Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hallo allemaal
#21
Velgremmen:
De remkracht is afhankelijk van de kwaliteit van de blokjes; omdat remmen voor veiligheid zorgt, bespaar hier niet op. Schaf blokjes aan die ook bij nat weer goed remmen. (En zorg dat de remmen en de kabel goed en goed gemonteerd zijn)

Wat veel uitmaakt is of de velgen schoon zijn. Vuil zorgt voor minder goed remmen en meer slijtage aan de velg en de remmen. Bij nat weer plakt er zeer fijn nat zand tegen de velg en de remblokjes; dit is een schuurmiddel!
Haal dus na een natte tocht even een doekje (stukje laken of een geel vaatdoekje dat vaker gewassen is en z'n beste tijd heeft gehad) langs de velg en langs de remblokjes (tussen de velg en het remblokje door laten draaien).

Met het zelfde doekje kun je de ketting vastpakken en telkens naar achter trekken en daarna dit doekje over het vrijgekomen stuk ketting heen trekken. Dit tot de hele ketting voorbij geweest is. Dit scheelt zand in de ketting. (het kan nodig zijn om hierna de ketting te smeren; dit doe ik lang niet altijd na een regentocht. Wat ik wel doe is de tuinslang op de ketting zetten voor een smeerbeurt, zodat je al het zand wegspuit. Let wel op dat je niet in draaiende delen spuit. (Lagers draaien niet meer goed met binnengespoten vocht).

Draaiende delen regelmatig oliën. Kettingolie is afhankelijk van het weer. Dry lube is sneller, maar spoelt weg bij regen. Lagers hebben olie nodig; mijn trappers knarste maar dit verdween met het gebruik van naaimachine-olie (extra dun).

Kettingbuizen maak je schoon door een paar strookjes laken (doek) door de ketting te hangen en de ketting een paar keer rond laten lopen. (Achteruit draaien dus). Deze strookjes kun je daarna weggooien, ze zijn zwart van het smeer.

Je kan trouwen op de M5 zonder kettinbuizen rijden. Van mijn eerste loon na mijn afstuderen kocht ik een blue-glide (mijn zelfbouw had last van metaalmoeheid). De ketting gaf door de buis een licht schraapgeluid; dit verdween toen ik de kettingbuis liet verdwijnen. De ketting kwam hierdoor wel tegen mij onderbeen (bij kort broek of opgestroopte pijp), maar als ik mijn lange broek in mijn (zwarte) sok stopte was er nooit iets zichtbaar en de kettingsmeer ging er in de was goed af.

Veel fietsplezier,

Niels, m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Hallo allemaal - door Frutsel - 31-Jul-2019, 11:24 PM
RE: Hallo allemaal - door ErikvanD - 31-Jul-2019, 11:55 PM
RE: Hallo allemaal - door Fietsbennie - 01-Aug-2019, 06:42 AM
RE: Hallo allemaal - door Roepers - 01-Aug-2019, 07:34 AM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 01-Aug-2019, 10:04 AM
RE: Hallo allemaal - door Wim -de roetsende - 01-Aug-2019, 10:24 AM
RE: Hallo allemaal - door gideon - 02-Aug-2019, 12:12 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 02-Aug-2019, 02:26 PM
RE: Hallo allemaal - door PietV* - 24-Aug-2019, 11:12 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 02-Sep-2019, 07:30 PM
RE: Hallo allemaal - door Lopopodium - 02-Aug-2019, 12:49 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 24-Aug-2019, 10:10 PM
RE: Hallo allemaal - door Fietsbennie - 24-Aug-2019, 10:21 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 25-Aug-2019, 12:04 AM
RE: Hallo allemaal - door ErikvanD - 25-Aug-2019, 11:06 AM
RE: Hallo allemaal - door Lopopodium - 02-Sep-2019, 07:55 PM
RE: Hallo allemaal - door Fietsbennie - 02-Sep-2019, 09:16 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 02-Sep-2019, 10:37 PM
RE: Hallo allemaal - door Fietsbennie - 03-Sep-2019, 09:08 AM
RE: Hallo allemaal - door gideon - 02-Sep-2019, 11:06 PM
RE: Hallo allemaal - door Niels van der Wal - 03-Sep-2019, 09:49 AM
RE: Hallo allemaal - door gideon - 03-Sep-2019, 12:20 PM
RE: Hallo allemaal - door ErikvanD - 03-Sep-2019, 12:56 PM
RE: Hallo allemaal - door Frutsel - 03-Sep-2019, 07:06 PM
RE: Hallo allemaal - door Fietsbennie - 03-Sep-2019, 08:23 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Net na 10uur in de m...Lig-hen — 11:06 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik me wederom heb bu...ZoefZoef — 10:41 AM
velomobileworld.com
Ze staan nog wel op ...Hardloper — 10:35 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het gaat hier om het...Willeke_IGKT — 10:21 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Hopelijk een kortdur...qv-tester — 10:07 AM
velomobileworld.com
…of deze modellen zi...Oliver — 09:57 AM
velomobileworld.com
Blijkbaar vinden ze ...quattrovelootje — 09:55 AM
velomobileworld.com
Er staan geen vm-en ...Wim -de roetsende — 09:45 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik kreeg net een ber...Willeke_IGKT — 09:05 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag nie...Niels van der Wal — 07:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik ben vandaag niet ...Willeke_IGKT — 07:50 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een specifieke...365cycle — 12:56 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat betreft de bag...Hoekie — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Nee op de Giant Cond...Jeroen S — 10:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dan is het tijd voor...Jeroen S — 10:25 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat betreft de bagag...Jeroen S — 10:19 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nu vind ik...Piet K — 10:15 PM