Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke doelgroep moet ligfietsen bereiken.
#19
Hier een aantal stellingen waarom ligfietsen een niche is (en zal blijven naar mijn idee). Basis zijn o.a. de reacties/vooroordelen die ik steeds onderweg krijg:

- ligfietsen is gevaarlijk, je wordt immers niet gezien! (niet steekhoudend m.i., zolang mensen een hele tram o.i.d. nog over het hoofd zien, ligt dat niet aan de fiets maar aan afleiding door mobieltjes etc.)
- ligfietsers gaan sneller (in mijn geval ook niet steekhoudend, ik ben nog steeds sneller op mijn gewone fietsen dan op de ligfiets)
- ligfietsers zijn een apart slag volk, je moet ook wel een beetje "anders" durven zijn
- van ligfietsen wordt je lui. Nou ja, zo ervaar ik dat iig. Op de gewone fiets ben ik weliswaar sneller maar moet ik daar ook meer voor doen 
- ligfietsen zijn technisch niet state of the art. Als je van moderne materialen, groepsets etc. houdt dan kom je er bij de meeste ligfietsen bekaaid vanaf. Ook al ziet een velomobiel er futuristisch uit, onderhuids zit er toch nog steeds een ouderwetse 3x9 groep in. Of dat erg is, daar geef ik geen oordeel over, feit is m.i. wel dat ligfietsen technisch vrij behoudend zijn (uitzonderingen daargelaten)
- als trike rijder wordt je vaak automatisch gezien als gehandicapte dan wel als iemand die niet op een gewone fiets kán rijden. Hoewel dat vaak voordelen heeft in het verkeer, je krijgt vaker voorrang, is dat wel duidelijk een vooroordeel

Wat hierboven staat kan uiteraard allemaal weerlegd worden. Het zijn de dingen die ik in de korte tijd dat ik (lig)fiets vaak heb gehoord en gelezen. En die dus m.i. om het fenomeen ligfietsen hangt. Ik denk dat dat voldoende is om het niet te laten aanslaan bij het grote publiek. 

Zelf zal het me een worst wezen. Ik vind fietsen leuk en dat doe ik net zo graag op mijn oude Union als op mijn ligfiets of in mijn velomobiel.

Ik heb ook zitten nadenken over een analogie uit een ander terrein. Ik kan eigenlijk alleen maar aan computers denken. Linux is dan misschien beter/sneller/meer bij de tijd etc., toch gebruikt bijna iedereen Windows... Maar of die analogie nu helemaal op gaat...

Nou ja, ik denk dat we hier heel lang over door kunnen gaan. De kans dat ligfietsen mainstream wordt acht ik heel klein. De doelgroep, welke dat dan ook is, zal klein blijven. Maar is dat erg? Laat iedereen lekker genieten van de fiets die hij/zij leuk vindt Smile

Overigens zag ik een tijdje terug iemand op een hoge bi, die doelgroep is helemaal klein  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Berichten in dit topic
RE: Welke doelgroep moet ligfietsen bereiken. - door ErikvanD - 23-Aug-2019, 09:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Dat klopt Melle. Maa...Tom Fekkes — 11:24 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Als je in Ternaard g...melle z — 11:17 PM
Quest xs nr 13
Wat is er intere...Gideonaut — 10:26 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
@arend-jan In de ...Tom Fekkes — 09:59 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interess...Hardloper — 09:56 PM
Quest xs nr 13
Wat is er interessan...Tom Fekkes — 09:53 PM
Quest xs nr 13
Het bod is verwijder...Josligfiets — 08:12 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie t...Willeke_IGKT — 08:09 PM
Quest xs nr 13
Waar zien jullie toc...Wim -de roetsende — 07:57 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar haal je die par...Hardloper — 07:38 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
10 Mei had ik wel me...Arend-Jan — 07:05 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren...datakneder — 05:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ge...Hardloper — 05:24 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja, inderdaad. Die e...Victor — 05:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heel veel sterkte Bo...Hardloper — 05:21 PM
wat ze zeggen
Twee hang jongeren: ...Hardloper — 05:17 PM
Medeliggers onderweg
Een oranje tradpole ...Hardloper — 05:15 PM