06-Dec-2020, 02:08 PM
De eventuele winst die te behalen is in een efficientere aandrijving is zeer gering. De ketting zit op ongeveer 95% dus er is nog maximaal 5% verbetering te behalen. Uitgaande van een duurvermogen van 100 of 200 watt heb je het dan over 5 tot 10 watt. Een ouderwetsche axa HR dynamo vreet ongeveer 7 watt.
Dat is redelijk te verwaarlozen in vergelijking tot de winst die er te halen is op het vlak van aerodynamica. Met die zelfde 200 watt zit je op de racefiets aan ongeveer 35 km/h, in een Milan ergens boven de 60 km/h.
Door alleen te focussen op de aandrijflijn zit je dus out of the box the denken in een relatief klein doosje.
Groeten, Jeroen
Dat is redelijk te verwaarlozen in vergelijking tot de winst die er te halen is op het vlak van aerodynamica. Met die zelfde 200 watt zit je op de racefiets aan ongeveer 35 km/h, in een Milan ergens boven de 60 km/h.
Door alleen te focussen op de aandrijflijn zit je dus out of the box the denken in een relatief klein doosje.
Groeten, Jeroen