Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mango/Quest in Groningen eo gezocht om eens te bekijken
#12
(18-Sep-2022, 11:35 AM)TheoZw schreef: Tim, ik heb beide gereden. Van het voorjaar heb ik mijn Mango Tour verkocht waarin ik bijna tien jaar heb gereden. Toen ik tijdelijk zonder velomobiel zat, heb ik in de Mango Classic (die met de vouw) gereden. Daar kon ik 5 km/u sneller in rijden.
De oorzaak blijft vaag. De Mango Plus (wat een eenvoudigere versie is van de Mango Tour) zou ‘aerodynamisch wat slechter’ zijn. Maar heeft wel wat meer bagageruimte.

(18-Sep-2022, 11:43 AM)TimSch schreef: Dank voor je ervaringen Theo! Waardevol! 

Zo, 5 km/u vind ik een groot verschil! 

Theo z'n ervaring is op zich zeker waardevol, maar de 5 km/h zou ik met een korrel zout nemen. Niet omdat Theo fabels vertelt, maar omdat we niet genoeg informatie hebben. Want bij welke snelheid trad die 5 km/h verschil op?
Is dat het verschil tussen 65 en 70 km/h geweest? Bij 65 km/h heb je in een classic Mango (even op de gok, gebaseerd op mijn ervaringen met de Quest en de DF) dik 400 watt nodig om enkel de luchtweerstand te overwinnen. Bij 70 km/h moet er denk ik nog zo'n 100 watt bij. Met een lekker licht lopend bandje ben je echter bij beide snelheden maar ongeveer 100 watt kwijt aan rolweerstand (bij 70 km/h een kleine 8% meer dan bij 65 km/h). Je zou dan dus kunnen zeggen dat de rolweerstand bijna verwaarloosbaar is, en 5 km/h verschil puur een aerodynamisch voordeel voor de Mango Classic.
Trad het verschil op tussen 30 en 35 km/h? Dan wordt het verhaal compleet anders. Rijd je 35 km/h met de Mango uit mijn fantasie, dan mag je de rolweerstand uit het vorige gedachtenexperiment door 2 delen: er blijft dan 50 watt over om de boel in beweging te houden. En dan wordt het moeilijk. Hadden we bij 70 km/h ~500 watt luchtweerstand, dan is dat nu 500 gedeeld door 8 (ACHT!); er blijft maar 62,5 watt over. Bij 30 km/h is dat zelfs nog maar 50 watt. Je ziet: De rolweerstand is ineens de helft van het benodigde vermogen aan het achterwiel geworden!
Goed, we pakken er even een grafiekje van Wim Schermer bij (niet iedereen vertrouwt erop, ik weet het, maar zijn informatie komt voor mij in ieder geval altijd dicht bij de werkelijkheid): klik hier voor een deeplink. De Mango heeft drie 20" wielen, dus dit is de enige grafiek die we nodig hebben. 
Onze Mango stond op heerlijk rappe Schwalbe Shredda 50mm uit 2015, maar we willen een goedkoper bandje en een kleinere draaicirkel, dus we pleuren er even een splinternieuw setje Continental Contact Speed onder (van 2022 dus). Volgens Wim z'n grafiek leveren die 42% meer rolweerstand op; onze rolweerstand neemt dus toe naar 50 * 1,42 = 71 watt. Het verschil in rolweerstand is dus 21 watt; meer dan de toegenomen luchtweerstand bij 35 km/h t.o.v. 30 km/h veroorzaakt (dat is nl. 12,5 watt).

En dan hebben we het nog over zaken die makkelijk te identificeren zijn; een ander bandje zie je direct. Twee vrienden & ik zijn van plan dit jaar deel te nemen aan de race Lelystad-Enkhuizen-Lelystad; Eén van die vrienden is minder sterk dan ik, maar de andere heeft sport soort van als beroep, en rijdt ook dagelijks 2x40 km (vaak in zijn Milan SL). Aan hem heb ik op z'n minst een zware dobber. We grapten in ons groepje dus al om vlak voor de wedstrijd zijn ophanging even los te maken en hem een centimetertje uitspoor te geven in plaats van de huidige parallelstand. Daarmee veroorzaak je wel meer extra rolweerstand dan de genoemde 21 watt Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Mango/Quest in Groningen eo gezocht om eens te bekijken - door 365cycle - 18-Sep-2022, 01:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM