Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel
#4
(01-Dec-2022, 10:46 PM)Bastiaan schreef: Na aanmoediging in andermans topic start ik hierbij mijn eigen draadje. Smile 
Daar is dat topic dan! Ik heb meteen wat leesvoer voor je Big Grin 

Ervaringen met de Bülk
Ervaringen met de Milan
Ervaringen met de DF

(01-Dec-2022, 10:46 PM)Bastiaan schreef: Mijn start als pseudonaut
Ik werk in Groningen en woon er net buiten; acht kilometer, meestal met de bukfiets en soms met een ligfiets - echt handig is het toch niet in de stad. Echter: soms werk ik tijdelijk op locatie. Dit jaar van oktober t/m december in Assen, op 27 kilometer van mijn huis en met een vrij gunstige route. Ik wist meteen: dit ga ik met de fiets doen. Ik heb een week een speed pedelec op proef gehad en was meteen verslaafd aan de snelheid: 45km/u kruissnelheid en 40km/u gemiddeld naar Assen. Maar bij slecht weer...? Als ligfietser ben ik natuurlijk ook serieus naar velomobielen gaan kijken.

Na enige overweging kocht ik een tweedehands Sunrider, met elektrische ondersteuning tot 35km/u. Mijn overwegingen: comfortabel, (elektrisch) toch vlot en betaalbaar. Mijn plan was om de fiets drie maanden te gebruiken en daarna te houden of weer te verkopen, afhankelijk van hoe de tochten naar Assen bevielen. Inmiddels kan ik zeggen dat ze smaken naar meer, maar weet ik ook beter wat ik wel en niet wil in een velomobiel. Mijn klus in Assen wordt verlengd en daarnaast mag ik voorlopig twee dagen per week naar Veendam, 25km enkele reis. Dus het ideale moment voor een upgrade.
Dat zijn echt prachtafstanden! Met een velomobiel zonder ondersteuning zal je vermoedelijk wel een andere route rijden. Optrekken is minder leuk (tenzij je op mij lijkt Tongue ), eenmaal op snelheid doet het met een voor jou comfortabel vermogen (gokje: 160-170W?) waarschijnlijk niet onder voor een speed pedelec.
Dat je sneller zou moeten kunnen is mijns inziens wel realistisch. Ter indicatie: Vanochtend reed ik naar een klant (47 km) met een temperatuur van rond het vriespunt 39 km/h gemiddeld. Daarvoor had ik 219W vermogen nodig, op een voor de Randstad erg soepele route, in een Bülk die nog niet helemaal op orde is (de aandrijflijn is om onduidelijke reden nog niet helemaal 100%), en op vlotte banden die mijns inziens wel geschikt zijn voor de winter (Continental Contact Urban 32-406 voor, Continental GP5000 32-622 achter). Bij de klant in kwestie kan ik momenteel overigens niet douchen; met deze temperaturen ben ik na een dik uurtje krap boven de 200W met een washandje aan de wastafel nog prima te fatsoeneren. 

Vanmiddag was het iets warmer (6 graden?), en zat ik met 243W op 40,7 km/h met een hoop sprintjes (er zaten veel automobilisten in de weg). Ook goed om te weten: Ik ben lang en zwaar (totaalmassa ik+fiets+bagage 120~125 kg), en rijd momenteel met de korte kap met schuimdeel. Met een racekap zou ik nog wat sneller kunnen zijn (maar dan wordt die wastafel wel een dingetje).

(01-Dec-2022, 10:46 PM)Bastiaan schreef: Wat past bij mij en wat zoek ik?
Als vader van twee jonge kids met een drukke baan is mijn tijd kostbaar. Met de Sunrider haal ik amper 30 km/u gemiddeld; ik wil sneller. Zo snel mogelijk. Ik ben zeker geen topsporter, maar wel gewoon in goede conditie (1,85m, 72kg). In mijn wekelijkse uurtje spinning trap ik meestal gemiddeld 220-230W (fietscomputer) en verbrand ik in 50 minuten ongeveer 500kcal bij een gemiddelde hartslag van 145. Daarna ben ik uiteraard wel helemaal naar de klote, dus op mijn woon-werkroute zal het beduidend minder zijn. Maar ik denk het potentieel van een snelle velomobiel wel goed te kunnen benutten.
Vader zijn en kostbare tijd, dat is herkenbaar. Kijk ook hier even als je tijd over hebt; ik fiets juist en doe daardoor iets langer over de reis, met als gevolg dat ik tijd overhoud. Dat wekelijkse uurtje spinning kan je - tenzij je het voor de gezelligheid doet - gewoon laten vallen. Ga je gewoon een keer met het gas erop naar huis, en laat je de route een stukje verder lopen dan zo efficiënt mogelijk Big Grin Deze week heb ik tot nu toe 5u46m gefietst; ik heb nog geen minuut bewust en gericht aan sporten gedacht, was enkel bezig met van en naar m'n bestemmingen gaan. Een velomobiel is een fantastische tijdbesparing  Cool

(01-Dec-2022, 10:46 PM)Bastiaan schreef: Zaterdag ga ik met een aantal Noorderligtgenoten naar Dronten om bij velomobiel.nl en bij InterCityBike zoveel mogelijk fietsen te proberen. Ik ben razend benieuwd. Daarnaast heb ik (op eigen initiatief) contact met een medeligger die zijn Milan SL mogelijk wil verkopen, maar ook die moet ik nog proberen. Qua budget heb ik een spaarpotje, maar tegelijkertijd ben ik gevoelig voor een gunstige prijs-kwaliteitverhouding. In principe heeft een tweedehands fiets daarom mijn voorkeur... tenzij de nieuwe fietsen zaterdag te goed bevallen... Ik zal mijn ervaringen hier delen voor wie dat leuk vindt.
Vergeet niet dat ICB en velomobiel.nl ook regelmatig tweedehands aanbod hebben, en daar eigenlijk nooit mee te koop lopen omdat het tóch wel verkocht wordt. Een goede fietsvriend ging mee naar Dronten om eens geheel vrijblijvend een snellere fiets dan zijn Mango te proberen, en appte de volgende ochtend dat hij een Milan SL gekocht had  Tongue 
Voordeel van daar een tweedehandsje aanschaffen is dat je zéker weet dat ie op z'n minst vrij goed in elkaar zit - beide bedrijven zijn er niet op uit de goede naam van hun eigen producten te bezoedelen. Een handelaar mist die motivatie, je moet dan net de mazzel hebben dat je er met één van doen hebt die velomobielen écht een warm hart toe draagt. 

(01-Dec-2022, 10:46 PM)Bastiaan schreef: Tips? Suggesties? Ervaringen? Alles is welkom!
Zeker! Voor zover ik Groningen (provincie) ken is het relatief winderig, een beetje vergelijkbaar qua fietsklimaat met Zeeland. Zaterdag heb je waarschijnlijk ongeveer 3 bft. Oostenwind, genoeg om te voelen hoe een fiets reageert onder bepaalde weersomstandigheden. Probeer dat ook in je testroute te bouwen, rijd dezelfde testroute met verschillende fietsen (als je een watt-nerd bent het liefst mét vermogensmeter! en dan niet voluit zodat het reproduceerbaar blijft). 

Ik zou dan een rondje zoals bijvoorbeeld dit proefrijden (als je lui bent zoals ik kan je de GPX downloaden van BRouter). Er zit denk ik alles in wat je nodig hebt;
- eerst een stukje door Dronten martelen over fietspaden (in dit geval van ICB naar velomobiel.nl, en daarna het dorp uit);
- 5 a 6 kilometer flankwind (schuin voor);
- een stukje echt wind tegen (maar mogelijk net luwte - fietspad ligt grotendeels achter de dijk tegen het Ketelmeer. Geen stuurfouten maken dus, dan heb je een nat pak Big Grin );
- vanaf Ketelhaven heb je drie keuzen; 1. de aangegeven route leidt je naar de Hanzeweg, waarna je nog een pittige oversteek (haaks over een dubbele 80 weg) hebt die je terug brengt bij ICB. 2. Je kan 'm inkorten door net voor Ketelhaven de Colijnweg op te gaan, dan kan je onder de weg door oversteken. 3. Ook met die oversteek van 1, maar als het bevalt kan je doorknallen over de Vossemeerdijk en dan bij de Roggebotsluis de Hanzeweg op, dan heb je nog zo'n ~8 km vol wind mee.

Kleine voorspelling: Je gaat onder de indruk zijn van één van de fietsen, maar het gebrek aan drama dat de anderen laten zien moet je niet vergeten op waarde te schatten  Wink

Succes en vooral veel plezier toegewenst!

PS: Je schreef over weersomstandigheden met de speed pedelec. Met hoge snelheden (~50) kan regen echt pijnlijk zijn; ik ben dan wel een (race-)kapwatje, zit graag achter een pinlockvizier. Kou heb je in een velomobiel zelden last van. Ik reed vanochtend ook nog gewoon met een korte broek en korte mouwen, had enkel een balaclava op om m'n hals en kale kop warm te houden.
Antwoord }


Berichten in dit topic
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 01-Dec-2022, 10:46 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Hoekie - 02-Dec-2022, 01:07 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door 365cycle - 02-Dec-2022, 01:49 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 02-Dec-2022, 03:29 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Frutsel - 02-Dec-2022, 11:49 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 02-Dec-2022, 12:01 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 04-Dec-2022, 07:04 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 06-Dec-2022, 11:24 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 04-Dec-2022, 05:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door JanBurp - 13-Dec-2022, 01:50 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 13-Dec-2022, 08:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door melle z - 14-Dec-2022, 10:17 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 28-Dec-2022, 10:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Antix 22 ken ik niet...Hardloper — 07:44 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Helemaal mee eens. E...Tom Fekkes — 07:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oh niet Lilo?Kijk! K...PieterTrapt — 07:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat voor bootloade...Hardloper — 06:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Ber...PieterTrapt — 04:17 PM
Quest xs nr 13
Al is het nog stee...365cycle — 02:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Beroepsdefo...365cycle — 01:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fiets...LigZeeuw — 12:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Grrr.... m'n fietsco...365cycle — 12:52 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou ze waren iets gr...Hardloper — 11:28 AM
wat ze zeggen
"er moet een vl...365cycle — 11:24 AM
Quest xs nr 13
 Al is het nog ste...Merijn — 11:15 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Had hagel en regen...365cycle — 10:10 AM
Spezi 2024
Beide zaken in Dront...Willeke_IGKT — 10:04 AM
Spezi 2024
Lijkt me leuk om een...Hardloper — 09:06 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ah dan kan ik ze mul...Hardloper — 09:05 AM