Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel
#1
Na aanmoediging in andermans topic start ik hierbij mijn eigen draadje. Smile

Een klein stukje historie
Ik ben 'pas' 37, maar rijd al meer dan twintig jaar ligfiets. Mijn eerste ervaringen waren bij Wim, van Beter Een Ligfiets in Tilburg. Al snel kwam ik er elk weekend. Veel fietsen heb ik al versleten, van een Batavus Relaxx en een Flevoracer tot een M5 Shock Proof, een Challenge Fujin SL en een Thys 220 roeifiets. Na een tijdje verkocht ik ze dan en zocht weer iets anders. Wim had ook een Rider staan, en op drie wielen beviel me meteen. Ik heb er zelf een gekocht en altijd gehouden. Gewoon voor de lol; snel is hij niet. Maar inmiddels heb ik andere behoeften, waarover hieronder meer. 

Mijn start als pseudonaut
Ik werk in Groningen en woon er net buiten; acht kilometer, meestal met de bukfiets en soms met een ligfiets - echt handig is het toch niet in de stad. Echter: soms werk ik tijdelijk op locatie. Dit jaar van oktober t/m december in Assen, op 27 kilometer van mijn huis en met een vrij gunstige route. Ik wist meteen: dit ga ik met de fiets doen. Ik heb een week een speed pedelec op proef gehad en was meteen verslaafd aan de snelheid: 45km/u kruissnelheid en 40km/u gemiddeld naar Assen. Maar bij slecht weer...? Als ligfietser ben ik natuurlijk ook serieus naar velomobielen gaan kijken.

Na enige overweging kocht ik een tweedehands Sunrider, met elektrische ondersteuning tot 35km/u. Mijn overwegingen: comfortabel, (elektrisch) toch vlot en betaalbaar. Mijn plan was om de fiets drie maanden te gebruiken en daarna te houden of weer te verkopen, afhankelijk van hoe de tochten naar Assen bevielen. Inmiddels kan ik zeggen dat ze smaken naar meer, maar weet ik ook beter wat ik wel en niet wil in een velomobiel. Mijn klus in Assen wordt verlengd en daarnaast mag ik voorlopig twee dagen per week naar Veendam, 25km enkele reis. Dus het ideale moment voor een upgrade.

Wat past bij mij en wat zoek ik?
Als vader van twee jonge kids met een drukke baan is mijn tijd kostbaar. Met de Sunrider haal ik amper 30 km/u gemiddeld; ik wil sneller. Zo snel mogelijk. Ik ben zeker geen topsporter, maar wel gewoon in goede conditie (1,85m, 72kg). In mijn wekelijkse uurtje spinning trap ik meestal gemiddeld 220-230W (fietscomputer) en verbrand ik in 50 minuten ongeveer 500kcal bij een gemiddelde hartslag van 145. Daarna ben ik uiteraard wel helemaal naar de klote, dus op mijn woon-werkroute zal het beduidend minder zijn. Maar ik denk het potentieel van een snelle velomobiel wel goed te kunnen benutten. 

Zaterdag ga ik met een aantal Noorderligtgenoten naar Dronten om bij velomobiel.nl en bij InterCityBike zoveel mogelijk fietsen te proberen. Ik ben razend benieuwd. Daarnaast heb ik (op eigen initiatief) contact met een medeligger die zijn Milan SL mogelijk wil verkopen, maar ook die moet ik nog proberen. Qua budget heb ik een spaarpotje, maar tegelijkertijd ben ik gevoelig voor een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. In principe heeft een tweedehands fiets daarom mijn voorkeur... tenzij de nieuwe fietsen zaterdag te goed bevallen... Ik zal mijn ervaringen hier delen voor wie dat leuk vindt. 

Tips? Suggesties? Ervaringen? Alles is welkom!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Antwoord }


Berichten in dit topic
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 01-Dec-2022, 10:46 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Hoekie - 02-Dec-2022, 01:07 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 02-Dec-2022, 03:29 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Frutsel - 02-Dec-2022, 11:49 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 02-Dec-2022, 12:01 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 04-Dec-2022, 07:04 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 06-Dec-2022, 11:24 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 04-Dec-2022, 05:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door JanBurp - 13-Dec-2022, 01:50 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 13-Dec-2022, 08:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door melle z - 14-Dec-2022, 10:17 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 28-Dec-2022, 10:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM