Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de trike in het Boheemse Woud.
#1
Het eerste wat in mijn gedachte opkwam toen ik in mei voor het eerst onderweg was in het N.P. Boheemse Woud met mijn eigenbouw trike was; hier onderweg zijn is niet te vergelijken met Nederland, de  grote verschillen in het wegdek, van prachtige asfalt straten tot wegen met grof split, waterafvoer geulen, die schuin over de weg liggen, met wat geluk van staal, maar er zijn er ook van hout gemaakt, of nog slimmer, iemand heeft met een schop een geul gegraven dwars over de weg,  minstens 40 cm diep, daar moet je dan maar overheen zien te komen, wegen die behoorlijk schuin liggen, of waar  in het midden planten zijn gegroeid, waar je dan overheen hobbelt met het achterwiel en dan natuurlijk nog de stijgingen die men overwinnen moet, en dan de lang durende  afdalingen.

Dus het heeft geen zin een trike te maken waarmee men meer dan 25 km per uur kan halen, de overbrengingen heb ik nu zo dat ik dat halen kan , maar daar blijft het bij, want dat wordt mij ook te gevaarlijk, op een mooie straat, is er opeens een verzakking aan de rechterkant, of er ligt een zwerfkei onder het asfalt die omhoog komt, wanneer men dat overziet, kan dat verkeerd aflopen, zeker met een trike.

Lang heb ik een probleem gehad m de achtervork, de alfine 8 naaf zit direct achter de stoel in een stalen bakje, aan de achterkant open, aan de zijkanten de bevestiging v d achtervork , alleen ik had het bakje te smal gemaakt, en wilde niet weer opnieuw beginnen, dus een stuk van een as op het bakje gelast, daar draad in getapt, vork er over geschoven, bout er in klaar?  alleen bij een gelaste vork zou ik de vork niet meer kunnen verwijderen.

Dus een met schroeven deelbare vork gemaakt, dat leek een oplossing, was alleen in de praktijk niet stijf genoeg, lang over gedacht hoe dat op te lossen.
Uiteindelijk gelukt met schoorstangen   gemaakt van buis met links en rechtse draad, van uit het midden schuin naar achter, naar beide vorkhelften, daardoor is er aan beide kanten een soort driehoekconstructie ontstaan, die ik door in en uitdraaien onder spanning kan zetten.

Een paar pluspunten van mijn zelfbouw trike;

Zitcomfort;  aan mijn aangepaste autostoel is weinig te verbeteren, in combinatie met een onderstuur, heb je een natuurlijke zitpositie, de stand van je handen, dat is vergeleken met mijn stadsfiets een openbaring,  langere ritten maken geen probleem, en de volgende dag geen pijntjes die maar niet weg willen gaan.

Schakelen met een naaf , die alfine 8 naaf  met een draaischakelaar werkt prima, 8 versnellingen is ook genoeg, met 11 versnellingen kom je alleen maar in de verleiding steeds sneller te willen.

Twee motoren, de combinatie van een middenmotor en een achterwielmotor vult elkaar goed aan, het schakelen onder belasting gaat beter,  vanuit stilstand op een helling starten is geen probleem, ook niet met een aanhanger er achter.

De combinatie van een middenmotor, die via de trapas gestuurd wordt, en een achterwielmotor, die je zelf regelt met duimengas, maakt dat je comfortabel onderweg bent, die zelfcontrole vind ik prettig, en je leert ook dingen aan in de praktijk. het heeft bij voorbeeld geen zin om bij een lichte afdaling, waarbij je weinig druk op de pedalen hebt, je voeten als een malle molen snel rond te draaien, dan kun je beter je voeten stil houden, en met een klein beetje duimengas snelheid houden, en je energie voor later sparen.

Bijladen, met zonnepanelen; hoe goed dat gaat moet ik het antwoord nog op schuldig blijven,  op het dak en voor heb ik twee panelen gemonteerd, ben daar ook met onderweg, maar nog niet aangesloten, ik ben nog niet zeker over de  manier van monteren, ik heb flexibele panelen op een pvc plaat, die zijn ligt in gewicht, alleen hoe sterk vraag ik me af, of ze dat stoten en trillingen in de praktijk lang uithouden ?  ik heb nu de gedachte er poly carbonaat kanaalplaten onder te monteren, en daar de panelen op te lijmen.
Als je met die zonnepanelen onderweg bent , kun je wel op belangstelling rekenen, op parkeerplaatsen wordt je aangesproken, , armen, duimen gaan omhoog, grappig allemaal, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie


Berichten in dit topic
Ervaringen met de trike in het Boheemse Woud. - door PlantageBohémien - 27-Aug-2023, 11:18 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Moet wel een heel mo...ZoefZoef — 03:15 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Nu al 230 en Veloq...Hoekie — 01:20 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik de laatst gemaak...ZoefZoef — 01:11 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik de laatst gemaakt...GerDilven — 12:29 AM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Uit nieuwsgierighe...datakneder — 11:21 PM
Quest "opbokken"
Voor zover te beoord...Bob Hagendijk — 11:16 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Uit nieuwsgierigheid...Bob Hagendijk — 11:05 PM
Quest "opbokken"
@Willeke; die zitt...Willeke_IGKT — 10:33 PM
Quest "opbokken"
Dank allemaal! ik z...=oNNo= — 09:35 PM
Sneek - Vierentwintiguur - Live
Helemaal mee eens!!!Tom Fekkes — 09:15 PM
Kenden jullie deze al? MY EDGE2 scherm
MY EDGE2 scherm voor...Hoekie — 09:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Samen met de smurf...Lopopodium — 09:05 PM
Quest "opbokken"
Oei, wat zien die ke...Martin van Mourik — 08:56 PM
Gereedschap onderweg
Hoekie, met ponsje...melle z — 08:39 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag een heerlijk...Lig-hen — 08:34 PM
Snoek - Vierentwintiguur - Live
Het was leuk geweest...Hoekie — 08:30 PM
Prijs verhoging
We verhogen de prijz...Hardloper — 08:29 PM