Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het samenspel van VM met racekap, vizier, zweet, bril, kou, regen en zicht
#1
Question 
De afgelopen weken tijdens lange ritten ben ik een beetje zoekende naar de beste combinatie van vizier open/dicht voor het zicht naar buiten. Ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren en of er tips zijn voor zichtmaximalisatie  Big Grin

Allereerst de situatie: 
Quest met racekap van ICB (lijkt heel erg op de DF kap, passend gemaakt voor de Quest). Fogcity vizier (pinlock achtige inzet). Mijn casus gaat met name over kouder, nat en/of vochtig weer zoals we in deze tijd van het jaar veel zien. 

Ik draag in de fiets 1 sportshirt met lange mouwen en een dunne broek. Ik ben verder brildragend. De voetgaten zijn gewoon open. Ik zweet redelijk snel en veel, dus dat is een gegeven in deze casus. Ik wil ook graag een beetje opschieten: dus probeer wel beetje sportief te trappen. Hartslag 140-150 bpm, snelheid dan 33-37. 

Mijn 'probleem'
De boel beslaat heel snel, behalve het Fogcity vizier. Zijruitjes etc zijn binnen de kortste keren matglas. Het wordt ontzettend nat in de fiets. Een hobbel betekent na een km of 10 een douche van condensdruppels die dan van het dak naar beneden druppelen. Wanden etc zijn nat. Mijn shirt is dan ook doorweekt binnen de eerste 10km. 

Ik heb afgelopen weken wat geëxperimenteerd met verschillende aanpakken.  

1. Vizier stukje open: met regen en kou betekent dat in mijn geval een niet meer bruikbare bril. Helaas moet ik concluderen dat ik geen 20 meer ben, want in donkere en natte omstandigheden zonder bril kunnen de ogen helaas geen helder beeld meer van de buitenwereld creëren zonder de bril. Maar met vizier open dus ook niet mét bril. Elke kleine terugloop in snelheid maakt het erger omdat de bril dan beslaat, bovenop de druppels etc. 

Bovendien krijg ik het door mijn door zweet/condens natte shirt koud met open vizier en dus koude rijwind. Laatste nadeel: door optrekkende warmte/vocht door het open vizier beslaan mijn spiegels: geen zicht meer naar achteren dus...

2. Vizier dicht: dat betekent alleen enigszins zicht door de Fogcity inzet, rest zit dan dicht. Voor kruisingen etc heb ik een doek op de pak en maak ik de zijraampjes even schoon. Dan heb ik ca. een seconde of 15 enigszins een idee of er iets aankomt. Bril blijft, mits ik hem op het puntje van mijn neus zet, wel grotendeels bruikbaar (want geen kou/rijwind/druppels van buiten erop) en ik kan bij regen nog wel enigszins iets van de buitenwereld maken door het bedruppelde vizier. 

Maar met alles dicht bouwt de condens etc natuurlijk nog harder op en is het interieur echt kletsnat, inclusief de berijder: ik dus.  Rolleyes

Lang verhaal kort: zowel 1 als 2 lijken geen oplossing   Cry Wat ik nu overweeg:

- Acceptatie  Wink Dit hoort bij een VM, take it or leave it
- Een nacaduct. Meer luchtcirculatie betekent minder vocht zou ik denken. Bij onze oosterburen kwam ik deze foto tegen: LINK Zou dat helpen? Heeft iemand ervaringen? Hoe zit het met inregenen bijvoorbeeld?
- <<vul hier jouw gouden tip in>>

Benieuwd naar jullie ervaringen!
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Het samenspel van VM met racekap, vizier, zweet, bril, kou, regen en zicht - door TimSch - 03-Feb-2023, 11:53 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM