Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opknappen Flevoracer
#27
Erik, zit er speling op het balhoofd?
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Het balhoofd zelf is prima. De pen van het balhoofd wordt in het achterframe geklemd en daarop zit de nodige speling.

[Afbeelding: Balhoofd.jpg]

Bij het blauw omcirkelde gedeelte zit speling in het frame, het gat is ovaal gesleten. Ook as 31 is daar ingesleten. Daarnaast zit volgens mij klemblok 27 tegen deel 26 aan getrokken waardoor ik ook daarmee niet de as strak vastgezet krijg. Ik zal dus plaatje 6 moeten vervangen door een plaat met een zuiver rond gat t.z.t. En wellicht een ander klemblok maken. Overigens zijn deze balhoofden nog steeds te koop in Duitsland en wellicht ook wel bij Tempelman (heb ze gemaild).
Antwoord }
Bedankt door:
#29
dus pen 31 moet vastzitten. Is die pen los te halen uit het framedeel 4. Is plaat 6 (met dat ovaal gesleten gat) vast gelast?
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Hier een plaatje van een nieuw balhoofd:

[Afbeelding: Balhoofd_Nieuw.jpg]

Pen 31 zit in het balhoofd in die twee conische lagers. Het rechte deel steekt uit en wordt door het achterframe gestoken. Waar dat er doorheen gaat zitten twee extra verstevigingsplaten op het frame gelast (nr. 6 en 7). De pen wordt op zijn plaats gehouden door een klemblok (27) en 60 is een borgpen die door het gat wordt gestoken voor de zekerheid.

Mijn balhoofd pen is ingesleten onder het gat voor de borgpen (dus waar de pen door het frame en plaatje 6 gaat) Het gat in het frame en plaat 6 is ovaal geworden.

Eerlijk gezegd is deze constructie m.i. niet het meest doordachte deel van de fiets. Beter zou zijn geweest als het achterframe een vergelijkbaar lager blok o.i.d. had gehad waar de pen met nauwe passing in werd getrokken. Of in ieder geval een zeer goed passende buis zodat de pen over de gehele lengte gedragen werd. Dat is misschien een optimalisatie die ik wel uit kan voeren. Maar dat maakt het delen wellicht een stuk lastiger. Maar de vraag is hoe vaak ik dat sowieso zal doen...
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Maar hoe ga je die uitgesleten (ovale) gaten oplossen?
Antwoord }
Bedankt door:
#32
Oud plaatje eraf en nieuw erop lassen. Of vergroten en een insert maken die erin past. Of gaten vergroten en er een buisje met binnendiameter 20 mm erin lassen. Ik verzin wel iets. Ik denk dat er met de speling die er nu in zit prima te rijden is. Als ik zag hoe relaxed de vorige eigenaar erop zat...
Jammer dat het zo loeiheet is, had graag nog een poging gewaagd... Sad
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(19-Jun-2017, 06:27 PM)ErikvanD schreef: Als ik zag hoe relaxed de vorige eigenaar erop zat...

Dat is juist zo verradelijk met dit type fietsen. Mensen die het kunnen, schillen zelfs al fietsend een sinaasappel. En dan denk jij: Oh, maar dat kan/wil ik ook. Totdat je 20x genadeloos op je plaat/bek bent gegaan, dan gaan de meesten wel anders piepen.

Ik heb respect voor iedereen die op een FlevoBike/-Racer gaat leren fietsen.

Mochten jullie je afvragen hoe het komt dat ligfietsen ooit de naam heeft gekregen moeilijk te zijn, dan weet je het na het oefenen met een FlevoBike  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#34
Het bovenstaande zou voor mij een extra stimulans zijn om er mee te leren fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(19-Jun-2017, 07:01 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb respect voor iedereen die op een FlevoBike/-Racer gaat leren fietsen.

Mochten jullie je afvragen hoe het komt dat ligfietsen ooit de naam heeft gekregen moeilijk te zijn, dan weet je het na het oefenen met een FlevoBike  Big Grin

Ik denk dus niet de Flevobike -trike of -racer daar debet aan is. Ik krijg nog steeds te reacties waaruit blijkt dat men veronderstelt dat ligfietsen moeilijk is. De Kantelknikfietsen zijn inmiddels nog veel zeldzamer geworden als in de jaren negentig en ik heb het zeer ernstige vermoeden dat velen die veronderstellen dat ligfietsen moeilijk is, nog nooit een kantelknik hebben geprobeerd of er zelfs maar een herinnering aan hebben.  Vermoedelijk denken mensen dat als je gaat achter gaat zitten op de fiets en de benen omhoog doet, dat je dan een acrobaat bent.  Nee dus. Ik ben helemaal geen acrobaat en zal het nooit worden ook. Erik echter gaat het proberen.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(20-Jun-2017, 07:00 PM)gideon schreef: Het bovenstaande zou voor mij een extra stimulans zijn om er mee te leren fietsen.

Voor mij dus ook Smile Het zal helaas nog wel een paar dagen duren voordat ik weer aan de gang kan, de komende avonden kan ik niet weg thuis. Komend weekend ga ik weer los. Ik ga van de week nog wel even naar het balhoofd kijken om te zien of de speling er wat meer uit kan krijgen, al is het maar met een tijdelijke oplossing. Alle kleine beetjes helpen (zodat ik straks zeker weet dat mijn valpartijen ECHT aan mijzelf liggen Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Om je te beschermen, kan je van die skeeler knie- en elleboogbeschermers aandoen
Antwoord }
Bedankt door:
#38
Heb de speling nu tijdelijk uit het balhoofd door twee vulplaatjes te gebruiken waardoor het klemblok ook weer echt klemt. Morgen staan de volgende testritjes op de planning... Mochten jullie op Cycle Vision nog iemand tegenkomen met de gouden"hoe rij ik op een Flevo-racer tip".... Ik hou me aanbevolen!
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Wellicht heeft Barry Stevens de gouden tip:
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Uit de oude doos.... dat denk ik ook, blijven proberen. Misschien met iemand die meeloopt om je op te vangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Vandaag eindelijk gelegenheid gehad om nog een keer te gaan proefrijden. Dit keer op het parkeerterrein van Station Lage Zwaluwe. Een stuk vlakker in ieder geval als op de truck-parkeerplaats van de vorige keer. Maar vlak of niet vlak, de fiets trekt nog steeds enorm naar rechts. Het rijden zelf ging al een stuk beter. Het wegrijden heb ik al aardig onder de knie en ik kan al rondjes rijden van een paar 100 meter. Maar, alleen soort van rechtdoor (waarbij ik steeds geforceerd tegenstuur om de fiets niet naar rechts te laten gaan) en bochten naar rechts. Die gaan goed. Vrijwel iedere poging om een linkerbocht te maken eindigde in een noodstop. Er is echt iets mis.

Dus naar huis gereden en de boel nog eens uit elkaar gehaald... Nou, ik weet het nu zeker, deze fiets is een behoorlijke miskoop! Hij is werkelijk zo krom als een hoepel... Als ik dit had geweten (en bij iedere andere fiets had ik dat geweten omdat ik daar een uitgebreide testrit op had kunnen doen...) had ik hem nooit gekocht. Zeker ook niet omdat er sindsdien meerdere andere Flevo-racers op MP hebben gestaan. Maar goed, ik heb hem nu, dus dan ga ik hem toch gewoon in orde maken.

Eerst het balhoofd er nog een keer uitgehaald.

[Afbeelding: Balhoofd_Slijtage.jpg]

De slijtplekken zijn goed te zien op de as. Heeft echt langdurig niet goed vast gezeten!

Heb ook een videootje gemaakt met de speling:



Die passing hoort dus "snug" te zijn... Maar hier zou ik wel iets mee moeten kunnen, het balhoofd hoeft immers niet te kunnen draaien in de framebuis, hij moet er alleen klem in zitten. Daar kan ik wel wat op verzinnen. Wellicht betekent dat dat de fiets niet meer zo eenvoudig deelbaar is maar dat is dan maar zo.

Toen ik toch bezig was ook de achtervork nog eens geïnspecteerd, ik verwachte daar ook wat rottigheid. En ja hoor, behoorlijk uit het lood...

[Afbeelding: Kromme_Achtervork.jpg]

Dat is nog wel te richten verwacht ik.

Ook nog een snelle testopstelling gemaakt om te kijken hoe het met de montage van het balhoofd in het frame zit. Ik dacht namelijk te zien dat het stuk framebuis waar het balhoofd doorheen gaat niet 100% haaks aan de rest is gelast. En ja hoor, dat is zeker niet het geval... Dat is moeilijke op te lossen, was niet van plan in het frame te gaan slijpen.

[Afbeelding: Krom_Als_Een_Hoepel.jpg]

Ik snap nu wel dat de fiets niet goed spoort en trekt...

Het wordt nu zaak om met zo min mogelijk kosten de boel zo recht mogelijk te krijgen. Tijd voor some good old fashioned inventiviteit...
Het doel is nog steeds om op deze fiets het Flevo-fietsen onder de knie te krijgen. Als dat lukt en ik vind het echt leuk (en dat denk ik wel!) dan volgt de afweging of ik deze fiets, die dan inmiddels recht is, verder ga opknappen of toch opteer voor een nieuwe fiets/frameset uit Duitsland. Maar zover zijn we nog lang niet  Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#42
Ik kan me voorstellen dat je hier wel een beetje gek van wordt. Leuk om te zien hoe je deze ervaring deelt. Best wel herkenbaar. Houd vol. Het zal een keer wat moois opleveren.

Mijn fietsen: Rode Challenge Fujin Tour, grijze Fujin SL I, zwart gespoten Hurricane van staal (project) , rode Hurricane van aluminium (winter) , zwarte Nazca Fuego, gele Challenge Alize 20

Marcel D.
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Ik ben onder de indruk van je vermogen om van een hopeloos geval iets te maken. Erg knap hoe je fiets analyseert en dat hier met ons deelt. Het wordt bijna een lijst met tips waarop te letten bij het kopen van Flevoracer. Dat verkeerd gelaste onderdeel lijkt mij een fout van de fabrikant. Of is er een ongeluk geweest?
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Erg vervelend dat die zo slecht is, maar zoals jij het oppakt kan die alleen maar beter worden. Een schrale troost, Als die weer goed is, ben jij helemaal thuis in de FlevoRacer techniek.
Ik wil ook graag een FlevoRacer, maar ben nu wel huiverig om een 2e hands te kopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Jammer dat je een kromme en versleten fiets heb gekocht. De verkoper wist vrijwel zeker van deze gebreken. Het zal veel werk zijn om de fiets te richten. Het is gelukkig staal, maar het hoofdframe is stevig.

Bij een Flevobike zit het balhoofd in het voorste deel van de fiets en de stuurpen vast in het achterste deel. Ik hoop voor je, dat je de beide wielen weer éénsporig kunt krijgen.

Ik controleer gebruikte fietsen op sporing. Als de fiets goed is, is die zelfsturend en kun je met één hand aan het zadel de fiets voortbewegen en sturen. Ook ligfietsen met onderstuur.
Weet niet of dat bij een Flevobike ook kan. Waarschijnlijk wel door de zeer grote naloop. Maar met de aandrijving aan de rechterzijde, vóór de vooras, lukt dat mogelijk niet. Ook pak ik de voorwielrem om speling op balhoofd en stuurpen vast te stellen.

Sterkte, Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Ik heb erg weinig tijd de laatste weken maar toch is er wat vooruitgang op het Flevo-racer front. Ik ben begonnen met het richten van de achtervork. Dat is wonderwel gelukt! Eerst een lang tapeind op de plaats van de wielas gemonteerd en een tapeind door de draaipunten waarmee de vork aan het frame vastzit. En dan maar net zo lang wrikken met een lang stuk hout met de vork in de bankschroef... Op het oog had ik beide tapeinden vrij snel redelijk uitgelijnd.

[Afbeelding: Highly_Sophisticated_Measuring_Jig.jpg]

Daarna op het meest vlakke oppervlakte wat ik kon vinden, het granieten keukenblad, met waterpas en wat LEGO een "highly sophisticated measuring jig" gemaakt voor de fine tuning. Na een paar kleine aanpassingen is de vork nu weer kaarsrecht! Smile De twee kartonnetjes onder de LEGO geven aan dat zelfs het keukenblad niet geheel waterpas lag... Dat heb je met een oud huis...

Ter controle daarna de vork terug in het frame gezet en een wiel gemonteerd (een van de baanwielen die ik eerder heb gekocht, heb echt nog nooit zulke strak gespaakte wielen gezien, echt loepzuiver!) en ook daar viel het midden van het wiel exact midden in het frame. Dus missie geslaagd. Tot zover althans...

Het achterframe is namelijk een andere zaak. Ik heb het nog eens goed gemeten en bekeken. Hieronder nog wat extra foto's:

[Afbeelding: Krom_Frame_1.jpg]

[Afbeelding: Krom_Frame_2.jpg]

[Afbeelding: Krom_Frame_3.jpg]

Het hele frame lijkt wel scheef. Het bevreemdt me eigenlijk dat het achterwiel nog zo netjes midden in de achterste framebuis valt! Ik ga in ieder geval bij al mijn pogingen om dit te corrigeren ook steeds de fiets als geheel bekijken en meten en dus niet alleen de losse onderdelen.

Na lang naar het frame te hebben zitten kijken, heb ik intussen wel een idee hoe ik het met minimale inspanning en investering het balhoofd recht in het frame gemonteerd kan krijgen. Dat ga ik de komende tijd verder uitwerken en uiteraard zal ik daarover berichten in dit topic. Hopelijk lukt het snel want ik wil heel graag weer op de fiets gaan oefenen!

Wordt vervolgd dus!
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Dat is een mooie effectieve richt-opstelling, komt wel wat inzicht bij kijken. Zou dat frame altijd al scheef/ a-symetrisch zijn geweest. Dat gaat helemaal goed komen met jou Flevoracer.
(of is het misschien een zelfgemaakte Flevoracer?)
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Dat begin ik ook steeds meer te denken. Het achterframe bestaat uit drie delen die aan elkaar zijn gelast. En dat is niet recht gedaan denk ik. Het ziet er niet uit alsof het frame een opdonder heeft gehad.

Sowieso is de nauwkeurigheid van het frame niet zo best. Zo wijkt de hart op hart afstand van het achtervork draaipunt en het midden van de achteras ook een paar mm af tussen beide kanten. De patten zijn dus niet op één lijn waardoor het wiel er scheef in staat. Doordat de as sleuf 10mm is en de werkelijke diameter van de as ergens rond de 9 mm is, kun je het wiel er gelukkig wel recht in zetten.

Eerlijk gezegd valt de kwaliteit me een beetje tegen voor een Tempelman Flevo-racer... Toen ik hem kocht was ik ook net gaan kijken naar een eigenbouw Flevo-racer en een van de redenen dat voor deze ben gegaan was dat het een "originele" was en het laswerk er netter uit zag..
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Misschien zit hier een interessant (en kaarsrecht!) onderdeel voor je bij: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...e=lr&pos=6
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Thx! Ik had hem ook al gezien... Maar eigenlijk wil ik liever eerst kijken of ik mijn eigen fiets recht krijg. Zonder veel aanvullende investeringen. En als dat lukt en het rijden bevalt me, dan wil ik de beslissing nemen of ik mijn frame goed genoeg vind en laat poedercoaten, of dat ik de fiets beter weer kan verkopen en gaan voor een nieuwe frameset van Velocologne (in een kleur die me niet aanstaat: wit of zwart).
Antwoord }
Bedankt door:
#51
Trouwens, mooie filmpje wat je met een Flevobike kan doen: https://www.youtube.com/watch?v=84GN-42StJc
Moet ik niet proberen met mijn Gaucho...
Antwoord }
Bedankt door:
#52
Gisteren weer aan de FR kunnen werken. 

[Afbeelding: Balhoofd.jpg]

Eerst moer 54 in het volledig uitgeleuterde gat in het frame vastgelast. Op die manier zou het balhoofd beter kunnen worden vastgezet door deze met diaolo 35 vast te zetten in het frame. Helaas zijn mijn laskwaliteiten belabberd en kwam de moet bij het testrijden later alweer los...

Daarna het het bovenste gat in het frame, waar de blauwe ovaal omheen staat, wat vergroot aan 1 kant zodat het gehele balhoofd recht in het frame te zetten was. Het klemblok 27 heb ik iets ingekort zodat ik hiermee de balhoofd pen strak kon vastzetten in het frame. Toen het balhoofd gemonteerd en daarbij de extra speling rond het balhoofd opgevuld met een vulplaatje. 

Alles zat knetterhard vast en er zat geen beweging in.... dacht ik.... Na het weer in elkaar zetten van de fiets bleken de wielen nu verticaal gezien mooi in lijn te staan, dus geen X vorm meer als ik van achter naar de fiets kijk. De achtervork is nu dus echt netjes recht. Ze stonden echter niet in lijn ten opzichte van elkaar, het voorwiel staat wat verder naar links t.o.v. het achterwiel. Dat is natuurlijk de invloed van het scheve frame... 

Na het in elkaar zetten van de fiets bleek het "stuur" in stilstand nog steeds naar rechts te neigen. Niet meer zoveel als eerst maar toch duidelijk. Dit zou heel goed kunnen komen door het extra gewicht aan de rechterzijde (voorblad, cassette, ketting, derailleur). Toch maar gaan testrijden.

En dat ging....beter.... maar nog niet 100%. Linkerbochten zijn nu ook mogelijk al moet ik die nog steeds meer "forceren" dan naar rechts. Rondjes rijden gaat nu aardig al verlies ik nog steeds op de meest onverwachte momenten mijn evenwicht. Niet gevallen gelukkig, wel 1 keer heel snel afgestapt zodat de fiets alleen kon vallen...

En toen, tik, mijn las brak, en nogmaals tik, het vulplaatje viel ertussen uit. Einde oefening dus want daardoor kwam er een hoop speling op de stoel en het frame... Dus de boel gaat weer uit elkaar voor een hernieuwde poging om de boel goed vast te zetten. Voor het niet sporen heb ik bij dit frame geen oplossing. Het enige wat hier echt zal helpen is een nieuw achterframe (of een gedeelte daarvan) laten lassen i.c.m. een nieuw balhoofd. Maar met die kosten in het achterhoofd lonken de gloednieuwe frames van Velocologne toch ook nog steeds...

[Afbeelding: zwei_rahmen.gif]

Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM