Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Het kan verkeren. Als fervent kilometervreter in een leasebak had ik nooit nagedacht over zulke zaken. Maar de loopafstanden van en naar mijn auto zetten mij aan het denken. Een e-bike was sneller en relaxter dan autorijden. Meer e-biken zette me aan het denken. Een e-ligfiets was minder belastend voor het achterwerk en dus een logisch vervolg. Meer e-triken en het feit dat mijn auto vervangen moest worden zette me aan het denken. Hoe nodig had ik die auto eigenlijk?

Dus logisch nadenken en onbevangenheid leidde vanzelf tot autoloosheid. Dat het goed is voor het milieu is mooi meegenomen. Daar kan ik nu mooi prat op gaan. Toch is dat nooit vooraf een belangrijke overweging geweest. Dat ik het voor het nageslacht doe kan ik ook niet beweren. Ik heb geen kinderen.
Mijn ukkie was een baby in een tijd dat er "TDI" achterop mijn auto van de zaak stond, en dieselgate nog volop in het nieuws was. Ik was me ervan bewust, maar had voor m'n gevoel geen keus. Het werd iets beter toen ik "TDI" in kon wisselen voor "g-tron", "e-tron" en "C350e", maar later, toen dieselgate zo'n beetje overgewaaid was, stapte ik toch weer vrijwillig in een Audi TDI. De afstand die ik destijds naar m'n werk reed kon immers niet anders dan met de auto.
Tegenwoordig fiets ik het gewoon, en nog verder ook...

(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Toch kan ik de onrechtvaardigheid van onnadenkende vervuiling slecht verdragen. Weer een beetje terug naar een menselijke maat en kijken naar de gevolgen van je daden is veel rustgevender.
Onnadenkend, dat is het idd. En ongeloof, over de mogelijkheden die je hebt. Ik fiets nu in een week meer dan 5 jaar geleden in een jaar. En dat ondanks dat ik eigenlijk al wist dat het gewoon kon.

(09-Feb-2023, 09:39 AM)Bart Verbeek schreef: Misschien ben ik nu de facto een milieu freak. Ik voel mij niet zo. Ik ben meer een logica freak. En logica heeft mij tot hier geleid. Ik denk dat er dus nog wel hoop is.
Mensen vinden jou en mij een milieufreak, en Extinction Rebellion vinden ze onrealistisch. Ik zie het eerder andersom... Don't look up! Wink

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De zwager van mijn zwager heeft ook een kleurtje. Hij ziet er wat jonger uit dan ie is, en is financieel succesvol. Donkere jonge vent in een dure auto, die houden we maar even aan. Ben ooit zelf es aangehouden met 2 Marrokaanse collega's. Met een zongebruind kleurtje en bruine ogen donkere haren kon ik ook zo voor Marrokaan doorgaan. Vonden ze heel raar toen ze mijn i.d. kaart en geboorteplaats zagen. Na 20 minuten dolen in eindeloos 1 richtingsverkeer was via 5 meter fietspad de uitweg gevonden. Verder helemaal geen enkel verkeer, geen gevaar. Toch volgende een boete.
Ik zeg altijd maar: Mensen die aangehouden worden verwarren met staande gehouden worden, maken beide gelukkig niet teveel mee Big Grin
Verder wel een heel herkenbaar verhaal. Ook op dat gebied geeft ligfietsen heel veel rust. Als ik staande gehouden word heeft het meestal gewoon met die rare fiets te maken Tongue 

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Ook de astronomisch stijgende benzineprijs werkte niet om mensen uit de auto te krijgen. Heb een fietsende collega, racefiets, mtb die op 7 km van het werk woont maar iedere dag met de auto komt. Nu ligt er ongeveer een jaar en stuk weg en brug uit, wat tot files in het dorp en omrijden leidt. Na enkele maanden komt ie tot de conclusie dat ie met de fiets net zo snel zou zijn als met de auto.
Ook dat is heel herkenbaar. Ik denk nog weleens terug aan de tijd dat ik een bepaalde activiteit met de auto deed. Gisteren nog: Ik moest even snel naar het centrum van de stad (11~13 km, afhankelijk van de route die je kiest). Op het elders beschreven akkefietje na (waar ik met de auto ook bij betrokken had kunnen zijn) had ik een moving time van 46 minuten, en dan was het nog echt druk op de weg ook. Die 46 minuten is letterlijk van deur tot deur; ik parkeerde 10 meter van de ingang en kon m'n slot om een paperclip gooien. Had ik met de auto nooit gehaald, dan ben je met een beetje pech al een halfuur kwijt aan een parkeerplek zoeken en van en naar de winkel in kwestie lopen.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Als je de uren mee rekent die je moet werken om de auto te betalen, is ie buitengewoon langzaam. Daarnaast vervuildend en anderszins slecht voor het milieu. We zijn hier niet auto loos, maar de fiets kilometers van de familie overtreffen de autokilometers wel.
Dat maakt het nog erger. Ik haalde het in m'n TEDx al aan: Vroeger dacht ik dat je een leaseauto gratis bij je functie kreeg, maar in werkelijkheid is dat nooit zo. Een beetje leasebak kost je werkgever €1000 per maand, en die moet linksom of rechtsom betaald worden. De klant betaalt meer, of jij krijgt minder, anders wordt het niet.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Ik vrees dat de doorbraak niet gaat komen, met de e bike is het voordeel van de snelheid weg, comfort kun je wel over praten, maar dat is lastig over te brengen. Ik prijs me gelukkig met het feit dat ik zelf Ligfietsen kan knutselen en niet afhankelijk ben van een winkel. Ik zie het voorlopig alleen maar verder teruglopen.
Ik denk het eigenlijk wel, maar denk dat de velomobiel het meeste kans maakt. Nou verwacht ik niet dat over 10 jaar iedereen in een Bülk Mk6 naar z'n werk gaat. Maar langzaam maar zeker komt het besef dat steeds grotere en zwaardere auto's ons allemaal steeds meer geld kost en we ons dat niet kunnen permitteren. Auto's gaan weer krimpen, de vormen van persoonlijk vervoer gaan verder versplinteren en de generatie van m'n kind weet niet anders dan dat je zo'n ding ook niet per se hoeft te bezitten. Ik denk dat we een interessante tijd tegemoet gaan waarin de velomobiel een kansje heeft om iets aan populariteit te pakken, er wat toegankelijker vormen van ontstaan en het deelnemen aan het verkeer voor ons iets makkelijker wordt. Aan de andere kant verbaast het mij niet als het grenzeloos hard rijden dat ik nu weleens doe op een gegeven moment beperkt wordt door nieuwe regelgeving.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Maar goed, de rechtop fietsen industie kon het ook nog wel es zwaar gaan krijgen, die hebben na de enorme vraag piek in de lockdown fors ingeslagen, wat ze nu aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Ook de cyclus van iedere zomer de nieuwe modelen voor volgend jaar aankondigen lijkt wel wat doorbroken.
Goeie zaak. En eerlijk gezegd: Iedere ondernemer die er niet op voorgesorteerd heeft de tijdens Corona aangetrokken extra capaciteit binnen een paar jaar niet weer buiten te gooien, is geen slimme ondernemer.

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: Heb op het werk een E bike die buitenstaat, in de schuur. Schijnt slecht voor de accu. Hij is nu een aantal jaar oud, zo'n 3500 km en de accu redt het bij 0 graden en 100% net die 14 km heen en weer naar het volgende dorp. Restwaarde? Heb nog nooit een fiets gezien waar je zo snel zoveel op moet afschrijven als een E bike. En hoe vlot is het ding technisch niet meer te redden, wegens geen accu's meer, of de motorfabrikant failliet? Heb een 30 jaar oude Cadex mtb gekocht die bij ons nog een mooie toekomst tegemoet gaat.
De accu is een geval apart, maar ook daar kan je meten welke cellen nog een beetje leven hebben en welke echt overleden zijn. Heb een hele tijd terug zo'n E-assist accu uit elkaar gehaald, één van de 10 cellen vervangen en hij doet het nu alweer meer dan een jaar met meer dan 90% van de oorspronkelijke actieradius. De eigenaar weet nu dat de accu nooit helemaal leeg moet blijven liggen Big Grin

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De meest milieubesparende manier om iets te maken, is het niet te maken. Kijk wat je kunt hergebruiken of een tweede leven kunt geven. Met Ligfietsen gaat dat ook prima.
Dat is iets dat me stoort aan veel engineering van tegenwoordig, en iets waarom ik Tesla tot op zekere hoogte wel bewonder; binnen het kader van auto's bouwen doen ze het op dat gebied erg goed. Een vriend heeft net z'n oude Tesla Model S (van 2013) verkocht; nog altijd een prima accu met bijna een half miljoen kilometers op de klok. Aan de auto zelf ging veel stuk (deurhendels van €1000 per stuk met name Big Grin ), maar de aandrijflijn is verrassend taai gebleken. 
Hij heeft nu een splinternieuwe, en ondanks dat die auto belachelijk snel, groot en zwaar is, is ie letterlijk net zo efficiënt als de Volkswagen e-Up die ik weleens gehuurd heb. De BMW i3 had ik om dezelfde reden overigens hoog zitten; een verrassend fijn rijdende auto, voor een EV onwijs licht, en voor een auto voor een heel hoog percentage goed te recyclen.
Als we die kennis en zak geld toch eens wat meer out-of-the-box konden inzetten zouden we probleemloos kunnen voldoen aan het Parijsakkoord.

PS: Nog één dingetje...

(09-Feb-2023, 11:42 AM)Jeroen S schreef: De zwager van mijn zwager heeft ook een kleurtje. Hij ziet er wat jonger uit dan ie is
Black don't crack! Met de groeten van Humberto en Sylvana Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door 365cycle - 09-Feb-2023, 01:15 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...365cycle — 11:47 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nou ze waren iets gr...Hardloper — 11:28 AM
wat ze zeggen
"er moet een vl...365cycle — 11:24 AM
Quest xs nr 13
 Al is het nog ste...Merijn — 11:15 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Had hagel en regen...365cycle — 10:10 AM
Spezi 2024
Beide zaken in Dront...Willeke_IGKT — 10:04 AM
Spezi 2024
Lijkt me leuk om een...Hardloper — 09:06 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ah dan kan ik ze mul...Hardloper — 09:05 AM
Spezi 2024
Zijn er toevallig...Hoekie — 09:00 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die p...Arend-Jan — 06:35 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
@arend-jan In de ...Tom Fekkes — 09:59 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interess...Hardloper — 09:56 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interessan...Tom Fekkes — 09:53 PM
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM