Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hete voeten
#1
Op de trike en op de Raptobike heb ik na een tijdje rijden last van hete voeten. Het maakt daarbij niet uit welke schoenen of sokken ik aan heb. Bij beide fietsen is het hoogteverschil tussen de zitting en de trapas 20 cm. Bij de Shockproof is dit maar 11 cm en daar heb ik er geen last van (heb daar wel weer het idee dat ik sneller last heb van mijn knieën. Al gaat het daarmee intussen gelukkig stukken beter dan begin van het jaar. Maar dat is een ander onderwerp).

Op diverse plaatsen lees ik dat een goed werkende remedie tegen hete voeten zou kunnen zijn om de schoenplaatjes te verzetten van de traditionele plaats onder de bal van de voet naar het midden van de zool. Zoek maar eens naar "midsole cleat position". Dat zou ik graag eens willen proberen zodra ik een paar schoenen heb gevonden die ik daarvoor kan aanpassen. Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? DUS met hete voeten en/of een oplossing hiervoor?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Wat bedoel je precies met hete voeten?

Waar ik zelf met ligfietsen meestal last van heb zijn tintelende/gevoelloze voeten. Bij mij begint dit meestal op te treden na een km of 50 gefietst te hebben. Ik heb daar al van alles voor geprobeerd om dat tegen te gaan. Ik zit inmiddels aan het 5e paar schoenen, 3e pedaalsysteem. Plaatjes op verschillende plekken. Dikke sokken, dunne sokken. Andere zooltjes in de schoenen.
Soms lijkt er wat verbetering te zijn, maar helemaal weg gaat het nooit. Het enige wat echt verschil lijkt te maken, zijn schoenen die voldoende breed zijn.
Alleen op de roeifiets heb ik er totaal geen last van.

Hoop dat je er iets mee kunt.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hoi Johan, ik bedoel geen slapende/gevoelloze voeten/tenen. Daar heb ik ook wel last van maar daar kan ik mee leven. Sterker nog, na mijn fietsvakantie naar Drente begin juni is dat slapende gevoel in mijn tenen eigenlijk niet meer geheel over gegaan... 

Het is echt pijn bij de bal van de voet. Ik krijg er meestal last van na een uur of 2 fietsen en dan maakt het niet uit of ik mijn Fiziks aan heb met superstijve carbon zool of mijn (wat bredere) Dromarti's met een iets minder stijve zool. Het doet op een gegeven moment echt zo'n zeer dat ik amper verder kan fietsen. Bij erg warm weer heb ik er meer last van dan bij koeler weer. Regelmatig pauzeren en de voeten even "los" lopen helpt maar gedurende een lange rit worden die intervallen dan wel steeds korter. Bij mijn Shockproof met een lagere bottom bracket hoogte en op mijn gewone fietsen heb ik hier geheel geen last van.

Ik heb deze vraag ook gepost op o.a. de KMX facebook pagina en daar kreeg ik diverse reacties van mensen die hetzelfde ervaren op hun KMX trike. Het zal wel iets te maken hebben met bloedcirculatie o.i.d. Ik baal er alleen enorm van, zowel de trike als de Raptobike zijn echt perfecte fietsen voor lange afstanden. Super comfortabel, ware het niet dat die hete voeten roet in het eten gooien...

Heb je ooit met plaatjes in het midden van de zool gereden? Dat zou een oplossing moeten/kunnen zijn....
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Klacht van Johan ken ik, van tintelende/ gevoeloze voeten, bij mij is dat een teken dat ik te weinig echt een roterende beweging maak met mijn voeten, teveel aan het stoempen ben. Even bewust de pedalen echt rond bewegen helpt dan.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Al over nagedacht zonder plaatjes te fietsen? Kan je je voeten vrij op de pedalen zetten, en al naar gelang het ongemak telkens weer iets verschuiven.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Aan beide dingen heb ik zeker gedacht. Ik probeer echt bewust zo licht mogelijk en zo goed mogelijk rond te trappen. Ook om mijn knieën te ontlasten. En ik heb het idee dat dat ook wel iets helpt tegen de hete voeten (duurt langer eer het optreedt).

En zonder plaatjes wil ik ook een keer proberen. Ik heb nog wel een set gewone pedalen liggen dus dat moet lukken. Wordt zeker vervolgd dus...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
hmmm, klinkt als een vervelende klacht.

Ik heb nooit met plaatjes in het midden van de zool gereden. Ik heb ze wel in de meest achterste stand (zo dicht als mogelijk naar de hiel) staan. Inderdaad misschien eens proberen om zonder plaatjes te fietsen, dan kun je je voeten plaatsen waar je wilt en hopelijk vind je dan een stand die comfortabel is. En dan nog zien dat je je schoen zo kunt aanpassen dat je op die posities plaatjes kunt monteren, als je tenminste met plaatjes wilt blijven rijden.

Je schrijft ook dat het slapende gevoel niet meer helemaal over is gegaan. Klinkt als een beknelde zenuw. Wellicht eens naar laten kijken door een fysiotherapeut oid?


(21-Aug-2018, 11:22 AM)ErikvanD schreef: Hoi Johan, ik bedoel geen slapende/gevoelloze voeten/tenen. Daar heb ik ook wel last van maar daar kan ik mee leven. Sterker nog, na mijn fietsvakantie naar Drente begin juni is dat slapende gevoel in mijn tenen eigenlijk niet meer geheel over gegaan... 

Het is echt pijn bij de bal van de voet. Ik krijg er meestal last van na een uur of 2 fietsen en dan maakt het niet uit of ik mijn Fiziks aan heb met superstijve carbon zool of mijn (wat bredere) Dromarti's met een iets minder stijve zool. Het doet op een gegeven moment echt zo'n zeer dat ik amper verder kan fietsen. Bij erg warm weer heb ik er meer last van dan bij koeler weer. Regelmatig pauzeren en de voeten even "los" lopen helpt maar gedurende een lange rit worden die intervallen dan wel steeds korter. Bij mijn Shockproof met een lagere bottom bracket hoogte en op mijn gewone fietsen heb ik hier geheel geen last van.

Ik heb deze vraag ook gepost op o.a. de KMX facebook pagina en daar kreeg ik diverse reacties van mensen die hetzelfde ervaren op hun KMX trike. Het zal wel iets te maken hebben met bloedcirculatie o.i.d. Ik baal er alleen enorm van, zowel de trike als de Raptobike zijn echt perfecte fietsen voor lange afstanden. Super comfortabel, ware het niet dat die hete voeten roet in het eten gooien...

Heb je ooit met plaatjes in het midden van de zool gereden? Dat zou een oplossing moeten/kunnen zijn....
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Hete voeten kunnen ook duiden op te grote schoenen. Dat zegt 'mijn' shoefitter.

Omdat je voeten constant iets schuiven in je schoenen.

Of dat met hogere cranks vaker zal voorkomen weet ik niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dank voor het meedenken jongens!

Te grote schoenen zijn het in dit geval niet, mijn voeten zitten er "snug" in zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Ik denk inderdaad dat een paar keer een flink stuk fietsen met gewone pedalen en schoenen een goede optie zou zijn om te kijken of het daarmee over gaat.

En dat van die constant slapende tenen, tja daar zou ik inderdaad een keer mee naar de huisarts/fysio o.i.d. moeten...
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM
Medeliggers onderweg
een blauw-oranje...PeeWee32 — 08:19 PM