Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leren fietsen op een lig twee wieler?
#18
Dit topic is gemaakt om verschillende 'eigen ervaring' berichten en tips voor een nieuwe rijder heen te verhuizen.

Maar daar ik het toch gemaakt heb gebruik ik het meteen om een vertaling van een eerder (in het Engels gesteld) antwoord te plaatsen.
Je kunt mijn originele antwoord hier vinden, er is meer te vinden op die pagina (en de hele site) maar alles in het Engels.

-----

Toen ik leerde rijden op mijn eerste twee wiel ligfiets, en iemand anders op die fiets leerde rijden, ben ik begonnen met rijden zonder te trappen.
Gebruik de fiets als een loopfiets, leer sturen en je evenwicht bewaren, voor je het evenwicht verstoord met trappen.

Niet alle ligfietsen laten je dat doen, soms zit/lig je zo dat je je voeten niet op de grond kan krijgen als je goed in je stoeltje zit. Maar als het werkt geeft het je spieren de juiste informatie om later van uit te gaan.

Als je klaar bent om te gaan trappen, of als je niet goed met je voeten bij de grond kan, zoek een paaltje/heg/mens om de aan vast te houden terwijl je beide voeten op de trappers plaatst en zet af (of krijg een duw van je mens) en hou de fiets zo rechtop als je maar lukt.
Als je klik-vast trappers hebt kun je in de vroege stadia beter nog niet inklikken, je wilt je voet(en) iets te vaak nog op de grond zetten daarvoor.

Als je een wijd pad hebt, een lege parkeerplaats of een andere ruime plek hebt om te oefenen kun je best een stuk van de ideale richting afwijken.

Omlaag gaan maakt het makkelijker, omhoog moeilijker. Zelfs het minste beetje omhoog maakt het heel moeilijk om te starten, zelfs mensen die makkelijk wegrijden op een vlakke weg haten stoppen bij stoplichten omdat je over de natuurlijke welving van de weg moet terwijl je nog geen vaart hebt kunnen maken. Dus help jezelf en vind een stukje weg dat iets naar beneden gaat. Niet een heuvel af, bijna vlak is het beste.

Start in de makkelijkste versnelling maar schakel op als je vaart maakt, snelheid en de andere trap snelheid maken het makkelijker om je evenwicht te houden, maar ga nog niet naar de zwaarste versnelling. Het is afhankelijk van de versnellingen op je fiets welke versnelling het beste is, maar het moet een lagere versnelling zijn om mee te starten.
Als je start zal je iets willen sturen, om je stabieler te maken, daar je waarschijnlijk een beetje uit evenwicht zal zijn. Als je iedere keer naar dezelfde kant om dreigt te vallen moet je daarheen sturen.
Telkens met de zelfde voet starten maakt beter voorspelbaar welke kant je uit moet sturen. (En stuur maar een heel klein beetje, je verwacht niet onder een haakse hoek weg te rijden.)

Probeer uit te vinden of je te veel corrigeert of te weinig in je evenwicht. Ik heb gemerkt dan op mijn ligfietsen ik overdrijf met evenwicht aanpassen, omdat ze snel reageren op kleine bewegingen.
Het is niet makkelijk om te bedenken hoeveel je je lichaam moet bewegen om het evenwicht te herstellen, maar als je weet wat je fout doet zul je waarschijnlijk natuurlijk aanpassen.

Als je fiets goed is afgesteld en ingesteld op jouw maten zou het niet lang moeten duren om te starten.
De ligfietswinkels in Nederland hadden (bijna) allemaal ligfiets uitprobeer dagen waarbij mensen verschillende fietsen mochten uitproberen. Zij gaven een half uur voor de start om te leren rijden voor de start van de rit, en na het wisselen van fietsen onderweg (waarbij de afstellingen aangepast werden) waren een paar minuten genoeg om aan de nieuwe fietsen te wennen.
Ik ben nooit met een van deze ritten meegeweest, ik heb mezelf leren ligfietsen, maar ik reed al een lig delta trike en was al gewend aan de lig/zit houding. Mijn eerste lig trike reageerde totaal niet op verandering in houding.

Ik bezit nu een Flevo bike en  Flevo trike (knik/kantel besturing) waarmee je opnieuw moet leren fietsen en die snel reageren op verandering van evenwicht.  

------

Tot zover het orgineel vertaald.
Ik ben ondertussen overgestapt op een Quest, met een andere trike als reserve.
Dit is mijn reactie op wat iemand vroeg, maar zo geschreven dat het ook voor anderen kan werken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }


Berichten in dit topic
Leren fietsen op een lig twee wieler? - door Vicligger - 26-Feb-2023, 01:53 PM
RE: Leren fietsen op een lig twee wieler? - door Bacchus - 28-Feb-2023, 09:54 AM
RE: Droge zitting - door Wim -de roetsende - 26-Feb-2023, 07:01 PM
RE: Droge zitting - door 365cycle - 26-Feb-2023, 07:46 PM
RE: Droge zitting - door Vicligger - 26-Feb-2023, 08:54 PM
RE: Droge zitting - door ZoefZoef - 26-Feb-2023, 10:21 PM
RE: Droge zitting - door Vicligger - 26-Feb-2023, 11:05 PM
RE: Droge zitting - door ZoefZoef - 26-Feb-2023, 11:25 PM
RE: Droge zitting - door Vicligger - 27-Feb-2023, 12:02 AM
RE: Droge zitting - door Lopopodium - 27-Feb-2023, 12:43 AM
RE: Droge zitting - door Vicligger - 27-Feb-2023, 12:48 AM
RE: Droge zitting - door Willeke_IGKT - 27-Feb-2023, 07:10 AM
RE: Droge zitting - door Bob Hagendijk - 27-Feb-2023, 07:11 AM
RE: Droge zitting - door Wim -de roetsende - 27-Feb-2023, 07:31 AM
RE: Droge zitting - door 365cycle - 27-Feb-2023, 09:19 AM
RE: Droge zitting - door Bacchus - 27-Feb-2023, 09:40 AM
RE: Droge zitting - door Frutsel - 27-Feb-2023, 09:46 AM
RE: Droge zitting - door Niels van der Wal - 27-Feb-2023, 05:06 PM
Leren fietsen op een lig twee wieler? - door Willeke_IGKT - 27-Feb-2023, 08:03 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Juist in Wallonië ...365cycle — 12:42 AM
`
Die heb ik ook, te...365cycle — 12:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij mn challenge f...Boyd Maduro — 12:19 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
België. De wege...Martin van Mourik — 11:52 PM
Fietstocht berichten en beelden
Gisteren ben ik met ...Martin van Mourik — 10:59 PM
Quest "opbokken"
Met een ligfiets ben...Gideonaut — 10:17 PM
Quest "opbokken"
Ik vind dat de trend...Martin van Mourik — 09:55 PM
`
Momenteel heb ik e...Tegelfanaat — 09:11 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bij mn challenge fur...blokdoorn — 08:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
velomobielNL heeft t...Gideonaut — 08:22 PM
Quest "opbokken"
beter om 1x alles te...=oNNo= — 08:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Deze zaak heeft ook ...Josligfiets — 07:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De kruisingen hier i...datakneder — 07:06 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
... er een breuk z...365cycle — 04:47 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Het eerste bericht w...Willeke_IGKT — 03:42 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Vraag je ook aan elk...Frutsel — 03:11 PM
[split] Op een vrachtwagen uit Litouwen...
Klopt. Fietsendief...melle z — 02:55 PM