Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elfsteden tocht
#1
Heeft er weleens iemand van jullie meegereden met de Elfsteden tocht op de fiets? 

https://www.fietselfstedentocht.frl/

Ik heb me ingeschreven (weet uiteraard nog niet of ik ingeloot wordt)...

Heb ooit dezelfde tocht gereden op mijn motor uit 1923. Dat was magistraal, alleen maar vooroorlogse voertuigen, overal publiek en dingen georganiseerd. Echt een hele leuke sfeer. Ik denk/hoop/verwacht dat dat met de fietstocht ook zo is (al is die natuurlijk nog veel groter).
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik heb hem 2x gereden op mijn lowracer. Maar het is niet echt mijn ding om met 15000 man/vrouw in een fietssliert te zitten. 

Afgelopen winter heb ik wel de wintervariant gereden met mijn DF en ook voor komende editie heb ik me weer ingeschreven.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ja die drukte heeft zo z'n nadelen. Maar voor een keer lijkt het me wel leuk. Die Winterversie lijkt me ook leuk trouwens!
Antwoord }
Bedankt door:
#4
In zo'n drukte rijden trekt mij ook niet echt.
Ben te veel een solist denk ik.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Uit het reglement  van de Fietselfstedentocht:
Citaat:
  • Ligfietsen dienen op voldoende hoogte een oranje veiligheidswimpel te voeren.
  • Het dragen van een fietshelm is verplicht.

Dat zijn dus graatjes in mijn keel.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ja, dat van de helm vind ik suf om te verplichten. Laat die keuze nou toch aan de mensen zelf. Bij wedstrijden kan ik het me voorstellen, maar dit is een toertocht, geen wedstrijd. Het zal wel een juridische toevoeging aan het reglement zijn, en niet een praktische.

En zo'n verplichte vlag voor ligfietsers specifiek, dat is eigenlijk nog suffer. Dat biedt echt geen meerwaarde. En wat is "volgoende hoogte"?

Maar beide zullen ook op dit forum wel een discussie kunnen opleveren. Ik zou zeggen: laat de keuze hierin in ieder geval aan de deelnemer over, of (zoals de helm) verplicht dit voor alle fietsers.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Ach dat vlaggetje, daar zit ik niet zo mee. Als dat niet-liggers een gevoel van veiligheid geeft... 

En een helm is bijna altijd verplicht bij wielerritten. Omdat het grootste aantal deelnemers op een racefiets rijdt (neem ik aan) zullen ze dat hier ook verplichten. Ondanks alle voors en tegens die al zo vaak onderzocht zijn. 

Op de racefiets draag ik altijd een helm (kwaad kan dat ook niet en als je het niet doet wordt je er tegenwoordig echt op aangekeken) en op de ligger meestal niet. Alleen bij hele lange ritten wil ik hem weleens op zetten. Je hebt er verder geen last van.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb ook moeite met dat soort regeltjes. Maar als ik het even als een 'helm advies' zou benaderen, dan vind ik het toch niet zo'n heel slecht advies. Je bent daar gewoon met heel heel veel fietsers aan het rondrijden. Er rijdt daar van alles: wielrenners, ligfietsen, bakkersfietsen, tandems, steps. Rijders op klompen, uitgedost als smurfen, teletubbies, tis bij tijd en wijle een soort carnavalsoptocht. En er gebeuren ook ongelukken. Kan echt geen kwaad om voor die dag wat extra veiligheid in acht te nemen.

Vlag vind ik een ander verhaal, ik zie er het nut niet van in. Degene die achter je rijdt, ziet je toch wel, degene die je inhaalt die ziet de vlag pas als je hem voorbij bent wat te laat is om enige nut te hebben. In ieder geval is mijn ervaring dat de meeste medefietsers zich vooral kapot schrikken als ongeveer ze half ingehaald hebt.

Overigens van de organisatie hoor je weinig tot geen commentaar op ontbreken van vlag of helm. Maar het gezeur van wielrenners was ik op een gegeven moment wel een beetje zat (ik reed wel met helm en met een zeer minimalistisch vlaggetje net boven mijn achterwiel).
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Welk gezeur bedoel je dan Johan?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
"Voldoende" hoogte is vaag genoeg om een vlaggetje van 2x3 cm vast te plakken op je spatbord.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(03-Dec-2017, 07:41 PM)ErikvanD schreef: Welk gezeur bedoel je dan Johan?

Gebeurde mij met enige regelmaat dat ik wielrenners inhaalde en dat me wat nageroepen werd, ging dan wel eens over een vlag (te klein, te laag, etc). Maar uiteindelijk maakt het denk ik niet zoveel uit, ze roepen toch wel. Is eigenlijk de voornaamste reden dat ik die tocht niet meer zo nodig hoef mee te fietsen, in ieder geval niet op een snelle ligfiets: ik vind de sfeer niet altijd even gezellig als je sneller bent dan met name de in pelotonformatie fietsende wielrenners. Geldt zeker lang niet voor allen, maar er zijn er bij die het maar moeilijk te verteren vinden dat je sneller bent.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Big Grin 
Ja, raar volk is dat, die wielrenners... Ondanks dat ik veel rij op een racefiets en me dan uiteraard ook kleed als een wielrenner, beschouw ik mezelf niet als wielrenner Smile Ik zie mezelf als "enthousiast fietser" of ik nu op de racefiets, MTB of ligfiets rij.

Rijden met een groepje af en toe is wel leuk (al rij ik het liefst alleen) maar zo'n peloton van tig in identiek lycra geklede grijzende mannen trekt me niet echt...  Cool

En toch lijkt het me wel een leuke ervaring de elfstedentocht een keertje mee te rijden. Wil er daarna waarschijnlijk nog een fietsvakantie aan vast knopen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het is zeker best leuk om eens te doen, zeker niet alleen maar negatief hoor. Mocht je ingeloot worden, dan ben ik benieuwd naar je ervaring.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ben ik hier de vreemde eend als ik zeg dat 99% van m'n km's utilitair zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Nee hoor 's winters fiets ik ook vooral woon werk (dat blijft wel gelijk) maar 's zomers daarentegen fiets ik best wel wat extra. Wel veelal racefiets kilometers. De afgelopen zomer heb ik bijvoorbeeld met anderen een week door de Pyreneeën gefietst (coast to coast), weinig nut en noodzaak misschien maar ik had het niet willen missen! Ik heb m'n ligfiets daar ook niet gemist  Blush
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(03-Dec-2017, 11:01 PM)-Nico- schreef: Nee hoor 's winters fiets ik ook vooral woon werk (dat blijft wel gelijk) maar 's zomers daarentegen fiets ik best wel wat extra. Wel veelal racefiets kilometers. De afgelopen zomer heb ik bijvoorbeeld met anderen een week door de Pyreneeën gefietst (coast to coast), weinig nut en noodzaak misschien maar ik had het niet willen missen! Ik heb m'n ligfiets daar ook niet gemist  Blush

Voordat ik 220 km per week utilitair reed, maakte ik ook nog wel eens een fietstochtje voor de lol. Sindsdien eigenlijk niet meer. Langere afstanden op een gewone fiets mis ik absoluut niet. Geen zere schouder en nek, geen dove handen, geen zere polsen, geen ongewenste druk op m'n perineum; allemaal prima. 

Wel mis ik een stukje samen fietsen met familie. Sinds ik VM rijd wordt ik niet tegemoed gefietst.  Cry, ... maar ben ik wel een stuk eerder thuis Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Nou, kreeg vandaag bericht dat ik ben ingeloot Smile voor de 11 stedentocht met Pinksteren. We gaan het dus zien! 29.500 inschrijvingen en 15.000 plaatsen... Echt onvoorstelbaar!

Over de winterversie twijfel ik nog steeds...
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(19-Dec-2017, 10:38 PM)ErikvanD schreef: Nou, kreeg vandaag bericht dat ik ben ingeloot Smile voor de 11 stedentocht met Pinksteren. We gaan het dus zien!

Over de winterversie twijfel ik nog steeds...

Gefeliciteerd. En ja, op een open ligger zou ik ook over de winterversie twijfelen. Zelfs met een velomobiel twijfel ik er nog over. En dat komt vooral ook omdat ik dan in dezelfde week ook nog 400 km aan reis kilometers heb om er te komen. Met extreme weersomstandigheden is dat niet zo fijn. En dat weet je natuurlijk nooit zo ver van te voren.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Gefeliciteerd. We zien hier de voorpret en de het verslag vast voorbij komen. Althans, daar hoop ik op.
Benieuwd of je ook de wintereditie gaat meedoen....
Antwoord }
Bedankt door:
#20
Proficiat Erik!
Alvast veel plezier met de voorbereidingen en we zijn benieuwd naar je ervaringen en foto's.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Dat verslag komt er zeker, waarschijnlijk nog wel wat uitgebreider want ik ben van plan er nog een week fietsvakantie aan vast te plakken... Die ik nu dus kan gaan voorbereiden Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(19-Dec-2017, 10:38 PM)ErikvanD schreef: Over de winterversie twijfel ik nog steeds...

Gisteren is de Drenthe 200 verreden, dat is een offroadtrip voor fietsers, 200 km grotendeels over zandpaden in de winter, petje af.  Maar wat interessant is dat in dit stuk wordt verteld dat een deelneemster werd gedwongen om te stoppen omdat ze onderkoeld was geraakt: 34 en nog wat graden.  Kijk ook eens die video, daar zie je hoe de winnaar aankomt: voorbij alle triomfalisme door de kou en zwaarte van de tocht. In dit stuk over de winnaar en vooral de nummer 2  blijkt de neerslag in de vorm van regen en natte sneeuw de boosdoener. Nu kom ik eindelijk bij wat ik wil zeggen: Dat een tocht met temperaturen net boven nul en met regen wel eens zwaarder kan zijn dan een tocht met temperaturen onder nul en sneeuw. Van die regen koel je veel meer af. Als je aan de Winterfietselfstedentocht mee gaat doen op een open ligfiets kan dat onder die omstandigheden van net boven nul misschien wel zwaarder zijn  dan een schaatselfstedentocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
De winterversie kan wel heel zwaar zijn op een open fiets inderdaad. 2 jaar geleden is deze ook al eens stopgezet vanwege de barre omstandigheden. Mensen die na een bepaalde tijd niet door waren bij Franeker of Harlingen moesten hierna terug naar Leeuwarden vanwege onderkoelingsgevaar. De bikkels die snel genoeg waren konden hem dus nog wel uitrijden, omdat die toen al in Dokkum waren. Hieronder ook de meeste velomobielen en dus een aantal snellere racefietsers. Iedereen die hem wel tot aan het punt heeft gereden waar hij/zij gestopt werd heeft dat jaar wel een herinnering gekregen. Aangezien het gewoon een echte prestatie was.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(03-Dec-2017, 09:49 PM)Coen__ schreef: Ben ik hier de vreemde eend als ik zeg dat 99% van m'n km's utilitair zijn?

Dan hier ook een vreemde eend.....
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Mijn fiets en ik zijn er helemaal klaar voor!

[Afbeelding: 20180517_200944.jpg]
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Fraai dat rood en zwart. Ongetwijfeld zijn de kleuren met zorg uitgekozen.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM