Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfiets op tacs of zwift - handicap
#1
Best lezers,

Wellicht kan iemand me op dit forum me op weg helpen met het volgende.

Een 4-5 tal jaar geleden ben ik, door een mislukte rugoperatie, gehandicapt geraakt wat me ertoe dwingt het merendeel van de zittende activiteiten half liggend uit te voeren. Zitten op een normale manier is helaas niet meer mogelijk. Ik eet half liggend, werk in een aangepaste stoel in een hoek van zo'n 125 - 130 graden (schat ik) en rij slechts korte stukken met de auto. (deeltjes van 15 minuten). 

De pijn zit em niet in de rug maar in de (onder)benen bij het zitten. Ik heb na de operatie 7-9 maanden intern gerevalideerd en ben in die tijd pogingen blijven doen om te fietsen op een hometrainer. Elke dag 5 minuutjes met de hoop dat de dag zou komen dat dit geen verschrikkelijke pijn zou opleveren. Helaas, die dag kwam niet. Op dit moment heb ik dus 24 uur per dag pijn, die onhoudbaar wordt bij zitten en bv teveel buigen. Dit met spierspasmen, krampen en meer van dat alles in de onderbenen

Voor mijn operatie zat ik een uurtje of 15 per week op de fiets. Erg fervente fietsen. Erg bezig met sport. 

Daar ik wel 3-4 uur kan wandelen wil ik uitproberen of ik wel kan fietsen op een ligfiets. Ik ben nog altijd fit omdat ik elke dag maximaal beweeg en werk aan spieropbouwende oefeningen. Ik probeer om de pijn heen te trainen, niet buigen, niet te lang stilstaan etc. 

Nu ik mijn beperking door de jaren wat beter heb leren kennen vermoed ik dat het fietsen met een ligfiets wel eens zou kunnen werken. De lighoek lijkt ongeveer te kloppen en de heupbeweging lijkt niet zozeer het probleem te zijn (zoals bij wandelen). Ik denk dat wanneer ik de druk van het zitten wegneem op de onderrug het wel eens zou kunnen werken.

Ik heb een paar vragen. Zijn er voorbeelden van het plaatsen van een ligfiets op een tacx of zwift (met band of meteen op de derailleur)? En weet iemand misschien een bedrijf of instantie die me hiermee zou kunnen helpen? Wellicht in de vorm van het verhuren van een ligfiets?

Denk dat ik na zo'n 2 weken wel in de gaten heb of dit zou kunnen werken. Vermoedelijk sneller. De reden dat ik dit eerst op een tacx wil proberen is omdat ik dan eventuele schokken van drempels e.d. kan voorkomen. Eventueel kan ik, wanneer het op een tacx werkt, e.e.a uitbreiden op de weg.

Lijkt me weer heerlijk om met een trappende beweging de hartslag omhoog te krijgen. Geboren en getogen in Limburg heb ik hier menig trainingsrondjes gereden. Gelukkig heb ik mijn handicap redelijk leren accepteren. Maar elk voorjaar, wandelend door het landschap hier, voel ik steeds dat gemis op trappend door het landschap te rijden. Vandaar maar eens een poging wagen of een ligfiets een optie is.

groeten
Bart
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , 365cycle


Berichten in dit topic
Ligfiets op tacs of zwift - handicap - door dermaz - 14-May-2023, 04:16 PM
RE: Ligfiets op tacs of zwift - handicap - door voodoo - 14-May-2023, 09:23 PM
RE: Ligfiets op tacs of zwift - handicap - door Joostp - 15-May-2023, 07:20 AM
RE: Ligfiets op tacs of zwift - handicap - door 365cycle - 15-May-2023, 11:49 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
Dat is wel heel veel...Wim -de roetsende — 08:00 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De voor derailleur w...GerDilven — 06:52 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Moet wel een heel mo...ZoefZoef — 03:15 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Nu al 230 en Veloq...Hoekie — 01:20 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik de laatst gemaak...ZoefZoef — 01:11 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik de laatst gemaakt...GerDilven — 12:29 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Uit nieuwsgierighe...datakneder — 11:21 PM
Quest "opbokken"
Voor zover te beoord...Bob Hagendijk — 11:16 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Uit nieuwsgierigheid...Bob Hagendijk — 11:05 PM
Quest "opbokken"
@Willeke; die zitt...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Quest "opbokken"
Dank allemaal! ik z...=oNNo= — 09:35 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Helemaal mee eens!!!Tom Fekkes — 09:15 PM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
MY EDGE2 scherm voor...Hoekie — 09:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Samen met de smurf...Lopopodium — 09:05 PM
Quest "opbokken"
Oei, wat zien die ke...Martin van Mourik — 08:56 PM
Gereedschap onderweg
Hoekie, met ponsje...melle z — 08:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag een heerlijk...Lig-hen — 08:34 PM