(17-Aug-2019, 09:54 AM)Wim -de roetsende schreef: Ian Sims was niet zomaar iemand. GreenSpeed is één van de oudste trikebouwers.
De enige reden dat er nu een GreenSpeed met een 26" achterwiel te koop is, is vanwege de vraag van de consument. Ian was op geen enkele manier een voorstander van een groter wiel. De massa van het wiel wordt vaak over het hoofd gezien volgens hem.
Wat mij betreft staan zaken niet zo snel als een paal boven water. Ik dacht ook altijd dat een groter wiel sneller zou zijn, maar ik ben wel gaan twijfelen door zijn verhaal.
Ian Sims preekt voor eigen parochie. En met een duidelijke reden. Het bekende verhaal dat de vervorming van de band, lees contactvlak, uit de lengte of de breedte moet komen. Dat hij een voorstander is van ETRTO 406 is begrijpelijk. Sterkere wielen voor een trike en meer ruimte voor stuuruitslag. Dat hij geen voorstander is van ETRTO 559 in een trike legt hij netjes uit. Het doorbuigen of flex van het wiel in bochten. Om die reden gebruikt hij in 559 wielen extra brede naven om de axiale krachten beter op te vangen.
De hierna volgende stelling van Ian wordt niet onderbouwd met cijfers:
"Bij laboratoriumtests bij GreenSpeed op veel verschillende soorten en maten banden werd ontdekt dat niet alleen banden met een kleinere diameter gemakkelijker rolden dan grote banden met dezelfde constructie en druk."
Deze stelling is te vaag. Hier staat niet, zelfde merk, zelfde type, zelfde breedtemaat en zelfde druk. Ik geloof Ian niet.