04-Feb-2022, 12:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Feb-2022, 01:40 PM door 365cycle.)
(03-Feb-2022, 09:10 PM)Peter de Rond schreef: Wat me opvalt is dat de GT niet veel zwaarder is dan een SL.Klopt, scheelt een halve kilo. De GT heeft vooral wat meer ruimte binnen het carbon, maar daar heb je dan niet veel meer carbon voor nodig.
Er zitten verder wat verstevigingen in, maar ik weet niet precies welke gezien de mijne extra verstevigd is (ivm gewicht).
(03-Feb-2022, 09:10 PM)Peter de Rond schreef: Daar in tegen is de kap weer bijna net zo groot als de SL kap.Niet bijna. Alle kappen van de GT passen op de SL en andersom.
(03-Feb-2022, 10:05 PM)pietandringa schreef: Ik denk niet dat je met dezelfde inspanning 33 in de SL rijdt als 30 in de GT.Klopt. Bij dat tempo bepaalt de rolweerstand nog best wel wat, en de kans dat die in de SL hoger is is behoorlijk aanwezig, gezien er geen brede banden onder passen.
(03-Feb-2022, 10:05 PM)pietandringa schreef: GT 150 Watt bij 50 km http://mission-milan.de/techdat.htmDe omstandigheden waren zo optimaal dat ook de aandrijfverliezen verloren zijn gegaan
SL 158 Watt bij 54,80 km http://mission-milan.de/sl_schnell.htm
Dat lijkt mij wel onder optimale omstandigheden, maar volgens deze gegevens is het snelheidsverschil geen 10%.
Die gegevens zijn daarnaast al vrij oud, van de GT Mk2. Ik weet niet of de aanpassingen die de afgelopen jaren gedaan zijn juist in het voordeel van de SL of de GT geweest zijn, of dat ze evenveel sneller geworden zijn. Het verschil is hier met gecorrigeerd vermogen overigens al bijna 7%. Mijn vergelijk deed ik op basis van de kruissnelheid die ik haalde op een paar rappe stukken; met de SL reed ik op een gegeven moment 67 km/h.
Zo ver zit ik er met m'n schatting dan niet eens vandaan Het zou kunnen dat de vering van m'n SL nog een klein steentje bijdraagt; die staat op elastomeren ipv schroefveren/dempers. Misschien dat daar nog minder kracht in verloren gaat, hij voelt wel stugger/gecontroleerder.
Even een klein postscriptum op bovenstaande post, want nu lijkt het net of ik van het (Duitse) "prop jezelf in de kleinst mogelijke velomobiel en rijd zo hard mogelijk" ben. Dat is zeker niet zo, en die 10% geldt ook vooral voor de topsnelheid. In het dichtbevolkte Nederland is een fiets sowieso vaak langzamer dan in Duitsland; we hebben hier veel meer oponthoud in de vorm van drempels, rotondes, kruispunten, verkeerslichten en dorpjes in het algemeen. Onze fietsinfra is relatief veilig, maar voor een velomobiel helemaal niet zo efficiënt, zelfs niet als je zo min mogelijk fietspaden gebruikt. Daarom zijn de gemiddelde snelheden hier ook zoveel lager; op het hoogtepunt had ik vanochtend 47 km/h gemiddeld op de meter. Dan kom je in een dorp met een 30-zone en vliegen de kilometers eraf.. op het rechte stuk erna rijd ik dan 60 en pak ik er weer een paar terug, om in het volgende dorp weer wat kwijt te raken, etcetera. Uiteindelijk werd het 41.7. De stukken waar ik genoeg tijd heb om duurzaam en verantwoord boven de 50 km/h te komen zijn helaas op twee handen te tellen; 7 van de misschien 60 segmenten. Daarom is een velomobiel die lekker optrekt op ritten in de Randstad vaak ook gewoon niet trager.
De velomobiel waarin je je het lekkerst voelt is gewoon de beste. In mijn geval is dat ook een efficiënte fiets, want ik houd van snelheid, niet in de laatste plaats omdat dat mijn actieradius vergroot.