Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
Ik heb alle reacties nu zo'n beetje gelezen. Ik denk dat een volkomen legale OBT in Den Haag met een stop bij de plek waar de Tweede Kamer nu vergadert meer aandacht gaat trekken dan het Domplein in Utrecht.

Ik ben het volledig met Hans Schipper eens dat de auto een comfortable, globale vergissing is. Waar we noodgedwongen ook van gaan terugkomen want het zal blijken dat deze luxe (ieder gezin één of twee auto's voor de deur) qua ruimte en milieubelasting niet is vol te houden. Als voorbeeld: ik werk in een klein museum, een kasteeltje iets buiten Utrecht. De staf, de vrijwilligers en bijna alle bezoekers komen per auto naar een plek die 7 km vanaf de Dom ligt. De gemiddelde bezoeker is 65 jaar oud en komt met zo'n mini-SUV. Onze hele maatschappij is zo ingericht; ik heb de indruk dat inderdaad jongeren voor minder autobezit zullen kiezen.

Onze consumptie (van alles, dus transport, reizen en goederen) moet eigenlijk drastisch afnemen de komende jaren. Technologie en groene energie kunnen de enorme luxe die we voeren niet voeden - en veel mensen rekenen daar wel op. De meeste mensen denken dat groene technologie wel in staat zal zijn om ons huidige consumptieniveau te laten handhaven. Maar om hier op te rekenen is een geloof, en het risico is te groot dat als dit niet gaat lukken we in nog grotere problemen raken. Wat meteen helpt: de drastische de luxe consumptie terugdringen. Daaronder vallen vakantie reizen per vliegtuig en ook het onzinnige, onnodige autogebruik dat er nu is.
Het bijzondere is dat het snijden in de overmaat van luxe consumptie eigenlijk niemand echt pijn zal gaan doen, bovendien is het gewoon eerlijk naar al die mensen op de wereld en in Nederland die weinig tot niets hebben.

De velomobiel, net als de gewone fiets zonder accu, is eigenlijk een heel goed alternatief voor de auto zoals we allemaal weten. Heb je eens minder tijd, of ga verder weg je erop uit met gezin, dan neem je de trein. Ik vind echt dat al die jonge mensen die nu op een e-fiets stappen óók weer voor onnodig gemak kiezen met over een jaar of vijf miljoenen kapotte accu's bij de afvalscheiding. Echt: de meeste van die fietsritjes op een e-fiets zijn onder de tien km in stedelijk gebied.

Wat je binnenkort kunt doen om de velomobiel te promoten (onder wielrenners maar ook in het algemeen) is meedoen aan de Climate Classic 2023. De tocht heeft als thema bewustwording van de ongewenste temperatuurstijging, en het hoger worden van de zeespiegel. Ik rij de 375 km, en naar de tocht toe (Breda) en van Groningen de volgende dag naar Utrecht. Er komt een artikeltje op hun website binnenkort over hoe de velomobiel handig en fijn is als alternatief voor persoonlijk vervoer op hun site: https://climateclassic.nl/
Ik doe voor de derde keer hier aan mee, echt prachtige route Breda-Groningen. Korte leuke vakantie en je ziet heel Nederland.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door Arjen Meurs - 14-Feb-2023, 10:28 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Na twee en halve wee...datakneder — 08:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat zou ook zomaar d...ZoefZoef — 08:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..de temperatuur w...Wim -de roetsende — 07:50 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,dat ...martinus — 06:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat de operati...Fietsbennie — 04:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dank je wel,komt all...martinus — 03:29 PM