Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2x11 crankset gebruiken voor 2x9?
#13
OK, hier het hele verhaal van voren af aan. In februari heb ik een tweedehands M-racer gekocht. Hij heeft de fiets als frameset gekocht en zelf opgebouwd. Hij gaf toen wel aan dat de binnenste bout van de linkercrankarm soms los gaat zitten, maar dan gewoon weer aangedraaid kan worden. Hij dacht dat dit kwam omdat hij de verf op het frame had laten zitten en daardoor de lagers misschien te ver naar buiten zaten. Ik vond het toen een vreemd verhaal, zo dik is een laagje verf niet, maar dacht dat ik er wel naar kon kijken als het probleem zich voordeed.

Thuis nooit meer aan gedacht en vrolijk gaan fietsen. Dat ging denk ik 1500 km goed, tot vorige week dinsdag. Ik merkte tijdens het trappen dat de linkercrankarm los ging zitten. Ik ben gestopt, dacht nog, oh dit is wat hij bedoelde. Ik draai de bout weer vast en fiets verder. Na 2 minuten is het weer mis. Nu krijg ik de bout er niet meer in, schroefdraad is kapot getrapt door de speling en de kracht die ik erop had gezet. Lopend naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker in Nijverdal gegaan. Hij ging een nieuwe bout bestellen, ik kreeg een leenfiets mee. Na een dagelijks telefoontje was uiteindelijk vrijdag de bout binnen, ik wil de fiets ophalen. Na aankomst kijkt de fietsenmaker niet blij. Als hij de bout aandraait draait hij het hele crankstel vast waardoor deze niet meer te bewegen is, dus niet te trappen. Hij denkt dat er meer mis is en er moet waarschijnlijk een nieuw crankstel in. Maar, een collega van hem moest die gaan bestellen want het was behoorlijk zoekwerk met zo’n bijzondere fiets. Ik mocht hem ook wel meenemen zei hij. Nou is het een fietsenmaker die vooral stadsfietsen doet, maar ik merkte aan alles dat hij hier geen zin in had. De fiets opgehaald en thuis nagekeken. Ik zag er niks geks aan, maar inderdaad, bij vastdraaien draait alles vast.

In mijn eigen woonplaats Almelo naar een fietsenmaker waarvan ik weet dat die ook regelmatig MTB en racefietsen doet. Verhaal uitgelegd, de beste man kijkt ernaar en zegt, dat weet ik ook niet. Wat voor merk is het en wat hoort erop. Ik leg uit dat de fabrikant er net mee opgehouden is maar dat er verschillende schakelgroepen op te krijgen waren. Hij begon over nieuwe bottom bracket en nieuw crankstel, maar dat moest van Shimano en de derailleur is van SRAM dus dat moest ook nieuw, maar hij moest eerst weten wat erop moest dus ik moest kijken of ik de fabrikant nog kon bereiken. Ohja, de behuizing van de bottom bracket is 70,5 mm ipv de standaard 68 of 73. Daar klopte ook niks van dus hij kon er zo echt niks mee.

Teleurgesteld naar huis. Ik had in mijn hoofd om dan maar een nieuw crankstel te kopen met juiste bottom bracket en hopen dat het goed zou komen. Op het werk was mijn fiets inmiddels het lachertje van de fabriek, dat krijg je nou met zo’n speciaal ding. Maar, iedereen baalde wel mee en probeerde te helpen met tips en adressen van fietsenmakers. 1 collega vertelde me over een fietsenmaker in Nijverdal die hem ook heeft geholpen met wat bijzonders, ik moest vragen naar 1 specifiek iemand.

Dus, ik op weg daarheen. De eerste die ik spreek is de juiste persoon. Verhaal uitgelegd, hij kijkt ernaar en zegt: Je hebt een race crank en volgens mij is dat een MTB bottom bracket. Die zijn een fractie dikker dus dat zou het zomaar kunnen zijn. Kan ik voor je oplossen, maar we hebben wel een wachttijd van een paar weken. Ik geef aan dat als ik weet wat er moet gebeuren ik zelf waarschijnlijk een eind kom. Hij kijkt me met een schuin oog aan, vraagt me of ik het gereedschap wel heb en ik antwoord bevestigend dat ik deze ook al los heb gehad om te kijken of ik iets kon vinden. Hij wordt enthousiast en duikt de winkel in. Komt even later met het juiste BB naar buiten, meet alles na en zegt dat dit waarschijnlijk net goed gaat qua speling, 3 mm extra zou het moeten opleveren. Hij geeft aan dat er al wel wat speling op de crank zit omdat de aluminium splines wat uitgesleten zijn, maar misschien heb ik mazzel als ik de crank er iets verder op kan krijgen door de extra ruimte. Stel dat het nog niet goed gaat kan hij een stukje van de BB behuizing af vlakken, maar probeer dit thuis eerst maar. Geeft me nog wat tips en neemt afscheid. Ik gooi enthousiast mijn fiets achterin de auto en ga naar huis. Daar aangekomen kom ik erachter dat ik de BB daar heb laten liggen en moet weer terug. Tot zover. Misschien dat ik er vanavond nog iets aan kan doen, anders morgen. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte. Maar, het geeft maar weereens aan dat een goede fietsenmaker goud waard kan zijn. Iemand die niet alleen in standaard hokjes denkt maar enthousiast wordt van een uitdaging.
Antwoord }


Berichten in dit topic
2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Bob Hagendijk - 29-May-2023, 03:58 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Hardloper - 29-May-2023, 04:21 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Hardloper - 29-May-2023, 05:18 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Bacchus - 29-May-2023, 08:10 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door 365cycle - 30-May-2023, 01:01 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door 365cycle - 30-May-2023, 03:44 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Jeroen S - 01-Jun-2023, 06:02 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door ThijsR - 01-Jun-2023, 09:50 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Bob Hagendijk - 02-Jun-2023, 09:16 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Bacchus - 02-Jun-2023, 11:23 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door 365cycle - 03-Jun-2023, 09:44 AM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door melle z - 03-Jun-2023, 11:19 AM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Victor - 03-Jun-2023, 12:19 PM
RE: 2x11 crankset gebruiken voor 2x9? - door Jeroen S - 07-Jun-2023, 11:11 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fietsen zijn ee...blokdoorn — 12:14 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM