Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heb jij een racekap op je velomobiel ? Hoe bevalt dit?
#51
Ik heb dus sinds kort een kap voor de Quest, en wel de 'DF-kap' die Wim noemt. Ik heb gisteren 110km (55 heen in de ochtend en terug in de middag) in regen, wind en duisternis gefietst. Grotendeels door de polder, paar dorpen en stukken bebouwde kom. 

Ik had dit draadje al uitgebreid gevolgd en herken de hier genoemde voor- en nadelen na die tocht van gisteren waarvan zelfs ik moest toegeven dat het suboptimaal fietsweer was  Wink 

Warmte 

Dit vind ik zowel een voor- als een nadeel eigenlijk, afhankelijk van de dag en het moment. Gisteren was het wat té warm, ook omdat ik voor de regen het vizier zoveel mogelijk dicht houd. Heen had ik de fout gemaakt 2 lagen boven aan te doen, veel te warm. Terug in een dun sportshirtje was beter, maar in beide gevallen doorweekt (en dus niet van de regen  Wink )

Zicht 

ik heb een pinlock voor maar ook 2 zijruitjes die wel snel beslaan. In donker en regen op zo'n verlaagd fietspad aan links (voor mijn fietsrichting) met een stroom auto's tegemoet was het zicht echt erbarmelijk. Af en toe even vizier open om mezelf weer te centreren op het rechterdeel van het 2 baans fietspad was noodzaak om de tegemoet komende medefietsers te ontwijken (gelukkig niet zoveel met dit weer. Wel een paar dwazen zonder licht...). 

Ik ben bovendien brildragend en terwijl de pinlock voor me nog enigszins transparant bleef, gold dat niet voor mijn brillenglazen. Die beslaan na km of 3 en dat blijft zo. De zijruitjes trekken dan ook dicht en de randen voor rondom de pinlock ook. Ik heb een doek waarmee ik die af en toe even schoon poets. Maar ideaal is het niet.  

Tot slot onder dit kopje: haakse bochten in het donker: ik heb best goede verlichting, maar die schijnt vooral vooruit. In de Groningse polder is het nog écht donker en de dode hoeken in een beslagen kap met raamstijlen ivm het motor-/pinlock vizier betekent eigenlijk dat ik de volgende procedure hanteer voor haakse bochten in het donker:

1. ik zie in schijnsel van de lamp mijn afslag aankomen en minder dan vaart. 
2. De afslag verdwijnt volledig uit zicht in de duisternis en dode hoek
3. Op gevoel stuur ik hem in  Big Grin 

Mijn score is nog 100%: ik kwam telkens op de gewenste weg terecht, maar met door tractoren kapot gereden binnenbochten met van die modderkuilen net naast het wegdek ben ik soms wel eens ongerust of ik daar niet eens in ga belanden...

Beschutting

Dit vind ik hét grootste voordeel: harde wind en regen in je gezicht is niet fijn. Enig nadeel van de DF-kap zijn de 2 kleine openingen bij de muts met harde zijwind en regen: dan waait de regen naar binnen en belandt schuin achter je zitje, waar ik mijn tassen en jas prop... Maar goed, weer zoals gisteren is gelukkig een uitzondering (www.hetregentbijnanooit.nl). 

Verder kan ik rustig mijn mobiel in een houdertje op het stuur hebben. De DF-kap is bovendien echt best ruim en ik vind het gevoel ruimtelijker dan met de schuimkap die toch wat strak rond je net zit en drinken uit een grotere bidon onmogelijk maakt. Bovendien is deze breder dan mijn schuimkap opening. 

Tot slot de door Wim genoemde herrie in de DF-kap. Tjonge, wat heeft ie daar gelijk in!  Big Grin Het is een ontzettende bak lawaai met die kap in regen en wind. Als je over klinkertjes rijdt (met je 6,5 bar in de voorbanden  Wink ) lijkt het of de wereld vergaat...MAARRRR...door de ruimte onder de kap en het feit dat ik niet in de regen zit, kan ik met mijn Bose noise cancelling headphones fietsen. Die filtert alles lekker weg en ik geniet van een podcast, luisterboek of muziekje zonder het apocalyptisch lawaai te horen. 

"OOOOOH, Tim, dan hoor je toch het verkeer niet!!! LEVENSGEVAARLIJK IS HET, MET ZO'N KOPTELEFOON!! SCHANDE!!" 

>> Jaja beste lezer. Die scholieren ken ik ook wel hoor, die niks meer horen. Maar lieve lezer: ik hoor onder die kap toch niks van erbuiten door die pokkeherrie  Wink En ik beloof plechtig heel actief in de spiegels te kijken. 

Tot zover mijn overdenkingen en ervaringen met een racekap! Doe er je voordeel mee! 

Ik blijf in de balans er erg positief over: zelfs met de weersomstandigheden van gisteren 'probleemloos' de 110 km afgelegd. 9 van de 10 keer zijn de omstandigheden beter...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Heb jij een racekap op je velomobiel ? Hoe bevalt dit? - door TimSch - 13-Jan-2023, 11:24 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gaat een strakke r...LigZeeuw — 07:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het mobiele telnr da...ZoefZoef — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
is het niet makkelij...365cycle — 07:24 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gaat een strakke reg...Gideonaut — 07:08 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb een regenbr...365cycle — 06:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
akelig koud door de ...365cycle — 06:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb een regenbroe...LigfietsWilsum — 06:43 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
mijn regenbroek vand...LigZeeuw — 06:26 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin de r...Bob Hagendijk — 04:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik zat middenin een ...365cycle — 03:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ...Raymond — 03:35 PM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik had een paar jaar...Gideonaut — 09:26 AM
Geen ligger, wel interessante techniek
Ik wist even niet wa...365cycle — 08:33 AM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Het "grapje&quo...365cycle — 08:12 AM
M5 M-racer opbouw
En dat hij gebruik...Lopopodium — 11:50 PM
Komen jullie wel Velomobiel-haat tegen?
Muntjes op het s...Lopopodium — 11:47 PM
Hallo
We gaan elkaar vas...365cycle — 10:46 PM