Alleen de eerste 5 minuten had ik het koud. Wat nog wel een goede tip is: Ik heb een Jack-in-a-Bag die bij kouder weer altijd in m'n muts zit. M'n benen kunnen wel wat vrieskou hebben als ik een band moet wisselen, maar een koud bovenlijf is echt vervelend. Effe dat lichte jasje aan en je blijft heerlijk warm. Bij echte pech kan je het ook ín de fiets dragen, en dan is het zelfs met vriesweer gewoon niet koud, mits alle ventilatie maar dicht is.
 
(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Bij wind?
De (2!) klemmetjes van de DF om de rand lijken onderbemeten, maar deden het verrassend goed bij windkracht 6. Bij de Milan zit de kap vast met elastiekjes, daar wil je een dyneema touwtje aan maken als het erg hard waait. De wind slaat namelijk aan de achterkant onder de kap, en die wordt dan opgetild; gevolg daarvan is dat de fiets door die plotselinge "lift" ook extra windgevoelig is. Met de versteviging is windkracht 7 met de Milan met racekap nog te rijden, zonder de racekap kan ie meer hebben.

(15-Aug-2022, 07:11 PM)GerDilven schreef: Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met deze behoorlijk dure aanschaf.
Wellicht overtuig je ook andere velomobiel rijders.
Laatste voordeel van een racekap is de stroomlijn. Niet omdat de fiets er sneller van wordt, maar omdat die niet langzamer wordt; de rolweerstand en luchtweerstand neemt toe als het weer slechter wordt. Doordat de stroomlijn verbetert met de racekap blijft mijn gemiddelde snelheid en dus reistijd ongeveer gelijk in de winter. 

Bij wie kan ik me nu melden voor provisie? Big Grin 

(15-Aug-2022, 09:25 PM)Hoekie schreef: Hier in Zeeland rijdt bijna niemand zonder. Ik ook bijna niet. Bij mij is wel een QV head in hood. Met die hood lijkt het als alleen een dak boven mijn hoofd. En pinlock in de winter. Kan het vizier dicht blijven. In de winter zalig. Alleen een DF ruitenwisser mist nog.
Het kan bij jullie ook nogal spoken zeg, halleluja. Reed ooit over de Grevelingendijk en zag de auto voor me vaart minderen ivm regen en wind. Ik reed maar 35, maar kon dat tempo wel comfortabel en veilig vasthouden. 
Die ruitenwissers zijn los te koop maar wel smerig duur. Je kan Rain-X of van die folie proberen; laatste is wat permanenter, het eerste werkt net iets beter.

(15-Aug-2022, 09:25 PM)Hoekie schreef: Met een dichte racekap heb ik geen ervaring maar als ik zo op het Duitse forum lees is het super zolang je maar goede ventilatie hebt.

Kortom, zelf proberen en goede ventilatie niet vergeten.

Ah ja, gisteren met 30+ een zaligheid in de schaduw. Mijn QV is wit. Zal ook wel schelen bij die temperatuur. Met head out hood (zeg maar zoals andere velomobielen zonder kap) was ik waarschijnlijk thuis gebleven. Best bizar wat schaduw doet.
Arend-Jan reed kortgeleden met die extreme hitte (38 graden?) ook van werk naar huis (65 km) juist mét de racekap erop. Niet teveel vermogen en de ventilatie open; die lucht is toch wel warm, maar de schaduw scheelt een boel. Zijn BM-kap is ook wit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Heb jij een racekap op je velomobiel ? Hoe bevalt dit? - door 365cycle - 15-Aug-2022, 10:55 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM