Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee?
(19-Feb-2024, 01:44 PM)Grrrrrene schreef: Ik had eerder al dit linkje geplaatst

https://enerprof.de/en/ENERpower-12V-LiF...Watt/11663

maar ze hebben ook een grote variant:

https://enerprof.de/en/ENERpower-Raash-1...tor/128800

Ik vind dat niet bepaald een bedrag waar ik van schrik. 23 euro voor een klein 1600mAh-pack voor verlichting of 90 euro voor de grote variant met 5x zoveel capaciteit...
Jup, maar de 5500 mAh 4S2P LiPo's die ik hier heb kostten me 39 euro. Niet in China, gewoon in een winkel hier om de hoek.

(19-Feb-2024, 01:44 PM)Grrrrrene schreef: Overigens is 18650 een maat cel, niet een chemie. 18650 is ook prima als LiFePO4 te krijgen: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/18650.html en Tesla is wel degelijk bezig om Model 3's uit te leveren met LiFePO4-accu's. https://www.evlithium.com/lifepo4-batter...eries.html
Of course! Denk dat er even een stukkie van m'n tekst is weggevallen in m'n knip-en-plakwerk, ik had namelijk ook het exacte celtype opgezocht. 

(19-Feb-2024, 01:44 PM)Grrrrrene schreef: Daarnaast is het zo dat LiFePO4 geen vervelende materialen als Cobalt gebruikt. Dat zou de beschikbaarheid alleen maar ten goede moeten komen.
Hele goede motivatie voor LiFePO4 idd.

(19-Feb-2024, 01:44 PM)Grrrrrene schreef:
Citaat:- bij goed gebruik het verschil in veiligheid gewoon niet zo groot is
Definieer "goed gebruik". Het gaat goed, zolang er niks fout gaat en Li-ion accu's gaan echt niet allemaal de fik in vanwege slecht gebruik. Het gebeurt ook door schade of een ontwerpfout. LiFePO4 is inherent veel veiliger. Het is een beetje alsof je water of benzine opslaat. Bij goede opslag is het allebei even veilig, toch voelt iedereen aan z'n water (pun intended) aan dat benzine opslaan in de praktijk gevaarlijker is.
Toch komen we allemaal direct of indirect in aanraking met benzine, en is het op iedere straathoek in enorme hoeveelheden te koop. Met benzine gaat vaak wat mis, maar meestal wordt dat geen fiasco. Overdrijven we dan het gevaar van lithiumaccu's, of onderschatten we het gevaar van benzine? 

Ik denk eerlijk gezegd een beetje van beide. "Het gaat goed, zolang er niks fout gaat" is wat mij betreft ook voor lithium ion echt zwaar overdreven. Een lege accu rechtstreeks aan een volle prikken bijvoorbeeld - keiharde kortsluiting - is mijns inziens meer dan fout genoeg. Ik heb het meer dan eens gedaan - er is niks ontploft of in de fik gevlogen. De enige schade was dat ik een 6 AWG (dik 4mm!) kabelkern heb weten te smelten. Je kan opzoeken wat voor stroom er dan ongeveer loopt. Spoiler alert: het compactst geef je die weer in kilo-Ampère Tongue echt héél ver boven de maximale stroom die zo'n accu veilig moet kunnen leveren. Toch hadden de cellen geen zichtbare schade en heb ik beide accu's na vervangen van de bekabeling gewoon nog een jaar gebruikt. Ze waren dus niet eens stuk. Aangezien ik die fout meerdere keren gemaakt heb gebruik ik tegenwoordig overigens geen symmetrische stekkers meer.

Even voor de duidelijkheid: toen ik mijn accu's kocht was LiFePO4 nog een heel stuk minder populair op modelbouwformaat dan nu. Voor m'n volgende fiets ga ik misschien ook wel naar LiFePO4, ik bekijk het tegen die tijd wel... Maar jij vroeg om redenen waarom iemand nu nog LiIon of LiPo zou kopen. Nou, zie boven Big Grin  

My 2 cents: Is LiFePO4 het overwegen waard boven de andere chemieën? Zeker. 
Moeten we nu alle oude accu's wegpleuren en velomobiel.nl verketteren om wat ze standaard mee leveren? Als je het mij vraagt zeker niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , twilwel


Berichten in dit topic
RE: Lithium accu's in velomobielen, is dat echt een goed idee? - door 365cycle - 19-Feb-2024, 03:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Bij 500 watt zonder ...Jeroen S — 03:40 PM
Alve's minivizier
Op de houten had ik ...Jeroen S — 03:35 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM