Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De man met de hamer en voeding onderweg
#18
Overgewicht ontstaat puur en alleen doordat iemand meer energie opneemt dan dat hij verbruikt. Het maakt niet uit waar je die energie vandaan haalt, dierlijk of plantaardig.

Het is wel zo dat de gemiddelde voedingswaarde van plantaardig materiaal een stuk lager ligt dan dat van dierlijk materiaal, zodat je minder snel teveel opneemt als je plantaardig materiaal eet.

Daarnaast duurt het ongeveer een kwartier voordat je lichaam doorheeft dat je maag voldoende gevuld is. Je kan dus langza(a)m(er) eten, waardoor je minder kans hebt om teveel te eten.

'browsen' (de hele dag door kleine beetjes eten) helpt ook, mits verstandig toegepast. Je hebt dan niet veel trek, zodat je makkelijker matig eet.
Vasten (1x per dag eten) werkt ook, maar het risico bestaat dat je op een gegeven moment overcompenseert, dus het vergt wat meer discipline.

Een mens is van nature een omnivoor. Een omnivoor kan goed leven op een voornamelijk plantaardig dieet (niet 100%, zie het vitamine B12 gebrek dat Piet ook aanhaalt).
Een gebalanceerd dieet is het beste. En dat betekent op z'n minst af en toe dierlijke producten.

Wat zuivel aangaat: Er zijn zo goed als geen dieren die lactose kunnen blijven verwerken als ze volwassen zijn. De meeste mensen kunnen dat wel, maar zuivel kan inderdaad een oorzaak zijn van diverse klachten zoals chronische hoofdpijn en gewrichtspijnen.

Dingen als soja- of amandelmelk zijn inderdaad verschrikkelijk als je ze ziet als een melk substituut. Je bent beter af met gewoon water drinken dan net doen alsof je 'melk' drinkt.

Overigens: Let op met vegetarische (een ei valt niet onder dierlijk) en veganistische producten, ze bevatten vaak veel te veel zout (om nog maar te zwijgen van andere chemische toevoegingen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Berichten in dit topic
RE: De man met de hamer en voeding onderweg - door Frutsel - 24-Dec-2020, 02:59 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM