Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even echt voorstellen
#1
Laatste paar maanden hier en daar al iets gepost, en vooral veel gelezen. Nu maar even echt goed voorstellen.

De laatste vijf jaar nauwelijks op een ligfiets gefietst. Daarvoor 25+ jaar op een zelfbouw flevoracer. ca 30 jaar geleden dus gemaakt door mijn vader die toen nog leraar metaalbewerken was. Hij heeft er drie gemaakt, voor hemzelf, voor mij en de lokale fietsenmaker waar hij goedkoop (2e hands) onderdelen van kon krijgen. Vele kilometers mee gemaakt, maar de laatste jaren stond hij te versloffen met versleten onderdelen. Ook door de aanschaf van een onderhoudsvrije degelijke allround fiets waar ik ook superfijn mee de bergen in kan met bagage en mijn dagelijkse rit naar werk (12km enkele reis met wat hoogteverschillen). Een mooie Santos met riem en Rohlof.

Ondertussen altijd een grote interesse gehad in velomobielen. Maar nooit naar mezelf een aanschaf kunnen verantwoorden omdat ze niet zo allround inzetbaar zijn (in mijn beleving). Tot een paar maanden geleden. Een nieuwe baan op fietsafstand van 28km enkele reis met een groot deel door polder-achtig landschap. Dat is met een Santos toch wel wat gortig. Met de auto of OV wordt ik niet gelukkig, en een speedpedelec strookt te weinig met mijn ideaal om het zelf te doen (en afhankelijkheid van externe energie en complexere techniek nog daargelaten). Dus kwam de velomobiel nu toch in zicht...

En inmiddels de gelukkige bezitter van een 10 jaar oude Quest (631) met een zeer schappelijk aantal km's op de teller waardoor hij technisch eigenlijk als nieuw is. Inmiddels al meer dan 2000km's erop zitten. Heerlijk! De bijna dagelijkse fietstoch is nu een genot! Het scheelt me zo'n 20 minuten enkele reis, en ik hou nog wat energie over als ik thuis ben. En grappige bijkomstigheid is dat als ik warm en bezweet thuiskom ik een koude douche heerlijk vindt (normaal was ik daar niet voor te porren, nu toch wel handig met de huidige energie-prijzen).

In het begin had ik wel wat praktische puzzels. Zoals opfrissen op mijn werk (geen douche, of ik moet naar een ander gebouw wat de tijdswinst weer teniet zal doen). Een sneldrogende handdoek, washand en wat schone kleren werkt prima. En er ruim eerder zijn dan collega's is dan ook fijn ;-)
Een andere puzzel is waar ik hem neerzet. Schuur is te klein, achtertuin kan hij niet komen (klein paadje met te krappe bochten). Dus staat hij nu op straat geparkeerd tussen de auto's onder een zeil. We wonen aan een doodlopende weg in een klein dorp, ben dan ook niet bang dat de Quest ineens weg is. Maar zet hem wel vast aan een lantaarnpaal. En af en toe zet ik hem even via de voordeur in de woonkamer ;-) Ook handig voor onderhoud. Op mijn werk kan hij lekker droog staan in de fietsenkelder achter een hek.

De volgende puzzel is richtingaanwijzers. Zitten er nog niet op op deze Quest. Al lijkt het erop dat de bedrading er wel voor klaarlicht. De hersft en dus de donkere dagen komen er aan en wat extra verlichting is ook niet weg. Ben nu geïnspieerd door oa de VeloPuter zelf wat aan het maken met LEDstrips en een Arduino/Teensy. En ik bouw er meteen een snelheidsmeter / kilometer teller in omdat ik niet zo tevreden ben over de fietscomputers die je kunt kopen.

Af en toe fiets ik er ook andere stukken mee dan alleen naar mijn werk. Bijvoorbeeld bezoekjes aan vrienden of familie die wat verder wonen. En dan is een toch van twee uur heen en ook weer terug prima te doen! Heerlijk zelfs. Mijn fiets-actie-radius is nu dus een stuk groter.
Antwoord }


Berichten in dit topic
Even echt voorstellen - door JanBurp - 30-Aug-2022, 09:06 PM
RE: Even echt voorstellen - door 365cycle - 30-Aug-2022, 11:39 PM
RE: Even echt voorstellen - door JanBurp - 01-Sep-2022, 06:46 AM
RE: Even echt voorstellen - door Fietsbennie - 01-Sep-2022, 10:21 AM
RE: Even echt voorstellen - door JanBurp - 01-Sep-2022, 10:27 AM
RE: Even echt voorstellen - door 365cycle - 01-Sep-2022, 12:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM