Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor
#1
Big Grin 
Beste allemaal,

sinds enige tijd woon ik op het platteland in Griekenland. We moeten hier soms best kilometers doen en ik heb geen zin voor alles de auto te pakken. Daarnaast houdt ik er van om dingen uit te zoeken en te bedenken. Een relatief simpel (om)bouw projectje voor mijn eigen mobiliteit zou dus leuk zijn.

Ik heb mezelf het volgende ontwerp doel gezet: Ik wil comfortabel en veilig, 250 kilometer op een dag kunnen reizen zonder moe of arm te worden; en met trappen een kruissnelheid van rond de 40km/h behalen.

Aangezien Griekenland nogal wat bergen heeft, en electrische oplaad punten nou niet bepaald veel voorkomen heb ik voor een zeer efficiente brandstof oplossing gekozen. Ook de 250km op een dag eis draagt bij aan de keuze voor een brandstof motor, weinig electrische accus laten je bergen beklimmen en zo'n afstand afleggen. Op dit moment denk ik dan aan de Spartamet. Het is een 30cc motortje, ook wel Saxonette of Sachs genoemt, dat met een beetje tunen al snel 1.2 liter per 100km rijd. En dat is op een normaal spartamet frame, zoals hier te zien is. Met nog verder tunen en door het geheel achter een ligfiets te plaatsen hoop ik voor minstens 1:100 te gaan, het liefst nog minder dan dat. 0.7:100? 0.5:100? We zullen zien.
Denk voor dit project aan de Shell Eco-Marathon maar dan voor vakanties en werk op lange afstand. Ik ben ontwerper en leraar in de permacultuur, de wetenschap van duurzaam leven op onze mooie planeet. Dit past mooi in dat plaatje.

Volgens een persoon die ik via Facebook ontmoet heb is het mogelijk in Nederland een spartamet wiel achter een ligfiets te bouwen en daarmee rond te rijden. Je hoeft niet terug naar de RDW en je kan een dergelijke fiets gewoon als spartamet verzekeren. Deze persoon rijd al 2 jaar of meer rond op een zelf gebouwde trike met spartamet achterwiel. Met Nederlandse plaatjes komt dat dus ook goed in Griekenland. Ook als je even gaat zoeken op het internet vind je tal van projecten in een dergelijke lijn; ligfietsen, bakfietsen, invalidefietsen en zelfs een step! Smile Allemaal met kenteken. 

Anyways, over naar de ligfiets. Mijn pleegbroer en wat kennisen van de familie hebben jaren lang ligfiets-koorts gehad. Er waren verjaardagen bij waar je 'het ligfiets hoekje' had en dan de rest van de verjaardag Tongue
Al met al heb ik dus al wel wat verhalen gehoord over de effcientie van ligfietsen en dan vooral over de airodynamica, het comfort, etc. Een van de hotste topics was 'wel of geen flevobike'. Want de flevobike, dat was het toverwoord onder de ligfietsers. Over het algemeen was de groep rond mij heen voorstander en ik zie ook in waar die dogmatische trekjes vandaan kwamen. Het is een super vet ontwerp, het idee van met je benen sturen spreekt me aan en ook dat de ketting minder onderhoud vergt. Dus ik kwam met dit idee al snel uit bij de Flevobike/Flevoracer. Het model leent zicht erg goed voor een aanpassing als deze omdat het om een voorwiel aangedreven voertuig gaat. Ik ben mij ervan bewust dat het met losse handen rijden enigzins wordt opgegeven vanwege het gas van de spartamet, tenzij ik daar iets op kan vinden wat veilig is. 
Bijkomend voordeel is dat ik een Spartamet achterstuk kan maken zonder zorgen. Stel het experiment loopt helemaal in de soep, dan heb ik niet een dure ligfiets gemold. Vanwege het modulaire achterstel heb ik dan alsnog gewoon een vette ligfiets.
Even voor de duidelijkheid, ik heb wel eens op een ligfiets gefietst. Maar nooit lang op een flevobike. Zoals zovelen lukte het me een paar meter te fietsen voor ik omkukelde. Maar ik ken mezelf en als ik eenmaal iets in mn hoofd heb komt het met vallen en opstaan altijd goed.

Een Flevoracer is echt super mooi maar misschien wat duur voor zo'n beginners project. In de titel staat Flevoracer om de inbeelding van U de lezer te prikkelen Wink Misschien als het project goed uitpakt en ik een volgende stap wil maken. Voorlopig denk ik eerder aan een FlevoBike die voor rond de 200 euro op marktplaats verkocht wordt. 

Voor nu heb ik twee namen in mn hoofd: CycleMotor of FlevoMet. Copyright heb ik een hekel aan. Daarnaast zijn er al veel ligfietsen met spartamet gemaakt, dus is het om duidelijk te zijn NIET mijn idee. Dit idee van de Flevobike met een Sparatmet is echter voor zover ik weet origineel. Het is voor een ieder vrij om aan te passen en verbeteren, ook commercieel. Het idee zal zich onder Creative Commons Attribution-Share-Alike voortplanten.

In deze folder heb ik wat foto's toegevoegd. Drie foto's van de super mooie ligfiets met Sachs hulpmotor, en een paint tekening van wat ik in mn hoofd heb voor de 'FlevoMet'. Paint is niet mijn sterkste kant, zoals jullie zullen zien. 

Dus, om een lang verhaal kort te maken: Een Flevobike met spartamet achterwiel. Een focus op zo efficient mogelijk rijden om zo lang mogelijk te kunnen afleggen op een zo comfortabel mogelijke manier. Eigenlijk meer een fietsmotor dan een motorfiets dus. Een Cyclemotor, of FlevoMet.

Wat vinden jullie hiervan? Ik kijk uit naar jullie reactie!

Met vrolijke groet,
Bram

Dit was de oorspronkelijke inspiratie:



En een artikel over de bouw:

http://www.velomobiel.nl/allert/Recumben...orbike.htm
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor - door Ataron - 17-Nov-2019, 10:14 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
ik heb houten balken...Veloquest — 01:19 AM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag tussen Goe...LigZeeuw — 10:10 PM
montage standaard
Ik heb twee touwtjes...Merijn — 09:55 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst v...Hardloper — 09:28 PM
montage standaard
Ik zet mijn fiets va...Martin van Mourik — 09:25 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik maak toch wel ger...Atrike — 08:59 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... het best lekke...Wim -de roetsende — 08:52 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het mid...LowJob — 08:44 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik probeer bij echt ...Jeroen S — 08:41 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb 100km terug n...Gideonaut — 06:58 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik heb gister een mo...Veloquest — 06:56 PM
Een nieuwe Velonout
Ja, klopt. Een bek...365cycle — 06:53 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Ik vind dit topic zi...365cycle — 06:50 PM
montage standaard
Houten balk via de b...martinus — 05:56 PM
Een nieuwe Velonout
Welkom! In het midde...JanBurp — 03:28 PM
montage standaard
Ik heb ook zo'n take...Josligfiets — 03:17 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Al eens eerder gemel...Josligfiets — 03:15 PM