01-Dec-2020, 12:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Dec-2020, 12:11 AM door 365cycle.)
(30-Nov-2020, 09:54 PM)Jurrien schreef: Waarom zorgt acceleratie en deceleratie voor energieverlies?Feitelijk zeg je daarmee dat 10 kilometer fietsen met een staande start en stop en een constante snelheid evenveel energie kost als 10 kilometer met een staande start, acceleratie tot dezelfde snelheid, uitrollen, weer starten tot die snelheid, uitrollen, etc.
Ik ben het met je eens dat je je op een normale fiets pulserend aan het voortbewegen bent. Maar ik ben het er niet mee eens dat dit pulseren voor energieverlies zorgt. Je hebt een bepaalde luchtweerstand en wrijvingsweerstand te overwinnen en of je dat nou pulserend of constant doet maakt niet uit.
Dat dit niet klopt merk ik het best aan m'n auto. Hoewel ik altijd zoveel mogelijk probeer te anticiperen (en dus enorm weinig rem - dat doe ik het liefst op de motor) is mijn auto bij 100 km/h op de snelweg toch zuiniger dan bij 100 km/h door de polder waarbij ik regelmatig stoplichten tegenkom. Beide op de cruise control. Als ik stil sta, staat de motor in 95% van de gevallen uit.
Bij een pulserende kracht verlies je daarnaast sowieso al kracht in het telkens weer minimaal vervormen van de ketting, cranks, vering (in het frame of de daadwerkelijke veren) etc. Het eerste deel van de keten raak je niet kwijt door een meer lineaire afgifte, maar het tweede deel wel degelijk.
Waarmee het op de fiets goed te voelen is, is bergop rijden.