Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Met hoeveel slagen per minuut roeien jullie?
#16
(12-Nov-2020, 02:39 PM)PietV* schreef: Je kunt bij benadering het aantal slagen meten met een metronoom. Instellen op een zekere waarde en constateren dat bij elke trap de metronoom een signaal geeft. Hooguit 2 of 3 keer bijstellen en je weet het. Goedkoop en geen dure spullen aan de fiets waar je nauwelijks wat aan hebt.
https://chirunning.nl/shop/metronoom-seiko-dm-51/
Mijn cadanssensor (die aansloot op de Mio) was volgens mij ook 25 euro, in die orde van grote in ieder geval. Scheelt zelf tellen en geeft nog best wel wat extra informatie.
Wat ik er in de velomobiel bijvoorbeeld mee ontdekte is dat ik héél graag hoge toerentallen draai, maar dat die toerentallen op lange rechte stukken na een aantal uur toch wel een beetje terug lopen. Ik had nooit het gevoel dat dat zo was, maar blijkbaar ga ik met wat vermoeidheid in de benen dus toch wat meer op koppel rijden.
Daardoor ben ik uiteindelijk toch voor een iets groter blad gegaan, zodat ik na veel km's toch een hoog tempo aan kan blijven houden (theoretische snelheid bij 100 rpm in hoogste verzet is in de QV nu net geen 63 km/h)

(12-Nov-2020, 02:39 PM)PietV* schreef: De voordelen van een Thys rowingbike zijn, dat het zwaartepunt van je lijf nauwelijks beweegt t.o.v. de fiets en de fiets daarom vrij kort is. Bovendien zorgt de "snek" dat de meeste kracht kan worden geleverd in het laatste deel van de trap.
Nadeel is dat de roeislagen daarom kort en minder efficiënt zijn en de trap-, rug- en armbeweging bijna synchroon lopen.
Hoezo is die synchrone beweging een nadeel? Ik vind het in zoverre een voordeel dat je tegen jezelf afzet. Overigens heb je ook roeiboten waarbij je lijf nauwelijks beweegt t.o.v. de boot, en die roeien een heel stuk fijner dan die waarbij dat niet zo is. In theorie zou het ook sneller zijn, dat verschil voel ik zelf echter niet.

(12-Nov-2020, 02:39 PM)PietV* schreef: Voor een goede training heb je ook andere keuzen. De RowCycle en voor op het water de RowSup.
http://rowcycle.de/en/
https://www.roeiwerf.nl/rowsup/
Voordeel is dat de trapenergie, de sterkste spiergroepen, beter worden benut. Door tijdens de beenstrekking de rug en de gestrekte armen geruime tijd te fixeren. Bovendien presteren de spieren beter wanneer die langzamer bewegen.
Hmm, het water op doe ik met de skiff al niet, ik zie niet in hoe een rowsup daar verandering in zou moeten aanbrengen. Met de skiff kan ik in principe zelfs achter m'n huis beginnen  Big Grin Komt er nooit van.

(12-Nov-2020, 02:39 PM)PietV* schreef: Bij een roterende beweging heb je ook dode punten. Voor elke omwenteling worden de knieën 4 keer stilgezet. Zei het dat voeten, enkels en wat onderbeen in een roterende beweging blijven.
Niet aan de as, die komt niet volledig tot stilstand. Je knieën idd wel, maar de rest beweegt door. De sensor blijft ook "doordraaien", gaat niet dichterbij en dan weer verder weg.
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Met hoeveel slagen per minuut roeien jullie? - door 365cycle - 12-Nov-2020, 06:53 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM