Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Promotie van het ligfietsen en de vereniging?
(16-Feb-2023, 10:57 AM)Arjen Meurs schreef:
(14-Feb-2023, 06:24 PM)melle z schreef:
(14-Feb-2023, 05:39 PM)Frutsel schreef: Je promoot de ligfiets/velomobiel niet door de alternatieven af te kraken.
Dat denk ik ook en ik krijg bovendien jeuk van de morele superioriteit en bijbehorende belerende toon van mensen die menen te moeten bepalen wat een ander 'nodig' heeft. Ik wil best een keer bij die mensen langskomen en alles meenemen waarvan ik van van mening ben dat zij het niet nodig hebben. Ik ben blij met de opkomst van de e-bike en de speed pedelec, volgens mij komt het de kwaliteit van de lange-afstands-/ hogesnelheidsfietspaden ten goede.

(01-Jan-1970, 02:02 AM)Frutsel schreef: Al was het alleen maar omdat ze minder stinken als ik erachter rij
Zweten e-bikers minder dan bromfietsers of automobilisten?

Die quote van even langskomen en meenemen wat ze niet nodig hebben gaat veel te ver en is ook echt zinloos, want die dingen (nodig of niet) zijn al geproduceerd.
Ik denk dat het een hopeloze discussie wordt als je gaat bespreken wat mensen echt nodig hebben. En misschien is het ook niet zinvol om te zeggen dat je beter je auto naar de sloop kunt brengen om te helpen de CO2 uitstoot te verlagen want weinig mensen gaan momenteel die 'kapitaalvernietiging' aan (alhoewel de afschrijving op een auto fors, zeker in vergelijking met een velomobiel). Nog minder zin heeft het om te proberen juist die mensen in een velomobiel of op een ligfiets te zetten. 

Wat cijfers: In Nederland rijden er momenteel 10.000.000 personenauto's .
Ik meen dat we nu op 18.000.000 bewoners zitten in dit land. De gemiddelde autorit is 19 kilometer lang en gemiddeld staat een auto in Nederland 23 uur van de dag stil. Ik vind die cijfers schrikbarend, een groot deel van dat stilstaande areaal auto's staat in de stad of in je buurt, openbare ruimte in te nemen. Je kunt daar ook bomen planten, stadstuintjes maken, kinderen laten spelen, voetgangers ruim baan geven. Ja, uw auto staat ook op een opritje naast je huis of in een duur betaalde eigen of gehuurde garage, et cetera.

Er zijn heus mensen die hun auto spaarzaam gebruiken en bijvoorbeeld OV en fiets zoveel ze kunnen gebruiken voor persoonlijk vervoer - dat is waarschijnlijk het merendeel van de lezers en schrijvers op dit forum. Die voelen zich 'betutteld' en dat is terecht. 
Wat ik probeerde aan te geven op het gebied van 'groene technologie' is dit: wie denkt er dat de productie van 10 miljoen elektrische auto's duurzaam is? Ik bedoel dan het winnen van de grondstoffen uit mijnen voor de batterijen, de productie van chips en elektronica? Hebben we die grondstoffen in Nederland, in Europa?
Vorig jaar gaven netwerkbeheerders al aan op bepaalde dagen moeite te hebben met stroomlevering: hoe denk je dat tien miljoen elektrische auto's aan de oplader gaat werken? En gaan we de nodige energie opwekken via zonnepanelen en windturbines? Kernenergie dan maar? Waterstof?
Tien miljoen elektrische auto's nemen precies zoveel ruimte in beslag als fossiele gevallen. 

Op een bepaalde manier werkt de technologisering van de fiets ook zo, en het heeft ook te doen met aantallen en schaarsheid van middelen. Mensen kopen een e-fiets momenteel in zulke enorm hoge aantallen en ze realiseren zich niet dat ze hierdoor die schaarse middelen gebruiken voor iets dat ze eigenlijk niet nodig hebben. 
Nee, dan heb ik het dus niet over de seniorenclub die de pedalen niet meer rond krijgt of het viaduct niet op (daar hoor ik waarschijnlijk over tien jaar ook toe). Nee, ook niet over die fietsers met een lichamelijke beperking. Daar hebben we de e-assist en al die grondstoffen en elektriciteit nou juist wél voor nodig. En ook voor de elektrische ambulance, de buurtbus, de verwarming van ziekenhuizen en verzorgingscentra. Het gaat om de doorsnee gezonde Nederlander van veertig jaar die prima acht kilometer naar zijn of haar werk kan fietsen, of een paar dagen extra thuis kan werken.

De beste promotie van de ligfiets of velomobiel, en daar heeft iedereen die dat hier schrijft gelijk in, is om aan bekenden of familie te vertellen dat het gewoon heel erg leuk en fijn fietsen is. En dat je met weinig inspanning erg ver kunt komen, redelijk warm en droog in een velomobiel. Dat het bovendien goed is voor je lijf en het klimaat. En dan nog probeert bijna niemand het...

Nogmaals wat misschien interessant is voor de lezers hier: meedoen met de Climate Classic toertocht Breda-Groningen (375 km of 250 km). Op maandag 19 juni 2023 fietsen met meer dan 1.000 duurzame fietsers bijna 400 kilometer. Een tocht langs de kustlijn die in Nederland ontstaat als de zeespiegel te ver doorstijgt. Die dus niet werkelijkheid mag worden.
De groep fietsers op racefietsen kan dan zien dan hoe je ook recreatief hartstikke fijn kunt rondrijden in een velomobiel of op een ligfiets. Prima promotie en de juiste doelgroep. 
Cycling 4 Climate -Climate Classis tocht 2023
 
Dit wordt een soort "zondag drie keer naar de kerk "discussie,  alles is nog niet genoeg, schijnbaar is het ook  een probleem als we grondstoffen moeten importeren, probeer dat standpunt in de Rotterdamse haven te verkopen. chocola en koffie importeren we ook, dus waarom lithium niet?
In het noorden v Tsjechië is een grote hoeveelheid lithium gevonden, daar hoopt men in de toekomst veel geld mee te verdienen, de Serven, Portugezen willen hetzelfde, de Zweden hebben zeldzame stoffen gevonden, moet zeker ook in de grond blijven zitten?
Het is niet te hopen dat in jouw fietsclubje iedereen voor zulke extreme standpunten gaat.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Promotie van het ligfietsen en de vereniging? - door PlantageBohémien - 16-Feb-2023, 04:56 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
ik ben er net achter...Veloquest — 09:57 PM
Quest xs nr 13
De Milan is, voor zo...Merijn — 09:31 PM
Quest xs nr 13
Het Duitse forum maa...Gideonaut — 08:46 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij dat ik voo...TimSch — 08:35 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Toen kwam er een n...Wim -de roetsende — 08:31 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vroeger toen ik klei...Willeke_IGKT — 08:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja we moeten stoppen...PieterTrapt — 08:25 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik was vandaag niet ...Willeke_IGKT — 08:25 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik had vroeger toen ...Gideonaut — 08:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
@Hardloper en @Piete...Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
En ik ben het eens m...PieterTrapt — 07:56 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Antix 22 ken ik niet...Hardloper — 07:44 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Helemaal mee eens. E...Tom Fekkes — 07:12 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Oh niet Lilo?Kijk! K...PieterTrapt — 07:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat voor bootloade...Hardloper — 06:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sorry :) Ber...PieterTrapt — 04:17 PM
Quest xs nr 13
Al is het nog stee...365cycle — 02:42 PM