Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 StreetLegal
#13
(01-Feb-2019, 02:01 PM)PietV* schreef:
(01-Feb-2019, 12:03 PM)Lobke Honney schreef: Het is mijn bedoeling dat ik de hele ligfiets uit elkaar haal, onderdelen zoek/koop en op nieuw monteer.
Nieuwe banden / binnenbanden, liefst nooit meer lek, voor remblokken nieuw, achter remmen vindt ik persoonlijk foutief geplaatst, draairichting achter wiel geven miz te hoge weerstand op de blokken in bochten, lijkt mij niet verstandig om te remmen met de voorrem in bochten.
Ervaring uit racefiets wereld, ik kan het fout hebben, want een ligfiets is geen racefiets.
Ik leer in ieder geval zeer veel hier, echt een leuk en goed forum.
Geert

Het is ook een gezellig forum. En ik voel mij nog niet te oud om wat te leren. Ik hou er ook van, om fietsen op te knappen en een tweede "leven" te geven. Maar ik ben zeer benieuwd naar jouw theorie over het plaatsen van de velgremmen vóór en na de vork gelet de draairichting van de wielen?

(01-Mar-2019, 11:48 AM)Lobke Honney schreef: Heb je het gezien PietV* hoe de remblokjes ook gemonteerd kunnen worden ?
Ik heb al de wereld ligfietsen gezien met dergelijke montage.
Het is gewoon strakker en sterker voor de voorvork en achter vork.
Mij ook een raadsel waarom met de draai richting mee.
Mijn Piaggio 500cc inj had ook de rem unit voor de vorken.
De stint ? die bolderkar voor de kinderen, de rem handel,s loslaten voor remmen.
Welke idioot bedenkt dat, sorry voor mijn taal gebruik, er is toch een manier om dat zo te maken ? of is het de Chinese manier om gemakkelijk patent units te maken.
Ik had op mijn motor ook een dodenmans knop, in combinatie, gelijk er afgesloopt, onzin !
Maar dat is mijn mening, ik bezie het door mijn monteurs ogen.
Geert

Beste Geert,

Velgremmen functioneren beter als ze, gezien de draairichting van het wiel, vóór de vork gemonteerd zijn. De remblokken worden door de remkracht op de velg in de draairichting van het wiel meegetrokken naar de vork. Deze kracht op de bevestiging van de nokken is tegengesteld aan de knijpkracht op die nokken door de remarmen. Voordeel is dat de framedelen minder worden belast en lichter kunnen worden uitgevoerd. Een voorvork is zwaarder van constructie dan een staande achtervork van een fiets. Maar bij vele fietsen, race-, tour- en vakantiefietsen is de velgrem op het voorwiel, gezien de draairichting, vóór de vork geplaatst.

Constructief blijft over of de ruimte voor het plaatsen van de velgremmen voldoende is. Daarom wordt de voorrem, gezien de draairichting, vaak na de vork gemonteerd. De voorvork is voldoende sterk om niet te veel te torderen. Achter zit meestal de velgrem vóór de vork. Tenzij die ruimte er niet is, zoals bij jou Streetlegal. Voor de remkracht op de velg zal dat weinig uitmaken. De blokken passen zich aan door slijtage.

https://i.postimg.cc/DwzPHS1f/SDC10051.jpg

Je hebt een uitgesproken mening over de Stint zonder te weten hoe de aandrijving werkt. Bij een worm/wormwiel overbrenging kan een draaihandel zowel de snelheid als de vertraging regelen. De handrem wordt dan bijzaak. En op jou motor zat zeer waarschijnlijk een noodstopschakelaar of bij wedstrijden een ontstekingsonderbreker met koord en zeker geen dodemansknop.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 03-Feb-2019, 11:40 AM
RE: M5 StreetLegal - door Frank - 03-Feb-2019, 11:58 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 04-Feb-2019, 03:13 PM
RE: M5 StreetLegal - door Fietsbennie - 04-Feb-2019, 03:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 05-Feb-2019, 01:52 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 09-Feb-2019, 01:20 PM
RE: M5 StreetLegal - door Frank - 09-Feb-2019, 02:25 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 20-Feb-2019, 12:31 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 01-Mar-2019, 11:48 AM
RE: M5 StreetLegal - door Fietsbennie - 01-Mar-2019, 03:04 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 01-Mar-2019, 05:59 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 03-Mar-2019, 11:28 AM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 03-Mar-2019, 11:49 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 03-Mar-2019, 12:53 PM
RE: M5 StreetLegal - door Fietsbennie - 04-Mar-2019, 06:58 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 04-Mar-2019, 11:25 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 12-Mar-2019, 08:01 PM
RE: M5 StreetLegal - door ErikvanD - 12-Mar-2019, 08:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door Wim -de roetsende - 12-Mar-2019, 09:06 PM
RE: M5 StreetLegal - door zeeuwwindje - 13-Mar-2019, 12:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 13-Mar-2019, 11:58 AM
RE: M5 StreetLegal - door GertBr - 13-Mar-2019, 01:21 PM
RE: M5 StreetLegal - door Westerwolder - 14-Mar-2019, 09:03 PM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 14-Mar-2019, 11:30 PM
RE: M5 StreetLegal - door Frank - 14-Mar-2019, 09:14 PM
RE: M5 StreetLegal - door Wim -de roetsende - 15-Mar-2019, 12:14 AM
RE: M5 StreetLegal - door ErikvanD - 15-Mar-2019, 08:00 AM
RE: M5 StreetLegal - door gideon - 15-Mar-2019, 08:34 AM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 16-Mar-2019, 09:56 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 15-Mar-2019, 11:20 AM
RE: M5 StreetLegal - door Fietsbennie - 15-Mar-2019, 12:17 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 15-Mar-2019, 07:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 16-Mar-2019, 11:22 AM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 16-Mar-2019, 02:00 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 16-Mar-2019, 02:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door Wim -de roetsende - 16-Mar-2019, 03:09 PM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 16-Mar-2019, 04:32 PM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 17-Mar-2019, 12:30 AM
RE: M5 StreetLegal - door Lobke Honney - 17-Mar-2019, 03:54 PM
RE: M5 StreetLegal - door PietV* - 17-Mar-2019, 10:13 PM
RE: M5 StreetLegal - door Roepers - 17-Mar-2019, 06:03 PM
RE: M5 StreetLegal - door Niels van der Wal - 17-Mar-2019, 06:19 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
VeloCam in Bülky
Kan je met de camera...365cycle — 10:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Dat vroeg ik me bij ...365cycle — 10:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nummer 2 is meer een...Gideonaut — 10:04 PM
Performer Highracer?
De kettinglijn is du...Jeroen S — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bez...Tom Fekkes — 09:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Sterkte, en velomobi...Jeroen S — 09:42 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik was er ook, heb b...Jeroen S — 09:39 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bezig...Gideonaut — 08:38 PM
Laka verzekering
Net even premie bere...Hoekie — 06:54 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Kosten naar aanleidi...365cycle — 06:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 109...Lopopodium — 04:27 PM
RDW baan Lelystad 1997
In 1994 werd in een ...Tom Fekkes — 03:40 PM
RDW baan Lelystad 1997
Pas bij de finish va...datakneder — 03:27 PM
VeloCam in Bülky
Henning vertelde...twilwel — 03:19 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM