Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meerdere bladen voor ZONDER derailleur
#10
(22-Dec-2017, 04:33 PM)ErikvanD schreef: Ik mik altijd op een cadans van rond de 90 bij een snelheid van 25-27 km/u. Dan probeer ik nog een stuk of 2-3 kransjes over te hebben naar boven (minder tanden dus) en de rest van de kransjes daaronder. Ik hou van close ratio cassettes, 12-27 of hooguit 11-28 (9 of 10 speed). Op basis van bovenstaande berekening (i.c.m. de bandenmaat op de betreffende fiets) bepaal ik dan hoeveel tanden ik nodig heb op mijn voorblad. Zo heb ik meerdere fietsen opgebouwd. Voor de berekeningen gebruik ik: http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

Op mijn fietsen resulteert dit in een snelheidsbereik van ca. 15 km/u tot 36 km/u bij een cadans van ca. 90 per minuut. Het middelste blad van mijn ligger heeft ook dat bereik.

Tot dusver kan ik hier goed mee uit de voeten in het platte Nederland. Afgelopen vakantie in de bergen in Duitsland bleek dat dit in zo'n omgeving toch echt te zwaar is. Ik kwam wel boven maar niet echt comfortabel... Dus op mijn vakantiefiets ben ik nu terug van 1x10 naar 2x10 waarbij ik het normale blad heb aangevuld met een kleiner blad.

Maar het meeste rij ik toch op mijn single speed  Cool

Ik rij meestal met een cadans van rond de 100, met een snelheid van 20-25 km/h. Aangezien ik graag nog wat lichtere verzetten over heb, heb ik daarom gekozen voor een 36-11 cassette, aangezien vm.nl afraad om lager dan 30 als voorblad te gaan ivm de lengte van de ketting. In mijn geval zou een 22 blad voorop nog net gaan, maar dan valt mijn fiets dus niet meer te verkopen aan iemand boven de 1.65 en korter kan ook niet, dus dat wordt dan heel erg beperkt.  Achter gebruik ik voornamelijk dus de 1e t/m de 4e versnelling. Ik zou ervoor tekenen als ik dus meer tussenstappen heb, maar heb nog niets gevonden waarbij dat kan op een 9 speed. De eerst 3 stappen zitten namelijk niet als enkel, maar aan elkaar vast.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Meerdere bladen voor ZONDER derailleur - door ErikvanD - 22-Dec-2017, 02:18 PM
RE: Meerdere bladen voor ZONDER derailleur - door Roef Veerman - 22-Dec-2017, 04:51 PM
RE: Meerdere bladen voor ZONDER derailleur - door Coen__ - 25-Dec-2017, 03:18 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Zou het -hoe hinderl...ZoefZoef — 10:30 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM