Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe ketting schoonhouden op open fiets in de winter?
#12
Ik heb een soort van kettingkast om mijn achterderailleur heen gemaakt. Daarmee wordt mijn ketting een stuk minder snel vies. Gemaakt van een polypropyleen klapper van de HEMA. Als ik met regenachtig weer fiets dan zit de kettingafscherming binnen de kortste keren van boven en van onder vol met prut die anders deels in de ketting terecht gekomen was. Het ding is zeker nog niet perfect, ik hoop deze herfst tijd en inspiratie te vinden voor een betere opvolger.

Ik gebruik bio-afbreekbare wax om de ketting te smeren, en bio-afbreekbare kettingontvetter om de ketting schoon te poetsen. Ik heb ook een tijdje zo'n borstelbakje gebruikt, maar ben er op overgestapt om de ketting eraf te halen als ik deze ga poetsen en smeren. Nadelen van het borstelbakje vond ik dat ik het buiten moest doen, het gedoe om mijn fiets met het voorwiel op een bankje te plaatsen om een horizontaal stuk ketting te krijgen, en dat het drogen na het poetsen en het drogen na het waxen niet opschoot, behalve bij mooi weer in de zomer. Bij koud weer ging het drogen van de ketting na de schoonmaak vaak zo langzaam dat deze al roestplekken kreeg.

Ik gebruik een oude steelpan, een grote met een vlakke bodem. Daar doe ik nu het schoonboenen en het smeren van de ketting in. Het schoonpoetsen doe ik met heet water en een scheut kettingontvetter, en dan met de borstel de ketting aan alle kanten schakel voor schakel schoenboenen. Dan de ketting een paar keer schoon spoelen. Daarna de pan met ketting erin een paar keer op een laag pitje kort opwarmen, ongeveer handwarm of iets warmer, zodat al het vocht uit de ketting verdampt. Het drogen duurt zo ongeveer een half uur. Daarna smeer ik de kettingwax met mijn blote handen stukje voor stukje aan alle kanten over de ketting uit, ik wrijf het er als het ware in. Als ik klaar ben met het waxen van de ketting dan gebruik ik weer de zelfde procedure met een paar keer opwarmen van de ketting in de pan, dit keer om het wateraandeel van de waxemulsie te laten verdampen.

Het fijne van wax vind ik dat ik er geen probleem mee hem mijn gesmeerde ketting aan te raken of vast te pakken. Daarna even handen wassen en klaar. Onderweg veeg ik mijn handen aan een papieren zakdoek af, dat is ook al redelijk effectief. Het fijne van bio-afbreekbare kettingontvetter en kettingwax vind ik dat ik geen giftige stoffen in de omgeving loos. Ik heb eerst zo'n flesje wax van Squirt gehad, en nu een van Cyclon. Ik merk niet echt verschil, het werkt gewoon goed.

Er wordt van wax beweerd dat daarmee minder vuil dat tegen je ketting komt er aan blijft plakken. Ik heb de indruk dat dat wel klopt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt


Berichten in dit topic
RE: Hoe ketting schoonhouden op open fiets in de winter? - door Martin van Mourik - 30-Oct-2023, 08:28 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
De uitsluiting gel...Bacchus — 07:19 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
ik wil nou ook niet ...Veloquest — 06:49 PM
Nieuw hier!
De Quest heb ik nu i...bucovaina — 06:06 PM
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM