Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheidsbeperking fietsers in A'dam.
#1
Ja het zal wel weers een niet komen uit de Amsterdamse verkeerskoker. Ze hebben al veel belachelijke ideeën gehad en nu weer een snelheidsbeperking voor fietsers.

Ik als snelfietser ben gekant tegen dit soort beperkingen. Maar....

Ik las dat de plannen weer de kast ingingen omdat het juridisch niet haalbaar was om een snelheidbeperking op het fietspad in te voeren. Volgens mij klopt dat niet.

Na de invoering van 130km/h op snelwegen en de rechterlijke uitspraak m.b.t. stikstof is het land volgehangen met A1 border (100 km/h) voor een specifiek tijdslot in de dag. Daarbij zijn er ook plekken met twee van deze borden (100/120), elk voor een ander tijdslot. Als dat blijkbaar juridisch correct is, dan moet het volgende toch ook mogelijk zijn:


Hier had een plaatje moeten staan van een A1 bord 30 en daaronder een A1 bord 20 met als onderbord een fietser. Als iemand me kan uitleggen hoe ik een afbeelding (niet url) kan invoegen graag, dan pas ik het aan.


Een algemene maximumsnelheid voor alle verkeer en een maximumsnelheid uitsluitend voor fietsers. Volgens RVV Art 67 lid1.b is dit toegestaan:

Art 67
  Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
  1 b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag;
 
Blijven alleen de volgende problemen uit de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens

Daar staat bij bord A1:

2. Geen andere dan de volgende maximumsnelheden worden vastgesteld:
binnen de bebouwde kom:
    op wegvakken: 70, 30, 15 km/h
    bij gevarenpunten: 30, 20 km/h;

Je kunt natuurlijk een discussie opzetten wat een gevarenpunt is. Dus of een wegvak op 20km/h beperkt mag worden.

5. Het bord wordt niet toegepast:
indien dit tot gevolg heeft dat de maximumsnelheid vanaf het passeren van het bord meer dan 30 km/h lager is dan voor het passeren van het bord;

Ook hier weer een interessante discussie omdat er doorgaans geen snelheidbeperking is voor fietsers. Voor het bord mag ik 80km/h en na het bord maar 20. Maar die 80 is in mijn ogen geen snelheidsbeperking en is lid 5 niet van toepassing.

Overigens is de beperking van lid 2 waarschijnlijk niet een hele grote drempel. Voor de 130km.h was het lijstje van mogelijke maximumsnelheden op een snelweg slechts 100 en 80. (Dus geen 90) Hedentendage staat er voor snelwegen: 130, 120, 110, 100, 90, 80, 70, 60, 50 km/h;

Ik ben benieuwd naar de hieropvolgende discussie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door datakneder - 23-Mar-2023, 01:52 PM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Frutsel - 23-Mar-2023, 10:29 PM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Frutsel - 24-Mar-2023, 12:53 AM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Victor - 23-Mar-2023, 04:58 PM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Frutsel - 23-Mar-2023, 05:06 PM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Roepers - 23-Mar-2023, 08:06 PM
RE: Snelheidsbeperking fietsers in A'dam. - door Frutsel - 21-Jul-2023, 10:36 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
@arend-jan In de ...Tom Fekkes — 09:59 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interess...Hardloper — 09:56 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interessan...Tom Fekkes — 09:53 PM
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie t...Willeke_IGKT — 08:09 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie toc...Wim -de roetsende — 07:57 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die par...Hardloper — 07:38 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
10 Mei had ik wel me...Arend-Jan — 07:05 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja, inderdaad. Die e...Victor — 05:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heel veel sterkte Bo...Hardloper — 05:21 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren: ...Hardloper — 05:17 PM
Medeliggers onderweg
Een oranje tradpole ...Hardloper — 05:15 PM