Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid in de quest.
#1
Ik ben een beetje verbaasd als ik mensen over 50+ km/uur hoor praten in hun QV/Quest/DF/WAW achtige fietsen.

Ik ben 106kg, kan voor kortere tijd (+-30sec) 1000+W trappen en heb op het vlak nog niet vaak meer dan 45km/uur gereden. Ik heb voor een 57 tandblad, achter 11 en trap gemiddeld zo'n 80rpm. Ik trap over langere tijd gemiddeld +-165W (80 minuten)

Mijn banden zijn voor de Kojak (vraag niet welk jaar) op 5-6bar en achter een Marathon Allmotion op 3-4 bar.

Wat doe ik mis? Bergaf lukt het me makkelijk om door te trappen richting de 50-55km/uur maar op het vlak rij ik gemiddelde van 40km/uur op langere stukken (met de wind mee 45, tegen de wind in 35). Met de racekap zijn de snelheden 1-2km/uur hoger.

De aandrijflijn is laatst vervangen voor een 12 speed, en voelt bij achteruit trappen niet veel zwaarder dan op mijn racefiets. Ik gebruik een Stages linker crank, dus mijn vermogens kloppen aardig, heb ik het idee.

Mis ik iets? Overdrijven mensen lichtelijk? Ben ik daadwerkelijk vreselijk onfit (qua vol te houden power).

Power: https://www.strava.com/activities/3678743109/analysis

Robert
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#2
Ach, ik haal ook bij lange na niet de snelheden die anderen halen met mijn Mango. Die intussen toch aardig geoptimaliseerd is! Op mijn oude Union racefiets uit de jaren 80 ben ik nog steeds sneller. Maar ik heb er lol mee en dat is het belangrijkste Smile En je zit droog en kunt een hoop zooi meenemen. Dat zijn voor mij grotere voordelen van een velomobiel dan de snelheid.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(11-Jul-2020, 10:00 AM)campr23 schreef: Ik ben een beetje verbaasd als..

Waar lees je 50+ gemiddeld met een velomobiel buiten om Milan's (en A7/DF) om?

Je waardes lijken me normale waardes....zonder 3 belangrijke noemers te weten.
A Hoe is de route? Doorgaand of veel stoppen? Vlak of glooiend?
B Bij welke temperatuur?
C Woon-werk (maandag ofvrijdag?) of is dit bij losse vrije tijds ritten?

Aanvullend: B + C heeft er voor gezorgd dat ik bij lagere temperaturen met een 25 km/u e-bike assist ben gaan rijden. Die is binnen een kwartier uit en in te bouwen. Dan kan ik ook op een woon-werk vrijdag >40 gemiddeld rijden. Bij hogere temperaturen dan kan ik dat ook zonder assist. Bij lagere temperaturen niet. Daarmee zomer èn winter sneller dan al het andere verkeer met pendalen (als ook vele vervoersmiddelen zonder pedalen). Dus temperatuur doet echt veel en is belangrijk voor vergelijkingen. Volgens Theo van Velomobiel.nl kan het tot 10km/u verschil geven.
En ja temperatuurverschil/luchtdichtheid is van toepassing op alles. Bij kitesurfen bijvoorbeeld is Windkracht 7 bij 10 graden ook veel sterker dan bij 25 graden.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ik heb ook een DF en ik rijd heeeeeeeeel soms een stukje 50km/u.

Meestal tussen de 30 en de 40km/u.

In de zomer met goede benen kan ik ook echt wel een flink stuk rond de 45km/u rijden, maar dat komt niet iedere week voor.

Sommige mensen fietsen echt ongelooflijk hard, veel mensen overdrijven. Is mijn bescheiden mening.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(11-Jul-2020, 06:37 PM)Hoekie schreef:
(11-Jul-2020, 10:00 AM)campr23 schreef: Ik ben een beetje verbaasd als..

Waar lees je 50+ gemiddeld met een velomobiel buiten om Milan's (en A7/DF) om?

Je waardes lijken me normale waardes....zonder 3 belangrijke noemers te weten.
A Hoe is de route? Doorgaand of veel stoppen? Vlak of glooiend?
B Bij welke temperatuur?
C Woon-werk (maandag ofvrijdag?) of is dit bij losse vrije tijds ritten?

Aanvullend: B + C heeft er voor gezorgd dat ik bij lagere temperaturen met een 25 km/u e-bike assist ben gaan rijden. Die is binnen een kwartier uit en in te bouwen. Dan kan ik ook op een woon-werk vrijdag >40 gemiddeld rijden. Bij hogere temperaturen dan kan ik dat ook zonder assist. Bij lagere temperaturen niet. Daarmee zomer èn winter sneller dan al het andere verkeer met pendalen (als ook vele vervoersmiddelen zonder pedalen). Dus temperatuur doet echt veel en is belangrijk voor vergelijkingen. Volgens Theo van Velomobiel.nl kan het tot 10km/u verschil geven.
En ja temperatuurverschil/luchtdichtheid is van toepassing op alles. Bij kitesurfen bijvoorbeeld is Windkracht 7 bij 10 graden ook veel sterker dan bij 25 graden.

De 50+ was denk ik niet als gemiddeld bedoelt, maar als langdurige 'kruissnelheid'
A. Een kruissnelheid van 40km/uur. dus gemiddeld ongeveer 30-32km/uur. In de randstad (Haarlem/Schiphol regio, dus vlak) Redelijk veel stoppen.
B. Zomerse temperaturen. 15-25 graden.
C. Losse vrijetijds ritten. Het zweet bij die kruissnelheden guts er af, daarmee wil je niet op je werk aankomen (geen douche op werk).

Mijn conclusie is dat 50+ wel mogelijk is, maar alleen voor de goeie verhalenvertellers of de fittere medemens.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik denk dat je nog wel een stuk kunt optimaliseren door ipv de kojaks g one speed of gocycles te rijden. Verder maakt het op die snelheid ook uit of je met een vizier rijdt. Een racekap zou nog idealer zijn natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
In Duitsland is er inderdaad een aantal dat 50+ gemiddeld over lange afstand rijdt, bijna allemaal Milan SL. In Duitsland rijd je op de weg voor auto’s en is totaal niet vergelijkbaar met Nederland. Mijn gemiddelde in de Quest is meestal tussen de 35 en 40 met hartslag extensief duur. Enkele jaren geleden In de wedstrijd Lelystad - Enkhuizen - Lelystad gemiddeld 53 km per uur gereden over 52 km met maximale inspanning. De Quest is niet de allersnelste, maar hoort wel tot de snellere velomobielen  Smile.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik denk dat het op de eerste plaats ligt aan je talent voor fietsen. In mijn windsurf tijd zeiden we dat Robby Naish en Stefan van den Berg ook op een “deur” wedstrijden zou winnen. En daarna komen al de argumenten (training, fitheid, leeftijd, fiets, windrichting, banden, luchtdruk, temperatuur, wegdek, enz.) waarvan de meeste hierboven ook al genoemd zijn.

Ik gebruik mijn fiets om te toeren, wil dingen zien. Merk wel dat mijn gemiddelde snelheid omhoog gaat (nu 1 keer 27km/u over een tocht van 80 km). Als ik stevig door fiets, rijd ik net boven de 30km/u. Dat kan ik een tijd volhouden. Maar 40km/u of meer gemiddeld.... Toekomstmuziek en waarschijnlijk onhaalbaar (of andere fiets, gericht trainen, andere, ook leuke zaken, laten...).
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik mag op mijn fiets de band niet harder oppompen dan 5bar. Ik ga in de zomer niet verder dan 4.8bar, maar ik bemerk wel dat bij het langzaam aflopen dat de fiets sneller gaat als de druk op 4.6-4.7bar staat. Het kan dus wellicht van voordeel zijn daar is mee te experimenteren op je eigen fiets. Ik heb wel rondom dezelfde band, nm de marathons.
Verder zijn er fietsen die rondom dezelfde velg maat hebben en er zijn fietsen waarbij het achterwiel een grotere velg maat heeft. Dat maakt veel uit, ongeveer een factor 1,5.
Ik rij in mijn Orca standaard ergens tussen de 32 en 34 km/u. Heftig wind tegen laat dat zakken en bij Bft6 kom ik niet verder dan 28-30km/u. Als het warmer is gaat de terugtocht van mijn werk sneller dan s'ochtends heen. Dus temperatuur doet heel wat. Ik kom dan tot gemiddeld 38km/u. Beetje gunstige wind met een windsnelheid die de lengte van de Orca net niet haalt geeft een gemiddelde snelheid van 42km/u. Mij compleet in het zweet werken heeft al eens 48km/u opgeleverd. Mijn fiets heeft kunststof wielen en de maximale veilige snelheid ligt tegen de 50km/u. Dus daar ga ik niet overheen en ga het ook niet proberen. Bij die hoge snelheden gaat de rohloff naaf fijn meezingen ;-), daar zitten dan tandwieltjes in die als een dolle in het rond gaan. Ik heb gekozen voor Orca omdat er geen onderhoud aan zit, alleen af en toe bandjes oppompen. Om de 16.000 Flevobike er even naar laten kijken. En verder heeft deze fiets de krapste draaicirkel. Ik kan mijn hele kantoor outfit er in meenemen. Voor het zweten kun je een katoenen (dit is belangrijk) T-shirt nemen. Het T-shirt wordt nat, omdat je ligt, ligt het natte doek op je buik en dat koelt je lichaam. Jijzelf stopt met zweten of gaat veel minder zweten. Katoen is capilair en neemt het zweet op, kunststoffen garens nemen geen vocht op, je blijft dan zweten.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik vind het ook altijd een uitdaging om in te schatten wat voor performance _ik_ op een bepaalde fiets zou hebben. Ik ga dan altijd op zoek naar vergelijken. Bijvoorbeeld als iemand zegt: "op de Hurricane race ik rond 30 km/h tegen racefietsers, op de Zephyr rijd ik ze met 35 km/h voorbij" (true quote naar ik mij herinner), dan lees ik: "op de Hurricane haal ik gemiddeld 21-24 km/h, dus op dat ding misschien meer solide rond de 25 km/h".

Ik fiets dus redelijk recreatief; langs meer van deze vergelijken vermoed ik dat 100 watt een heel realistisch getal is. En dan haal ik op de Hurri nog steeds bij verre niet het getal wat hier met een Baron is gereden. In de comments bij datzelfde artikel wordt mij dan een snelheid van 31 km/h beloofd in de Quest. Een testrit met een QV (naar verluidt langzamer) bevestigt voor mij dat een kruissnelheid van 30-35 goed haalbaar is.

Wat me brengt op het oude maar belangrijke topic: kruissnelheid vs gemiddelde snelheid. Kruissnelheid op mijn Hurricane wil op het platte vlak wel iets van 25-30 km/h. Ik houd dan op mijn teller de gemiddelde snelheid bij, die dan vaak een net frustrerende afstand daaronder blijft. Heb ik de gemiddelde snelheid bijvoorbeeld juist lekker boven die 24 km/h gekregen, dan trekt de teller 'm daar in verrassend rap tempo weer net onder in de laatste bocht & oprit bij het werk. Dus dan zie ik onderweg steeds ~30 staan, maar is mijn gemiddelde een teleurstellende 23.85 ofzo. Dan ga ik valsspelen door de teller pas in te stellen als ik thuis de poort uit ben ofzo. Zielig he.

Als iemand een voor mij sterke gemiddelde tijd rapporteert, dan denk ik als eerste: dat is een kruissnelheid. Ergens niet gek ook, want het totale gemiddelde is dus heel gevoelig voor fluctuaties.

Maar ik wil ook steeds op papier weten hoeveel er theoretisch uit te knijpen is, want in de praktijk betekent dit hoever je kunt fietsen. Hier op het forum is eens een grens van 40 km enkele reis (dag in dag uit) gesteld voor forenzen. Allert Jacobs (die vast vlot kan fietsen) noemde die bij mijn bezoek ook, en hij benoemde vooral ook de rol van hersteltijd bij grotere afstanden. Vond ik ook heel realistisch. Maar aangezien zijn argument voor 40 km was dat "dat in een uur gereden kan", ga ik er vanuit dat ik iets minder ver zou moeten willen gaan -- of iets minder vaak in de week.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik herinner mij nu een kilometerteller die ook de gemiddelde snelheid bijhield. Die schakelde de meting uit zodra je stilstond. Dat betekende dat als ik een stoplicht naderde terwijl hij op rood stond en ik er langzaam naar toe rolde, dat dat slechter voor mijn gemiddelde snelheid zou zijn wanneer ik er op volle snelheid naar toe fietste en dan vol in de ankers zou gaan om dan vervolgens stilstaand het het groene licht af te wachten. Waanzin natuurlijk, maar zo zijn metingen ook nog eens te manipuleren. Eigenlijk ontnkombaar wanneer aan die cijfers waarde gaat hechten
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ik vind een gemiddelde snelheid daardoor dan ook totaal niet relevant.

Dit is zo verschrikkelijk afhankelijk van externe factoren.

Kruissnelheid vind ik wel interessant. Dat vertelt mij veel meer over hoe hard iemand fietst.


Op mijn ww-route kan ik super relaxt fietsend de 15km in 30 minuten afleggen, terwijl ik een ander keer echt hard aan het werk ben en dan doe ik er 35 minuten over. Puur door alle externe factoren zoals: tegemoetkomende/andere verkeersdeelnemers, verkeerslichten, enz. Vooral die verkeerslichten zijn extreem bepalend voor de tijd is mijn ervaring.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik heb geen kilometer teller, anders zit ik er de hele dag op te kijken hoe snel ik fiets zo nieuwsgierig als ik ben. Wat ik wel eens heb dat ik ga rekenen op de fiets. Hoe laat ben ik ongeveer waar? Als ik nu weg ga, ben ik bijvoorbeeld over 2 uur in Deventer/Hoogeveen of bij de grens bij De Lutte. Halverwege een tocht begin ik met rekenen hoe laat kan ik ongeveer thuis zijn. In onbekender gebied gebeurt me ook andersom, de laatste tocht was ik kwart voor 12 uur 's nachts weggereden van mijn pauze station Lingen, dan wist ik dat ik rond de klok van 4 in Diepholz (81 km verderop) moest zijn en ik had ondanks het wateravontuur in Holdorf en een pauze omgeving Ankum toch ongeveer een kwartier speling doordat ik goed door kon rijden zonder wind. Stoplichten heb je op dit soort tijdstippen niet veel last van trouwens.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#14
(05-Aug-2020, 11:57 AM)Roepers schreef: Ik herinner mij nu een kilometerteller die ook de gemiddelde snelheid bijhield. Die schakelde de meting uit zodra je stilstond. Dat betekende dat als ik een stoplicht naderde terwijl hij op rood stond en ik er langzaam naar toe rolde, dat dat slechter voor mijn gemiddelde snelheid zou zijn wanneer ik er op volle snelheid naar toe fietste en dan vol in de ankers zou gaan om dan vervolgens stilstaand het het groene licht af te wachten. Waanzin natuurlijk, maar zo zijn metingen ook nog eens te manipuleren.  Eigenlijk ontnkombaar wanneer aan die cijfers waarde gaat hechten

Als je je gemiddelde niet meer terug op 0 zet is het cijfer niet meer relevant en na veel kilometers geeft mijn gemiddelde ERROR aan.
Wel zo rustig.

Niels, onthaast, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik zie nu waar jullie op reageren. Gemiddelde snelheid is bij mij een gemiddelde topsnelheid. Dus als ik schrijf gemiddeld 34km/u dan is dat over lange stukken en de ene dag is niet de andere en niet over de hele route, dus een dag met 32km/u, dan weer een dag met 35km/u enz. Ik zit ook niet elke dag lekker in m'n vel of het gaat gewoon niet, geen pit in de benen. Ik ben er ook achter dat ik voor het fietsen niet iets moet eten, waarschijnlijk heeft dat te maken met dat je en energie wil leveren een de benen en er energie nodig is om de gegeten waren te verteren.
Alle bochten en kruisingen, waarvan 6 met stoplicht, meegenomen doe ik de ene dag iets langer over de route en kom ik uit op gemiddeld 24,0-25,5 km/u over het traject van 26,0 km enkele reis. Maar soms gaat het beter, wind gunstig, stoplichten mee etc. en dan ligt het gemiddelde op 27-28km/u en een enkele keer weet ik zelfs gemiddeld boven de 30km/u te noteren, maar dat zijn bijzonderheden. Ik ga wel altijd analyseren waarom die ene dag nu wel 28km/u gemiddeld en die andere dag haal maar net 25km/u. Je gaat zo langzamerhand de route op de meter kennen. De route kent 70 bochten waarvan 3 zeer scherp (ongeveer 10km/u) en 32 kruisingen. Om een gemiddelde van 30km/u te kunnen noteren moet ik vanwege al die bochten en kruisingen harder rijden dan 42km/u over de grootste stukken. Dus het is zoals Wim het beschrijft.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(Kruis)snelheid is van vele zaken afhankelijk. Uitgaande van een vlakke weg van het frontale oppervlak en de stroomlijn. De massa van VM + rijder bij hellingen in het parcours.
https://www.velomobileworld.com/
De rest is afhankelijk van het duurvermogen van de rijder. Daarin zitten grote verschillen tussen fitte rijders. Ook een gezonde leefwijze geeft een hogere kruissnelheid en weinig verschillen in duurvermogen op verschillende dagen.
Bijkomend is de luchttemperatuur, soepelheid van de banden en het stressniveau van de rijder. Een stresskip of -haan rijdt in het algemeen een lagere kruissnelheid. Door een onnodig hogere hartslag en ademfrequentie werkt zij of hij zichzelf tegen. Gaat hijgen en stapt bezweet uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
De snelheid van mijn kruis is gelijk aan de snelheid van mijn middel.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#18
(06-Aug-2020, 07:58 PM)Bart Verbeek schreef: De snelheid van mijn kruis is gelijk aan de snelheid van mijn middel.

Dat is al beken. Maar ik bedoelde dit:
De kruissnelheid is de snelheid waarmee een ligfietser zich zo efficiënt mogelijk kan voortbewegen. Deze snelheid is altijd een afweging tussen afgelegde afstand, snelheid en het duurvermogen van de rijder.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(06-Aug-2020, 07:58 PM)Bart Verbeek schreef: De snelheid van mijn kruis is gelijk aan de snelheid van mijn middel.

Handig. In mijn geval ligt mijn kruis dus al snel 5 km van mijn middel. Lijkt misschien iets om over op te scheppen maar in de praktijk vooral pijnlijk Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Ik weeg ook 106 kg. (nou ja, 105,1 vanochtend)  Racefietsers haal ik meestal wel in. Maar 50 heb ik geloof ik 1 keer gehaald in de meer dan 8 jaar dat ik deze quest nu heb.
Ik ben nu weer aan het afvallen. Bij een eerdere afval poging merkte ik wel dat ik steeds harder kon. De gemiddelden werden merkbaar hoger toen ik onder de 100 kg kwam. Er is dus nog hoop voor in ieder geval mij. :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Ik rijdt over het algemeen korte stukken (20-30km), maar afgelopen zaterdag eens een echt lange (voor mijn doen tenminste) rit gemaakt in de Quest.
Route over doorgaande wegen door Drenthe en een randje Friesland/Overijssel.
Tijd en gemiddelden zijn inclusief de stops en wachten voor verkeer(slichten). Alle meetwaarden gemeten met een Garmin Edge800.
Fiets: Carbon Quest op snelle banden; voor F-lites, achter Furious Fred.
Afstand: 275km
Tijd: 8 uur 17 minuten
Gemidddelden:
  Snelheid: 33.2 km/u
  Hartslag: 138 slagen/minuut
  Vermogen: 173 Watt

Kruissnelheid rond de 40 km/u


Mijn ervaring is dat de route voor een heel groot gedeelte bepaalt of een hoge kruissnelheid (of gemiddelde) mogelijk is. Vervelende bochtjes, onbekende en onoverzichtelijke verkeerssituaties en verkeerslichten vreten energie. Je moet immers iedere keer weer optrekken naar je kruissnelheid. En hoe hoger je kruissnelheid, des te meer energie al dat optrekken kost.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(12-Aug-2020, 11:19 AM)berth9999 schreef: Ik weeg ook 106 kg. (nou ja, 105,1 vanochtend)  Racefietsers haal ik meestal wel in. Maar 50 heb ik geloof ik 1 keer gehaald in de meer dan 8 jaar dat ik deze quest nu heb.
Ik ben nu weer aan het afvallen. Bij een eerdere afval poging merkte ik wel dat ik steeds harder kon. De gemiddelden werden merkbaar hoger toen ik onder de 100 kg kwam. Er is dus nog hoop voor in ieder geval mij. :-)

Berth9999, welkom op dit forum. Je eerste bericht  Exclamation 

Misschien ook leuk om je even echt voor te stellen op de desbetreffende pagina.

Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst. Met dat laatste was je al begonnen  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#23
(12-Aug-2020, 05:20 PM)Wim -de roetsende schreef: Berth9999, welkom op dit forum. Je eerste bericht  Exclamation 

Dank! :-) 

Citaat:Misschien ook leuk om je even echt voor te stellen op de desbetreffende pagina.

Ga ik nog doen. Denk van het weekeind ofzo als ik niet aan het werk ben. ;-) 

Citaat:Veel lees- en vooral veel schrijfplezier gewenst. Met dat laatste was je al begonnen  Smile

Wederom dank!

En om nog even terug te komen op het onderwerp. Als we Froome met 40 kg aardappelen in een rugzak de Tour hadden laten fietsen had die die nooit gewonnen. Met 106 kg eigen gewicht ga je geen record tijden rijden. Iets dat ikzelf met mijn 106 kg ook erg jammer vind.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(13-Aug-2020, 09:23 AM)berth9999 schreef: En om nog even terug te komen op het onderwerp. Als we Froome met 40 kg aardappelen in een rugzak de Tour hadden laten fietsen had die die nooit gewonnen. Met 106 kg eigen gewicht ga je geen record tijden rijden. Iets dat ikzelf met mijn 106 kg ook erg jammer vind.
Dit is niet HET onderwerp, maar in het kort. Ik heb 106 kg gewogen en vond het niet jammer. Lengte 186, nu nog maar 183. Mijn leefwijze extreem aangepast en er bleven 79 kg over. Te weinig inhoud voor lange dagtochten. Ik sport niet maar beweeg veel, eet gevarieerd en meer dan voldoende. Blijf nu keurig op gewicht rond de 87 kg. Je mag extra lichaamsgewicht, dat verdeeld zit over het hele lijf, niet vergelijke met een rugzak aardappelen. Laat je niet gek maken met diëten, want die werken niet en kunnen je ziek maken. Sporten maakt hongerig en werken bij mij gewichtsverhogend.
Welkom.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(13-Aug-2020, 10:11 AM)PietV* schreef: Dit is niet HET onderwerp, 

Excuses dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat OP zich afvroeg waarom hij niet zulke hoge snelheden kan halen dan anderen. 

Het is een natuurkundig gegeven dat extra gewicht langzamer maakt (tenzij je bergaf gaat).  Iemand die, zoals ik, samen met fiets 150 kg weegt zal op een vlakke of omhooggaande weg langzamer gaan dan iemand van 110 kg, mits andere omstandigheden gelijk zijn. Of dat gewicht aan het lijf of in zakken aardappelen zit maakt inderdaad niets uit voor deze natuurkundige wet.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik ben ook 100+, 101,8 kg vanochtend om precies te zijn. Hoe meer ik sport, hoe zwaarder.

Rijd vaak wél hard met m'n QuattroVelo, en ik vind het niet alleen leuk maar ook belangrijk: het is voor mij een soort auto, voornamelijk voor woon-werkverkeer, dus hoe harder ik rijd, hoe groter m'n bereik.

Die snelheid van m'n QV, daar heeft nog wel een beetje tuning in gezeten: de juiste banden goed op druk (met gewone Marathons verlies je zomaar een paar km/h gemiddeld! Je Almotion is juist weer een hele snelle band. De Kojaks voor ken ik niet zo heel goed; de GoCycle is volgens mij nog steeds de snelste onder een Quest, maar de draaicirkel wordt er fors van en er zijn een paar leuke alternatieven), ketting goed schoon en gesmeerd houden, vertanding zo dat die voor mij ideaal is (grootste tandwielen op de cassette zijn 17-15-14-13-12-11, lekker close ratio), lange "racekap" eraan en als het effe kan ligt het schuimpje er ook op.
Hoewel ik best hoge gemiddeldes kan rijden (tot zo'n 41~42 km/h), ben ik van nature veel meer een sprinter. Als je wil sprinten, is een Quest alles behalve ideaal; met ons gewicht heb je veel vermogen nodig om gang te maken, en dat vermogen verdwijnt bij de Quest helaas veel meer in de body dan in de QuattroVelo; die laatste krijgt denk ik het meeste vermogen op straat (zolang er niks stuk gaat :+), kort gevolgd door de DF, die stijver is, maar ook wel last kan hebben van wielspin. Met de QV kan ik dus inderdaad tot dik 70 sprinten (of over de 60 wanneer m'n zoontje achterin zit), iets dat me met een Quest niet lukte; acceleratie gaat moeilijker, je moet dus langer een erg hoog vermogen leveren, en daar ben ik slecht in.

Ga je naar kruissnelheden kijken, dan is een Quest met racekap wel degelijk sneller (ook van jezelf afhankelijk; ik kon niet goed zitten met de racekap op m'n Quest, en leverde dan dus flink minder vermogen). De kunst met een Quest is dan dus inderdaad om je kruit niet te verschieten tijdens het accelereren, en juist met een Quest is dat moeilijk, doordat je snelheid houden in bochten moeilijk is.
Kijk ik naar mijn eigen snelste ritten, dan zijn die eigenlijk altijd op ongebruikelijke tijdstippen (terugrit van een bedrijfsfeestje, om 1u 's nachts, 's ochtends extreem vroeg naar een klant etc.). Iets anders dat voor al mijn hele snelle ritten geldt is weinig binnenstad, en veel rijden op de weg; zeker met een Quest kan je een rotonde eigenlijk alleen met 30+ pakken als je niet hoeft te remmen voor auto's en een mooie vloeiende lijn kan maken. Met andere woorden: Echt snelle ritten rijd ik eigenlijk alleen als ik de route goed ken, weet waar ik tussen de auto's kan etc.

Dan de hoge kruissnelheid: Ik ben (destijds op advies van Ymte van ICB) met hogere toerentallen gaan rijden, en ben ook alweer een tijd verknocht aan korte cranks (155mm, die volgens mij alleen een echt nadeel zijn als je weinig koppel kan leveren, zit bij jou geloof ik ook wel goed). Jouw 80 rpm is voor mij fijn voor een toertochtje, maar op die ritten dat ik een kruissnelheid van 45~50 probeer aan te houden zit ik eigenlijk altijd tussen de 110 en 120 rpm. Mijn theorie (niet wetenschappelijk onderbouwd) hierachter is er één die ik uit m'n vroegere sport geleerd heb: blijven bewegen met weinig kracht, licht snel en soepel, dan worden je benen niet "zwaar" en kan je vermogen blijven leveren. Opvallend detail aan mijn langere ritten is dat ik soms enthousiast van start ga, maar na een paar uur toch terug zak naar 90-100 rpm (het tempo gaat er dan ook wat uit), terwijl het niet anders voelt.

Hoop dat je er iets mee kan!

PS: Lees net pas over welke tijdsduur je dat vermogen gemeten hebt - 30 seconden lang 1000W trappen is echt lomp veel. Als je er zeker van bent dat die meting klopt, en je komt vanaf een snelheid van ~35 km/h niet verder dan 50, zou ik zeggen dat er inderdaad iets niet in de haak is met je Quest. Loopt er misschien iets aan?
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM