Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zit er in jullie bidon?
#27
(24-Jun-2018, 02:05 AM)Coen__ schreef: Maarja... als je eOrca rijdt zul je wel een veel lager vermogen trappen. Of je afstanden zijn gewoon te kort om volledig door te warmen. 25 km/h terwijl je de ondersteuning ook nog 1/3e laat doen is nog geen 75W. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal trap.
Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar het is grote onzin. De ondersteuning stopt bij 25km/u met een afbouw van 10% (wettelijk), dus bij 27km/u en een beetje is er geen ondersteuning meer.  Ik rijd momenteel gemiddeld 32km/u, afhankelijk van wind kan dat wat terugzakken of juist wat oplopen. De afstand die ik dagelijks fiets is ruim 26km enkele reis. Geen idee of dat te kort is voor opwarmen. Na een kilometer of 4-5 ga ik vanzelf een paar kilometer harder rijden, ik denk dat ik dan opgewarmd ben. De ondersteuning is dan allang in de slaapstand Big Grin . Ook geen idee of ik veel vermogen trap, allemaal niet bijzonder interessant geleuter. Als ik met 41km/u door een dorpje heen weet te knallen is mij dat meer dan hard zat.

(24-Jun-2018, 09:35 AM)pietermels1979 schreef: Joop ik ben benieuwd naar jouw wetenschappelijk bewijs dat wij maar 4 tot 5 liter vocht drinken en dat wij maar 500 ml uitzweten.  Gaat helemaal nergens over.  
Net zo min dat je lichaam stopt met zweten als je een nat shirt hebt.  Het enige dat ik weet bij triathlon rijders is dat ze een ijsshirt hebben om te zorgen dat hun lichaam niet te veel opwarmt. Onder warme omstandigheden.

Als je je goed verdiept in het hele gebeuren dan zie je dat het anders is dan jij beweert.
Ik ben al een jaartje of dertig bezig met buitensport, ik ken het fenomeen van de houten hamer en ik weet dat je bij extreme inspanning behoorlijk kunt zweten. Ik weet ook dat er grenzen zijn aan wat je kunt drinken. Ik zou zeggen google er eens op. Wetenschappelijk bewijs is leuk, maar nog nooit uitgevoerd omdat het gewoon niet uitvoerbaar is wil het wetenschappelijk zijn. Dus er is geen wetenschappelijk bewijs, er zijn wel artsen etc. die je kunnen vertellen dat veel drinken helemaal niet zo gezond is. Als ik mijn nat T-shirt op mijn werk uittrek ben ik daaronder zo goed als droog. Meer bewijs heb ik niet nodig. Als jij door blijft zweten is dat jouw situatie, elk lichaam heeft een andere werking.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Tuurlijk Joop. Man met de houten hamer daar is nooit over gesproken. Maar als jij zo een discussie wil voeren prima. Je haalt wat aan maar als er dieper over word doorgevraagd dan ga je er niet verder op in. 30 jaar buitensport... Vissen is ook een buitensport dus... Ook bullshit. Zal wel te maken hebben dat je uit dat stugge Zeeland komt
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Met een E-Orca 41km/u rijden......wow, respect.

Zo'n E-Orca weegt toch al gauw rond de 45kg.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor de E-variant kiest als je toch altijd boven de 27km/u fietst. Wat is dan het voordeel?

Dit is wel heel erg off-topic.....sorry. Ik ben gewoon heel benieuwd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#30
(24-Jun-2018, 12:03 PM)pietermels1979 schreef: Je hebt vocht nodig om vet te verbranden, na een uur zijn je koolhydraat reserves op. Het verbranden van vet brengt ook extra warmte met zich mee.  Maar fietstochten zonder drinken of met een inhoud van 0.3 liter zoals ik hier voorbij zie komen dan moet je jezelf afvragen of het wel gezond is.

Als de dagelijkse hoeveelheid vocht die gewenst is al weer liter is zonder sporten dan gaat er duidelijk iets niet helemaal goed
Tja, lezen is ook een kunst. Ik drink vlak voordat ik ga fietsen bijna een halve liter, direct na het fietsen iets van 150ml en na het omkleden op kantoor weer 150ml. Dat is binnen ongeveer anderhalf uur iets van 700ml. Kan dat niet weinig noemen. Over de gehele dag drink ik ruim 2 liter. Je moet je afvragen of tijdens het fietsen drinken wel zo gezond is...

(24-Jun-2018, 09:46 PM)pietermels1979 schreef: Tuurlijk Joop. Man met de houten hamer daar is nooit over gesproken. Maar als jij zo een discussie wil voeren prima. Je haalt wat aan maar als er dieper over word doorgevraagd dan ga je er niet verder op in. 30 jaar buitensport... Vissen is ook een buitensport dus... Ook bullshit. Zal wel te maken hebben dat je uit dat stugge Zeeland komt
Om bij jouw termen te blijven, ook bullshit.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Ik ga deze discussie hier verder niet voeren. Voor mij een reden om hier ook niet meer te komen
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(24-Jun-2018, 09:46 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een E-Orca 41km/u rijden......wow, respect.

Zo'n E-Orca weegt toch al gauw rond de 45kg.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor de E-variant kiest als je toch altijd boven de 27km/u fietst. Wat is dan het voordeel?

Dit is wel heel erg off-topic.....sorry. Ik ben gewoon heel benieuwd.
Ik heb te maken met twee kleine steden, drie dorpen en dus last van de nodige kruispunten en bijna allemaal van het type dat de automobilist voorrang heeft. Dus vaak moeten inhouden cq stoppen. Bij het opnieuw optrekken komt de ondersteuning in en dan kan ik mijn krachten sparen om vervolgens op die top meer in te kunnen zetten. Het lukt mij ook niet elke dag om een dergelijk top te halen, maar als ik mij goed voel ga ik door en probeer ik zo hard mogelijk. De echte top is een kort stukje 46km/u, ik durf met een Ora niet harder omdat de wielen daar niet voor zijn ontworpen. Een van de redenen dat de nieuwe Orca nu weer standaard fietswielen heeft. Ik heb bewust gekozen voor de kunststof uitvoering omdat ik een sterk onderhoudsarme fiets wilde hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Jongens, jongens.

Houd het netjes hier.

Tot nu toe was het op dit forum gezellig en ging het er keurig aan toe.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#34
De hoeveelheid water die je nodig hebt tijdens een inspanning is mede afhankelijk van je voeding. Koolhydraten en vetten zijn opgebouwd uit de elementen koolstof, waterstof en zuurstof. Bij verbrandingen levert dat H2O (water) en CO2 (koolzuurgas) op. Daarvoor hoef je nauwelijks extra te drinken. Complexe proteïnen of eiwitten bevatten de elementen, stikstof, zwavel en fosfor en bij verbranding van eiwitten ontstaan afvalstoffen die lever en nier belastend zijn en waarbij wel redelijk veel water nodig is. Een banaan is dus beter dan een frikandel.

Maar de mate van inspanning bepaalt veelal hoe je metabolisme of verbranding verloopt. Bij geringe inspanning je spijsvertering plus vetten. Bij meer inspanning komt daar wat van je voorraad glycogeen bij. Naar mate je inspanning verder gaat toenemen zal je spijsvertering en vetverbranding wat afnemen en het verbruik van glycogeen toenemen. Bij hoge inspanning staat je spijsvertering en vetverbranding zo goed stil en verbrand je glycogeen en spieren. Is je glycogeen zo goed als op, komt de man met de hamer, dan is het tempo eruit en val je terug op vetverbranding en het laatste beetje uit spijsvertering. Het  is niet zwart/wit, maar met geleidelijke overgangen.

Ik eet als veganist koolhydraatrijk met veel vezels. Heb redelijk wat vocht in voorraad en fiets 's-ochtends wel een 3 uur zonder ontbijt en water onderweg. Maar bij gewoon weer kom ik met volkorenbrood en bananen de dag door met 2 liter water. Ik fiets dun gekleed en zweet nauwelijks.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
(24-Jun-2018, 09:31 PM)Joop99 schreef:
(24-Jun-2018, 02:05 AM)Coen__ schreef: Maarja... als je eOrca rijdt zul je wel een veel lager vermogen trappen. Of je afstanden zijn gewoon te kort om volledig door te warmen. 25 km/h terwijl je de ondersteuning ook nog 1/3e laat doen is nog geen 75W. Dat is nog niet de helft van wat ik normaal trap.
Geen idee waar je deze wijsheid vandaan haalt, maar het is grote onzin. De ondersteuning stopt bij 25km/u met een afbouw van 10% (wettelijk), dus bij 27km/u en een beetje is er geen ondersteuning meer.

De vermogens van http://www.hembrow.eu/personal/kreuzotter/espeed.htm
Verder ben ik ook niet achterlijk. Wat de wet zegt over ondersteuningsgrenzen en realiteit is vaak heel wat anders.

Wat betreft die 1/3 ondersteuning en 25 km/h heb ik een aanname gedaan. Maakt ook allemaal niet bijster veel uit. Het ging uiteindelijk om het "als je shirt nat is stop je met zweten" en dat is gewoonweg niet zo.

(24-Jun-2018, 09:31 PM)Joop99 schreef: Ik rijd momenteel gemiddeld 32km/u, afhankelijk van wind kan dat wat terugzakken of juist wat oplopen. De afstand die ik dagelijks fiets is ruim 26km enkele reis. Geen idee of dat te kort is voor opwarmen. Na een kilometer of 4-5 ga ik vanzelf een paar kilometer harder rijden, ik denk dat ik dan opgewarmd ben. De ondersteuning is dan allang in de slaapstand Big Grin . Ook geen idee of ik veel vermogen trap, allemaal niet bijzonder interessant geleuter. Als ik met 41km/u door een dorpje heen weet te knallen is mij dat meer dan hard zat.

Nee, dat is lang zat om op te warmen. Ik moet er niet aan denken dat in een katoenen shirt te doen.

Ik heb mijn proefrit in een Orca in katoenen kleding gemaakt (niet helemaal fair). Ik vind het een prachtige fiets, maar ik vond hem wat tegenvallen qua snelheid. Later een proefrit gemaakt in een oude Mango en dat ging al veel rapper; die heb ik toen gekocht. Wel een ander level qua afwerking.

Al eens over gedacht om op de rijbaan te rijden en zo van de voorrang gebruik te maken?
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(24-Jun-2018, 09:31 PM)Joop99 schreef: De ondersteuning stopt bij 25km/u met een afbouw van 10% (wettelijk), dus bij 27km/u en een beetje is er geen ondersteuning meer.  Ik rijd momenteel gemiddeld 32km/u, afhankelijk van wind kan dat wat terugzakken of juist wat oplopen. De afstand die ik dagelijks fiets is ruim 26km enkele reis. Geen idee of dat te kort is voor opwarmen. Na een kilometer of 4-5 ga ik vanzelf een paar kilometer harder rijden, ik denk dat ik dan opgewarmd ben. De ondersteuning is dan allang in de slaapstand Big Grin . Ook geen idee of ik veel vermogen trap, allemaal niet bijzonder interessant geleuter. Als ik met 41km/u door een dorpje heen weet te knallen is mij dat meer dan hard zat.

Joop, nu wil ik helemaal weten wat er in jouw bidon zit  Big Grin 

Met een Orca gemiddeld 32km/u rijden op een afstand van 26km en ook nog door een paar dorpjes, dan is je kruissnelheid dik boven de 35km/u. Ik vermoed zelfs richting de 40km/u.

Dit vind ik echt verbijsterend hard.

Ik heb ooit in een E-Orca gereden zonder ondersteuning en toen ging ik net zo hard trappen als ik in mijn XS gewend was. In de XS reed ik dan 35km/u, toen ik daarna op de teller van de Orca keek, bleek ik maar 27km/u te rijden.

Als jij dus zo hard in een Orca kunt, hoe hard zou jij dan wel niet gaan als je in een Quest of DF zou zitten?

Iemand die met een kruissnelheid van 40 in een Orca rijdt, gaat vermoedelijk wel 50 in een DF. Misschien nog wel harder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Coen__ , JarnoH
#37
In het begin van het seizoen vergeet ik wel eens water mee te nemen op een langere tocht. Dat heeft tot gevolg dat ik na thuiskomst 's avonds een enorme dorst heb. Liters moet ik dan drinken. Daarna gaat er altijd water mee en vind ik het niet fijn als het water opraakt.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
Voor de kortere fietstochten heb ik meestal alleen water bij me en een banaan en/of appel. Voor de middellange tochten komen daar een paar boterhammen bij. Voor de echt langere dagtochten heb ik daarnaast ook vaak een flesje cola bij me. Ik experimenteer de laatste tijd ook met energierepen of hoe die dingen ook genoemd worden met granen en nootjes erin maar tot nog toe vind ik ze niet lekker en ik krijg ze niet weg.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Op mijn bukfiets op en neer naar Stiens (250 km) heb ik dat ook eens geprobeerd. Dat waren van die Mueslirepen. Maar ik kreeg er een zere maag van onderweg. Nooit weer...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#40
Bert, je bedoelt Granola?

Je kan beter brood meenemen. Het liefst zelfgebakken, dan kan je het zo lekker maken als je zelf wilt, en ook qua broodbeleg aan je eigen smaak aanpassen. Met tomaat of komkommer naast de kaas (ik ben dan van de kaas) maak je het ook minder droog (lees: lekker zompig).

Ik heb altijd wel wat reservedingen bij me van die mueslirepen. Blijft maanden lang zoniet jaren houdbaar, dus hoef ik er niet bij na te denken of het nog goed is. Altijd handig als ik toch eens te weinig brood bij me heb en / of er een hongerklop komt. Dat laatste is mij in tien jaar tijd tweemaal overkomen, waarvan ik eenmaal echt met pijn en moeite nog thuis kon komen.

Zit me af te vragen of je wel zoveel energie uit zo'n mueslireep haalt. Ja, het zal wel aardig wat calorieën zijn per gewogen gram, maar echt vullen doet het nou ook weer niet. En de calorieën komen vooral door de suikers (honing, stroop, wat zit erin)? Vooral gepofte rijst met wat mierzoete smeer ertussen. En wat rozijnen en of nootjes, die misschien ook niet erg snel je lichaam van energie voorzien (tja, die drie nootjes die erin zitten...). En het zijn maar kleine dingetjes, die repen. Ik vind ze wel lekker, maar dat is het dan ook. Goed genoeg voor een noodsituatie, niet om geregeld op te kunnen rekenen als energiebron in mijn ogen.
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Ik ben de afgelopen maanden allerlei van die repen aan het proberen geweest, gewoon uit nieuwsgierigheid. En ook een groot aantal verschillende sportdranken. Ik vind veel van die repen best lekker. Althans degene voor tijdens het sporten. Die proteine repen voor NA het sporten zijn vaak niet te vreten. Overigens ben ik de laatste tijd weer meer overgeschakeld op gewone boterhammen of krentenbollen o.i.d.. Als ik nu een hele dag ga fietsen smeer ik gewoon wat extra brood en eet daar regelmatig wat van. Ik heb ook altijd wel een reep bij me maar dat is lang niet altijd een (relatief dure) speciale sportreep. Gewoon een snelle jelle, een pakje sultana's of een muesli reep is ook prima.

Qua sportdrank vind ik de meeste behoorlijk laf smaken. Veelal mierzoet. De goedkoopste eigen merk dranken van AH, Jumbo etc. vind ik vaak nog het lekkerst. Bij een lange rit alleen maar water vind ik nogal saai, afgezien van het feit of je dan voldoende zouten etc. binnenkrijgt. Dat is natuurlijk waar de sportdranken mee schermen. Op lange ritten drink ik dus het eerste uur/anderhalf uur water. Ik probeer 1 bidon per uur te drinken (lukt niet altijd want ik ben daar nogal laks in). Daarna pak ik sportdrank. Ik heb altijd een busje met van die tabletten van Powerbar mee. Ik combineer dan meerdere smaken in het busje zodat ik nooit twee keer achter elkaar hetzelfde drink. Of het veel doet weet ik niet maar het is een welkome afwisseling op gewoon water.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Joop, nu wil ik helemaal weten wat er in jouw bidon zit  Big Grin 
Water met een klein beetje Karvan Cévitam Go cassis. Tongue , ik drink dat pas ná het fietsen, nog voor ik uitstap.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een Orca gemiddeld 32km/u rijden op een afstand van 26km en ook nog door een paar dorpjes, dan is je kruissnelheid dik boven de 35km/u. Ik vermoed zelfs richting de 40km/u.
Dit vind ik echt verbijsterend hard.
Nee, je veronderstelling is fout. Ik rij wel 32km/u, maar gemiddeld komt dat ergens uit op 26km/u over de 26,2 km, soms minder en soms meer. Ik heb in het parcours ook 70 bochten en daar dender je niet met 32km/u doorheen. Er zijn er zelfs twee die zo scherp zijn dat ik maar max 10km/u haal. De 41km/u (gemiddeld 28,8 over de 26,2 km) was wel met alles mee en dat parcours is heel erg recht, de bochten erg flauw, dus dan kun je wel zo hard. Was er zelf ook erg verbaasd over. Ik rij nu net iets meer dan een jaar en het gaat nog steeds harder en harder, niet met grote sprongen. Tussen deze maand en die van vorig jaar zit nu gemiddeld snelheid 0,3 km/u harder. Dat lijkt niet erg veel, maar is het wel. Ik kan mij het snot voor de ogen fietsen en dan doe ik er ongeveer 55minuten over. Doe ik het voor mijn gevoel erg rustig aan dan wordt dat 1uur 2 minuten. Dus er zit over die afstand maar een verschil van 7 minuten maximaal. Ik rij tegenwoordig s'ochtends iets rustiger om niet te veel zweten, naar huis probeer ik vaak wel tot het maximum te gaan.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb ooit in een E-Orca gereden zonder ondersteuning en toen ging ik net zo hard trappen als ik in mijn XS gewend was. In de XS reed ik dan 35km/u, toen ik daarna op de teller van de Orca keek, bleek ik maar 27km/u te rijden.
Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Als jij dus zo hard in een Orca kunt, hoe hard zou jij dan wel niet gaan als je in een Quest of DF zou zitten?

Iemand die met een kruissnelheid van 40 in een Orca rijdt, gaat vermoedelijk wel 50 in een DF. Misschien nog wel harder.
Brrr... In een Quest zou ik mogelijk nog wel passen, alleen die is op mijn traject niet in een keer door twee krappe bochten te krijgen, dus dat wordt zeuren. Een van die bochten ligt ook nog eens in een druk fietstraject. In een DF pas ik niet, die fiets is te smal voor mij. Maar ik heb ook wel eens met die gedachte zitten spelen...Ik rij een stukje naast een snelweg, dan de auto's die daar 70 mogen rijden via het naastgelegen fietspad inhalen en je kunt gewoon op de weg blijven rijden...

(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Het ging uiteindelijk om het "als je shirt nat is stop je met zweten" en dat is gewoonweg niet zo.
Tja, dan maak ik elke dag twee keer iets heel bijzonders mee...niet overdreven nat, soms gewoon droog.
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Ik heb mijn proefrit in een Orca in katoenen kleding gemaakt (niet helemaal fair). Ik vind het een prachtige fiets, maar ik vond hem wat tegenvallen qua snelheid. Later een proefrit gemaakt in een oude Mango en dat ging al veel rapper; die heb ik toen gekocht. Wel een ander level qua afwerking.
Stond bij mij als tweede keuze. Ik heb gekozen voor een fiets met zo min mogelijk onderhoud. Tijd zal het leren.
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Al eens over gedacht om op de rijbaan te rijden en zo van de voorrang gebruik te maken?
Dat moet ik regelmatig en ik kom veel automobilisten tegen met een chronische jeuk op het voorhoofd of last van de zenuwen omdat ze maar zitten te seinen of te toeteren. Ik toeter of sein dan terug, zit ook op een Orca Big Grin .
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#43
Duidelijk Joop, hierdoor verandert het verhaal trouwens wel behoorlijk.

Eén verbeterpuntje: Mijn veronderstelling was niet fout.

Jij praat over je gemiddelde, maar je bedoelt je kruissnelheid.

Ik merk vaker dat mensen die term niet kennen. Gemiddelde is de snelheid die bij AV staat. Kruissnelheid is gewoon de snelheid die je meestal rijdt tussen twee punten zonder noemenswaardig oponthoud.

Je gemiddelde is dus 26km/u. Tja, dat is andere koek. Daar hoef ik met de DF niet echt moeite voor te doen. Mijn kruissnelheid ligt tussen de 35 en de 45km/u in deze periode van het jaar.


Je uitleg over trapfrequentie vind ik wel leuk. Ik fiets al ruim 18 jaar op ligfietsen en dit is mijn 3e VM. Ik denk dat ik mijn ideale schakelmomenten wel ken. Ik kan trouwens zonder problemen met een trapfrequentie van 120 rijden, ik kom dus redelijk ver per versnelling ;-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#44
(27-Jun-2018, 06:56 PM)Wim -de roetsende schreef: Duidelijk Joop, hierdoor verandert het verhaal trouwens wel behoorlijk.

Eén verbeterpuntje: Mijn veronderstelling was niet fout.

Jij praat over je gemiddelde, maar je bedoelt je kruissnelheid.

Ik merk vaker dat mensen die term niet kennen. Gemiddelde is de snelheid die bij AV staat. Kruissnelheid is gewoon de snelheid die je meestal rijdt tussen twee punten zonder noemenswaardig oponthoud.

Je gemiddelde is dus 26km/u. Tja, dat is andere koek. Daar hoef ik met de DF niet echt moeite voor te doen. Mijn kruissnelheid ligt tussen de 35 en de 45km/u in deze periode van het jaar.


Je uitleg over trapfrequentie vind ik wel leuk. Ik fiets al ruim 18 jaar op ligfietsen en dit is mijn 3e VM. Ik denk dat ik mijn ideale schakelmomenten wel ken. Ik kan trouwens zonder problemen met een trapfrequentie van 120 rijden, ik kom dus redelijk ver per versnelling ;-)
Een trapfrequentie van 120 is erg hoog, petje af voor als je dat lang volhoudt. Als ik dat ga doen rij ik in de versnelling waar ik nu vaak in zit ook 45km/u. Een DF heeft voor zover ik weet een 26" wiel achterin, ik moet het doen met een 20". Dus de vergelijking gaat op veel meer punten mank. Ik rij dus gemiddeld een kruissnelheid van 32km/u. Voor zover ik weet heb ik geen uitleg gegeven over trapfrequentie, alleen dat bij dezelfde trapfrequentie en een andere versnelling een andere snelheid hoort.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#45
Jouw uitleg over trapfrequentie:
Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.

Trapfrequentie is hetzelfde als trapritme. Jij geeft mij het advies om op tijd te schakelen. Na al die vm-kilometers weet ik wel aardig bij welke optimale frequentie/inspanning/snelheid/enz. ik moet schakelen.

Ook zeg dat je dat bij dezelfde trapfrequentie en een andere versnelling ook een andere snelheid hoort.
Tja, dat is de theorie. In de praktijk is het nog maar de vraag of je überhaupt in staat bent om de energie te leveren die nodig is om die hogere snelheid vast te houden.
Het is niet zomaar een kwestie van overschakelen en dezelfde trapfrequentie. Je zult in staat moeten zijn om 'naar die hogere snelheid toe te rijden' oftewel: je moet wel het vermogen hebben en ook kunnen leveren.

Met een E-bike hoef je je daar natuurlijk minder zorgen over te maken, dan wordt dat vermogen voor een groot deel door de motor geleverd. Hoeveel levert zo'n E-Orca? 250Watt of zo?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef:
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Het ging uiteindelijk om het "als je shirt nat is stop je met zweten" en dat is gewoonweg niet zo.
Tja, dan maak ik elke dag twee keer iets heel bijzonders mee...niet overdreven nat, soms gewoon droog.

Nee, de relatie is anders dan jij zegt. Jouw lichaam bereikt op dat moment gewoon de gewenste hoeveelheid koeling. Je stopt met zweten als je geen warmte hoeft af te voeren, niet als toevallig je shirt nat is.

(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef:
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Al eens over gedacht om op de rijbaan te rijden en zo van de voorrang gebruik te maken?
Dat moet ik regelmatig en ik kom veel automobilisten tegen met een chronische jeuk op het voorhoofd of last van de zenuwen omdat ze maar zitten te seinen of te toeteren. Ik toeter of sein dan terug, zit ook op een Orca Big Grin .

Ja, daar erger ik me ook altijd aan. Als je op vaste tijden op dezelfde stukken rijdt zijn ze vaak echter wel op te voeden.


(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef: Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.

Die druk op de pedalen neemt net zo hard toe als je toerental afneemt bij dezelfde snelheid.

(27-Jun-2018, 10:18 PM)Wim -de roetsende schreef: [...]

Met een E-bike hoef je je daar natuurlijk minder zorgen over te maken, dan wordt dat vermogen voor een groot deel door de motor geleverd. Hoeveel levert zo'n E-Orca? 250Watt of zo?

Dat heb je hem eerder gevraagd en toen zij hij 250W.

Dat is echter het nominale vermogen. Piekvermogen kan veel hoger liggen.

Zie ook hier;
https://metdefietsonderweg.blogspot.com/...obiel.html
Jan Goddemaer schreef:Zo zie ik in de Orca pieken tot 600 W.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
(27-Jun-2018, 03:15 PM)Lopopodium schreef: Bert, je bedoelt Granola?
Nee, de laatste keer zag ik de supermarkt Havermout Breaks van Quaker liggen met Banaan en pecannoot. Beide ingredienten vind ik apart wel lekker maar in de koekjes die gortdroog zijn en niet lekker proef ik totaal geen banaan of pecannoot. 

(27-Jun-2018, 03:15 PM)Lopopodium schreef: Je kan beter brood meenemen. Het liefst zelfgebakken, dan kan je het zo lekker maken als je zelf wilt, en ook qua broodbeleg aan je eigen smaak aanpassen. Met tomaat of komkommer naast de kaas (ik ben dan van de kaas) maak je het ook minder droog (lees: lekker zompig).

Ik nam meestal tijgerbrood mee van de supermarkt maar dat brood valt uit elkaar als het een beetje in de verdrukking komt in mijn fietstas. Sinds kort heb ik ander wat steviger en iets grover brood bij me en dat vind ik lekkerder en is beter weg te happen. Dus die houden we erin. Ook vandaag voor het eerst een thermosfles met thee bij me gehad. Dat vond ik ook een hele verbetering. Dus die houden we er ook in. Naast de flessen water overigens.
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik vind alles droog bij eten tijdens het fietsen. Idem bij wandelen.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(27-Jun-2018, 10:20 PM)Coen__ schreef:
(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef: Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.

Die druk op de pedalen neemt net zo hard toe als je toerental afneemt bij dezelfde snelheid.

Het is off topic.

Dat is puur theorie. Vermogen is trapkracht (koppel) x trapfrequentie (omwentelingen). Maar dat ligt voor het duurvermogen van je lijf anders. Bij elke omwenteling van de trapas wordt de bewegingen van de knieen 4 x afgeremd, 4 x gestopt en 4 keer op gang gebracht. Dat geldt ook deels voor je onder- en bovenbenen. Hoe hoger de trapfrequentie, hoe groter die energieverliezen. 

Daarbij is ook van belang hoe technische de fietser trapt. Dus hoe ontspannen het opgaande been wordt bewogen. Fietsers met een fors postuur en sterke bovenbenen hebben vaak een lagere trapfrequentie en meer tijd voor de ontspanningsfase. Het trapvermogen moet voor een ligfietser boven de trapas geleverd worden.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(28-Jun-2018, 12:10 AM)PietV* schreef:
(27-Jun-2018, 10:20 PM)Coen__ schreef:
(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef: Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.

Die druk op de pedalen neemt net zo hard toe als je toerental afneemt bij dezelfde snelheid.

Het is off topic.

Dat is puur theorie. Vermogen is trapkracht (koppel) x trapfrequentie (omwentelingen). Maar dat ligt voor het duurvermogen van je lijf anders. Bij elke omwenteling van de trapas wordt de bewegingen van de knieen 4 x afgeremd, 4 x gestopt en 4 keer op gang gebracht. Dat geldt ook deels voor je onder- en bovenbenen. Hoe hoger de trapfrequentie, hoe groter die energieverliezen. 

Daarbij is ook van belang hoe technische de fietser trapt. Dus hoe ontspannen het opgaande been wordt bewogen. Fietsers met een fors postuur en sterke bovenbenen hebben vaak een lagere trapfrequentie en meer tijd voor de ontspanningsfase. Het trapvermogen moet voor een ligfietser boven de trapas geleverd worden.

Dat alles veranderd niks aan het feit dat de druk op de pedalen ... net zo hard toeneemt toe als je toerental afneemt bij (dezelfde snelheid)
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(28-Jun-2018, 12:13 AM)Coen__ schreef: Dat alles veranderd niks aan het feit dat de druk op de pedalen ... net zo hard toeneemt toe als je toerental afneemt bij (dezelfde snelheid)

Dat was ik al helemaal met je eens. Maar de (trap)energie komt niet uit de druk op de pedalen, maar uit je lijf. Dus hoe wendt je energie aan om die zo efficiënt mogelijk aan de trapas te krijgen. En dat is relatief.

De opmerking van Joop99: "Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%."  is ook relatief. 
Gevoelsmatig verander er weinig aan zijn geleverde (trap)energie, maar omdat zijn bewegingsverliezen afnemen na een versnelling hoger, neemt de druk op de pedalen effectief toe.

Wederom buiten het onderwerp.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM