Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roeitrike
#1
Gezien in het vrijdag bericht op ligfiets.net. 
Maar hoort dit nu onder roeifietsen of trikes....

https://www.facebook.com/hpvdt.skule/vid...073290744/

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Wat mij betreft is dit nauwelijks een roeifiets te noemen.

Niet echt een efficiënte drijving zo te zien. Alleen op de armen en dat is jammer, want normaal gesproken leveren je benen toch zeker 80% van de energie/kracht.

Derk Thijs heeft ooit wel een Roeifietsdriewieler gemaakt voor iemand met een evenwichtsstoornis. Volgens mij heeft hij er zelfs twee gemaakt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Efficient is het niet nee, maar wel leuk om te zien dat mensen toch actief bezig zijn met "anders denken" op het gebied van transport.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Als je gaat googelen op afbeeldingen van Roeifietsen, dan kom je sowieso hele diverse modellen tegen en heel veel foto's van mijn blog :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(01-May-2017, 06:50 AM)Wim -de roetsende schreef: Als je gaat googelen op afbeeldingen van Roeifietsen, dan kom je sowieso hele diverse modellen tegen en heel veel foto's van mijn blog :-)

Ik denk dat als Derk Thijs ooit reclame spotjes gaat maken voor z'n roeifietsen, dat jij dan toch als eerste in beeld zal komen.  Cool
Volgens mij ben je Neerlands bekendste roeifietser geworden!  thumb

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Oh nee, echt niet.

Dat is Theo Homan.

Lees en huiver: https://rowingbike.com/posts/theo-homan-...frankrijk/

Theo heeft in 22 dagen 66.000 hoogtemeters en 4000km gereden.
Halverwege had hij 3 dagen rust.

Dat is dus 182km per dag. Ik heb nog nooit 182km in één dag gereden.
Dat is dus 3000 hoogtemeters per dag, dat is 3km. Ik vind de Posbank al een 'berg'.

Hij roeide 13/14 uur per dag en dat 3 weken lang.


Van dit soort getallen kan ik alleen maar heel erg nederig worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(01-May-2017, 06:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Niet echt een efficiënte drijving zo te zien. Alleen op de armen en dat is jammer, want normaal gesproken leveren je benen toch zeker 80% van de energie/kracht.

Het ziet er inderdaad niet efficient uit, maar dat komt niet doordat ze haar benen niet gebruikt want dat doet ze wel! Het bankje rijd op-en-neer en daarvoor gebruikt ze haar benen.

Friso - roeier
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(09-Sep-2017, 03:00 PM)vrolijken schreef:
(01-May-2017, 06:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Niet echt een efficiënte drijving zo te zien. Alleen op de armen en dat is jammer, want normaal gesproken leveren je benen toch zeker 80% van de energie/kracht.

Het ziet er inderdaad niet efficient uit, maar dat komt niet doordat ze haar benen niet gebruikt want dat doet ze wel! Het bankje rijd op-en-neer en daarvoor gebruikt ze haar benen.

Friso - roeier

Leuk, een echte roeier. Welkom op dit forum.

Bij onze ligfietsclub LOL rijdt ook een 'echte' roeier mee, maar dan op een gewone ligfiets. Hij moet niets hebben van Roeifietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
(01-May-2017, 06:43 AM)Wim -de roetsende schreef: Niet echt een efficiënte drijving zo te zien. Alleen op de armen en dat is jammer, want normaal gesproken leveren je benen toch zeker 80% van de energie/kracht.

Als je goed had gekeken, dan had je gezien dat ze voornamelijk haar benen en rug gebruikt. Het "verzet" van de roeifiets lijkt te zwaar voor haar armen.

Het kan ook anders: https://www.youtube.com/watch?v=Fb-eMnwkurM    Volgens de definitie van dit forum een ligfiets.

Op deze trike kun je volledig gaan voor echte roeitechniek, omdat de handvatten niet gekoppeld zijn aan een voetenslee. Je kunt daarbij een beenstrekking maken met gestrekte armen en daarna je slag voltooien op de armen.
Een echte roeifiets voor mensen met rugklachten. Voor een complete workout.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Had ik ook al eens gezien, interessant. Ook leuk: http://www.tonewals.nl/en/mantis.html

Ik zou 't wel leuk vinden om een efficient 'roeiapparaat voor op de weg' (wil niet in forumdefinities verzanden ;-) ) willen hebben voor woon- werkverkeer, maar daar lijkt deze niet efficient genoeg voor. Ik ben huiverig voor de Thys omdat het _voor mij_ te weinig met roeien te maken lijkt te hebben.

In mijn hoofd (ik ben zeker niet handig genoeg) ben ik al eens bezig geweest met het bedenken van wat voor mij de ideale 'weg-roeier' zou zijn.
Mijn wensenlijstje:
* Meer zitten dan liggen - bij een liggende houding kost het te veel energie om overeind te komen en ga je dus je heupstrekkers minder gebruiken
* Benen, billen en armen moeten afzonderlijk arbeid kunnen verrichten - om de biomechinisch meest efficiente beweging te kunnen maken, niet de beweging die het apparaat graag wil
* Massa van de 'roeier' zou zo min mogelijk moeten bewegen - dus geen rijdend bankje maar liever een rolrigger, dit lijkt me veel efficienter
* Handen zouden in een horizontale lijn moeten bewegen - stimuleert het gebruik van de 'vleugelspieren' boven de nekspieren/biceps
* Liefst zo min mogelijk wielen - omdat dat leuker en sneller is

Deze wensen krijg ik, zelfs in mijn hoofd, niet tot een machine gepuzzeld, maar als iemand nog tips heeft ...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(05-Dec-2017, 01:45 PM)vrolijken schreef: Deze wensen krijg ik, zelfs in mijn hoofd, niet tot een machine gepuzzeld, maar als iemand nog tips heeft ...

Voor al jouw wensen is al een prachtige roeifiets ontworpen en in een reeks van jaren en modellen geperfectioneerd. De Thys. De roeier zit stil, met meer voor- dan nadelen. Been strekking optimaal. De handvatten volledig instelbaar, net over de knieën, zoveel mogelijk in lijn tussen boegrol en schouders. Een tweewieler die zo licht en kort mogelijk is ontworpen. Plus een optimaal compromis tussen zit(lig)houding en snelheid.
Maar bovendien de snek of slak, in combinatie met het revolversysteem van bijna traploos schakelen. Door de variabele progressieve toename van het "verzet" ideaal om je arbeidsvermogen in het tweede deel van de slag om te zetten in snelheid. Een ook niet te vergeten, de ingenieuze eenvoud.

Maar een vaste zit heeft dan als enig nadeel dat je handvatten gekoppeld zitten aan de slede en een vastgestelde slag kunt maken met handen en voeten tegelijk. Maar ik ben aan het sparen.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#12
(05-Dec-2017, 12:16 PM)PietV* schreef: Als je goed had gekeken, dan had je gezien dat ze voornamelijk haar benen en rug gebruikt. Het "verzet" van de roeifiets lijkt te zwaar voor haar armen.

Klopt, ik heb het filmpje nog een keer bekeken. 

Ik was vooral aan het kijken naar haar armen, maar ze roeit inderdaad vanuit haar benen. 

Het ziet er raar uit, omdat het verzet zo zwaar is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Wat is de mening van het roeien op deze roeifiets: https://www.facebook.com/askmen/videos/1...379073723/ ?
Antwoord }
Bedankt door:
#14
In filmpjes met dit soort roeifietsen (ook bij de Rowbike) wordt altijd erg veel slingerend en slalommend gereden.

Je zou bijna gaan denken dat het lastig is om met deze roeifietsen rechtuit te rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ook een Thys kan slingeren hoor, tenminste dat beeld verspreid ik een beetje. Smile Ook ik vind het nog lastig om altijd kaarsrecht te blijven gaan tijdens het roeien, gelukkig is het niet zo erg als in dit filmpje inderdaad. Toch stop ik soms even mijn slag om een auto te laten passeren of iets dergelijks wanneer het wat krap is op de weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Het is een prachtig stuk techniek. Ideaal voor roeitraining. De bewegingen zijn gelijk aan die van roeien. Het sturen van de roeitrike doe je door verkanting. Tegen de veerspanning in, tussen frame en vooras, zorgt het verkante frame voor de stuuruitslag. In de filmpjes wordt dat nadrukkelijk getoond.
Voordeel is dat de roeislagen niet van invloed zijn op de besturing en de verkanting van de trike een hogere bochtsnelheid toelaat. De lange wielbasis zorgt voor een comfortabel rijgedrag. In bochten wat lastiger.

Ten opzichte van een Thys 209 zijn er nog wat verschillen.
– Rowcycle is bijna dubbel zo zwaar;
– wielbasis is langer;
– Shimano Nexus 8 naaf;
– stilstaand blijven zitten en
– dynamische beweging van de roeier. Bij een haal wordt de trike onder de roeier door in de rijrichting geduwd. Bij de recover duwt de roeier de trike tegen de rijrichting in. Dat geeft bij iedere haal een wisselende rijsnelheid.
Bij de Thys zit je centraal op een vaste zit. Bij elke beweging gaat het bovenlichaam contra aan de benen.
Bovendien is de progressieve continue variabele snaar/snek aandrijving efficiënter dan een lineaire kettingaandrijving. Als ik mocht kiezen en geld of ruimte geen bezwaar waren, dan koos ik beide.

http://rowcycle.de/
https://www.youtube.com/watch?v=Fb-eMnwkurM
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Piet, mooie filmpjes.

Het is inderdaad een mooi apparaat. Ik denk ook dat dit zeer geschikt is voor roeiers die de koude periode willen overbruggen of een apparaat willen waarop ze buiten extra kunnen trainen.

Snelheid: ongeveer 25km/u
Gewicht: 20kg

Dit zijn helaas geen getallen waarop een ligfietser zit te wachten die misschien een roeifietser wil worden.

Wel een mooi en technisch doordacht systeem. Als het toch om de (kracht)training gaat dan maakt die iets minder efficiënte naafversnelling ook niet uit.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
Dit is ook nog een leuk filmpje waarin wat meer technische informatie wordt gegeven. In dit filmpje meldt hij dat de nieuwe versie van aluminium is gemaakt en als ik het goed versta nu 10kg weegt (en snelheid 30 km/u)? https://youtu.be/3OIhXfpdYDc

Maar het geluid...
https://youtu.be/d0z4-mwmuvA
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(13-Jan-2018, 11:57 AM)Wim -de roetsende schreef: Snelheid: ongeveer 25km/u
Gewicht: 20kg

Dit zijn helaas geen getallen waarop een ligfietser zit te wachten die misschien een roeifietser wil worden.

Wel een mooi en technisch doordacht systeem. Als het toch om de (kracht)training gaat dan maakt die iets minder efficiënte naafversnelling ook niet uit.
De efficiëntie waar ik over schreef zit hoofdzakelijk in het snek-systeem van de Thys. Tijdens de slag neemt de versnelling progressief toe. Dit vindt gelijktijdig plaats met de toename van de kracht in de slag. Naar mate de benen zich strekken, kan meer kracht worden uitgeoefend. Bovendien gaat het bovenlichaam verder achterover dan op een Rowcycle, waardoor je met meer massa aan het sruur hangt. De Rowcycle is zeker geen ligfiets.

In combinatie met het revolver-schakelsysteem van circa 100 stappen, afhankelijk van de grootte van de snek, heb je standaard snek van 178 mm, een bereik van 378%. Met de snek van  220 mm, een bereik van 472% en met de grootste snek van 250 mm, zal dit bereik ver over de 500% gaan.

De Shimano Nexus 8 heeft een bereik van 307%.

(13-Jan-2018, 01:36 PM)-Nico- schreef: Dit is ook nog een leuk filmpje waarin wat meer technische informatie wordt gegeven. In dit filmpje meldt hij dat de nieuwe versie van aluminium is gemaakt en als ik het goed versta nu 10kg weegt (en snelheid 30 km/u)? https://youtu.be/3OIhXfpdYDc

Maar het geluid...
https://youtu.be/d0z4-mwmuvA
Die 10 kg geldt voor het gehele aluminium frame. De rest hangt af van de uitvoering van onderdelen. Dat geluid komt van de ketting die heen en weer gaat in die aluminium "klankkast". Oordopjes zijn niet duur.
De snelheid is afhankelijk van het aantal Watts wat de roeier kan leveren. Voor een sprint of voor lange duur. Op een roeier ben je minder efficiënt bezig dan op een fiets met trapas, maar het is wel veel beter voor je lijf.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(13-Jan-2018, 02:16 PM)PietV* schreef: De efficiëntie waar ik over schreef zit hoofdzakelijk in het snek-systeem van de Thys. Tijdens de slag neemt de versnelling progressief toe. Dit vindt gelijktijdig plaats met de toename van de kracht in de slag. Naar mate de benen zich strekken, kan meer kracht worden uitgeoefend. Bovendien gaat het bovenlichaam verder achterover dan op een Rowcycle, waardoor je met meer massa aan het sruur hangt. De Rowcycle is zeker geen ligfiets.

In combinatie met het revolver-schakelsysteem van circa 100 stappen, afhankelijk van de grootte van de snek, heb je standaard snek van 178 mm, een bereik van 378%. Met de snek van  220 mm, een bereik van 472% en met de grootste snek van 250 mm, zal dit bereik ver over de 500% gaan.

De Shimano Nexus 8 heeft een bereik van 307%.

Piet, ik heb een Thys 209. Ik ben op de hoogte van de techniek  Smile
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#21
(13-Jan-2018, 03:05 PM)Wim -de roetsende schreef: Piet, ik heb een Thys 209. Ik ben op de hoogte van de techniek  Smile

Dat weet ik. Heb jouw Thys 209 vorig jaar bewonderd, tijdens de Landelijke roeifietsdag op 1 juli 2017 in Almere.

(12-Jan-2018, 06:40 PM)Lopopodium schreef: Wat is de mening van het roeien op deze roeifiets: https://www.facebook.com/askmen/videos/1...379073723/ ?

Maar ik reageerde op de bovengestelde vraag. Menig Nederlander zou nog gezonder zijn als ie gaat roeifietsen. Ik roei vaak 3 keer per week op een Concept2. Alle ongemakken met mijn "versleten" rug zijn zo goed als verdwenen.
http://www.concept2.nl/nl/indoor-rowers/model-d
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM