Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor
#4
Beste Erik,

dank je wel voor je kritiek Smile Ik ben zelf een leek op het gebied van ligfietsen, dus elke input is welkom. Om te beginnen zal ik zeggen dat het veel mensen lukt om met een opgevoerde Spartamet 40km/h te halen, en dat op een normaal frame en zonder bijtrappen. Zoals je zelf al aangeeft, trapt de gemiddelde Spartamet bestuurder niet mee.

Zelf was ik dat niet van plan. Ik wil hier uiteraard geen brommer van maken, ik wil echt wel wat trappen en zweten. In combinatie met de liggende houding en een enigzins getuned motortje denk ik dat 40km/h dus best haalbaar is. Maar 30 ben ik ook best blij mee hoor. Het gaat uiteindelijk om de zuinigheid.

Dan om terug te keren op mijn keuze voor een brandstof motor. Tja, ik heb er zelf ook over zitten dubben. De grootste limiterende factoren zijn geld en afstand. Eigenlijk is het met E-bikes zo: Hoe langer de afstand, hoe hoger de prijs. Dus als ik mijn doel wil halen van 250km, dan zit ik toch naar een prijs-kaartje van een paarduizend euro te kijken. Dat geld heb ik niet op dit moment. En dan moet ik het ook nog maar eens legaal zien te krijgen, want een 250w motor is toch wat klein.

Dan is daarnaast nog iets wat ik zelf graag wil belichten in het gesprek van de duurzaamheid en dat is het volgende:
Vaak wordt er gesproken in een soort twee-strijd van vervuilend of schoon, fossiel of electrisch, oude-garde en nieuwe-garde. Maar in principe is die discussie heel krom. We hebben het hier over een transitie. En zwart-wit denken bekrimpt de geest. Wat zich hier afspeelt is een gebrek aan creativiteit.
Men is gewend aan de 5 deurs personen-auto en wil die voor geen centimeter inleveren. Dus wordt er maar naar electrisch gekeken voor de lange afstand, en als dat niet lukt naar hybride. Maar je hebt het gewoon over een paar duizend kilo staal die je moet voort-duwen. En dat kan best efficienter. Als ik die 1:100 haal, en ik reken 2858 km tussen Amsterdam en Athene, zou ik op ruim 30 liter (28.58) van Griekenland naar Nederland kunnen rijden. Dat gaat om wel geteld 47,- Euro.

Naast het idee om langere afstanden te kunnen doen binnen mijn budget, is die discussie mij erg dierbaar. Want als we allemaal een electrische humvee gaan rijden komen we nog nergens. Embodied energy enzo.

In reactie op Bennie:
Dank je Bennie. Ik ben erg enthousiast! Big Grin In eerste instantie hoopte ik een flevobike te vinden voor ons vertrek, maar dat lukte helaas niet. Nu kreeg ik laatst met met mijn ervaring in het Griekse verkeer het idee om een gemotoriseerd voertuig te bouwen, want de afstanden zijn hier best lang en het openbaar vervoer echt krampachtig slecht. In ons dorp is denk ik in geen 15 jaar een bus-schema opgehangen bij de bushalte. Je moet perfect weten wanneer de bus langs komt, en dan een kwartier van te voren aankomen want hij rijd gewoon door als ie te vroeg is.

Qua verkeer is het in de stad echt totaal chaotisch. Daar zijn Grieken typische ikke-ikke-en-de-rest-kan-stikke automobilisten. Je ziet weinig normale fietsers, maar veel racefietsers en tegenwoordig meer Pedelecs.
Naast de prijs van een velomobiel is dat ook een reden om geen velomobiel te nemen. Ik zit liever wat hoger, zeker in de stad. Ook ben ik een beetje verliefd op de Flevobike. Maarja, ik zit er niet aan vast ofzo. Alle input is welkom.

Ik had inderdaad al het idee dat 250km op een dag best te doen zou moeten zijn op een open Flevoracer of dergelijke ligfiets. Met een airodynamische neus en spartamet komt het best goed denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: De Cyclemotor - Een flevoracer met zeer efficiente brandstof motor - door Ataron - 17-Nov-2019, 11:24 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM
Velion / Code naam: VM45
Ben jij een Odoo g...365cycle — 11:07 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de Ca...Merijn — 11:02 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Op zich niet zo moei...datakneder — 10:40 PM
Velion / Code naam: VM45
Ach Hoekie, Die kom...Tom Fekkes — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ben je fietsend d...Martin van Mourik — 10:37 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Zien doe ik ze niet,...Tom Fekkes — 10:29 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Over vogels gespro...datakneder — 10:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Het gaat niet zozeer...Hoekie — 10:20 PM