Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Advies vervanging derailleur Challenge Hurricane
#10
(31-Mar-2023, 06:26 PM)kuŝbiciklo schreef: Een SRAM shifter gaat niet werken met een Shimano derailleur en vice versa. De "cable pull ratios" zijn verschillend.

(31-Mar-2023, 09:26 PM)Bob Hagendijk schreef: Dat gezegd hebbende, normaal gaat sram gripshift en Shimano derailleur niet goed samen. Bij de 1 verschuift de kabel 1mm per versnelling, bij de andere een halve mm. Maar, er is volgens mij een gripshift van sram die dezelfde ratio gebruikt als Shimano, ik weet alleen niet meer welke.
Heeft de fiets wel goed geschakeld in het verleden?
Over het algemeen werken de sram gripshift en de shimano derailleur die ik nu heb goed samen, een enkele klik op op de gripshift komt overeen met een enkele versnellingsstap.

Onnauwkeurigheid in het schakelen doet zich op twee manieren voor:
  a) bij verandering van schakelrichting zijn vaak twee kliks op de shifter nodig voordat de derailleur een verzet verspringt

  b) na meerder keren omhoog of omlaag te schakelen doet de volgende klik op de shifter in de zelfde richting niks

 
Punt a wordt denk ik veroorzaakt doordat de versnellingskabel veel wrijving heeft door de lengte en meerdere bochten, gecombineerd met een oude, wat gammele derailleur.
Punt b doet mij soms vermoeden dat er een klein verschil is in de ratio van de shifter en de derailleur. Bijvoorbeeld dat, ik zeg maar wat, de shifter met vershillen van 0,9 mm werkt, en de derailleur met verschillen van 1,0 mm.
Punt b zou evengoed ook verklaard kunnen worden door wrijving in de versnellingskabel, en een derailleur die niet meer helemaal lekker werkt.


(31-Mar-2023, 09:26 PM)Bob Hagendijk schreef: Ook oude derailleurs kunnen prima schakelen. Vaak ligt het aan andere problemen, waar een nieuwe derailleur niet perse de oplossing voor is.

-nieuwe binnen- en buitenkabel

-nieuwe derailleurwieltjes

-limieten en kabelspanning goed afstellen
Binnen- en buitenkabel zijn een paar maanden geleden vervangen, wieltjes een half jaar geleden ofzo.
Afstelling recent weer gedaan na schoonmaakbeurt derailleur.




(31-Mar-2023, 09:32 PM)365cycle schreef: Wat schakelen wel moeilijker maakt is als de derailleur niet kaarsrecht onder de fiets staat. Ook zeker de moeite om even na te kijken.  

De derailleur staat zeker niet kaarsrecht, maar een beetje krom naar binnen toe (naar het wiel). Het ophangpunt voor de derailleur op het frame is volgens mij recht.
Dit is ook een belangrijke reden waarom ik de derailleur wil vervangen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Advies vervanging derailleur Challenge Hurricane - door Martin van Mourik - 31-Mar-2023, 11:47 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend do...Hardloper — 10:18 PM