Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remmen blijven hangen
#1
Question 
Waarde medeliggers,
zeker het laatste tochtje merkte ik dat af en toe, soms wel, soms niet na het remmen de achterrem aan begint te lopen.
Het fietsen gaat dan wat stroever, en je hoort de velg langs het blokje gaan. Ik ben er nog niet achter of dat links of rechts (of allebei) is.
Dat valt ook lastig te checken als ik er bovenop lig. De fietsenmaker in Kampen heeft er wel naar gekeken, maar tevergeefs.
Als ik een (paar keer) aan knijp is het wel weg, maar het begint een een chronisch probleem te worden.
Ik heb de ballen verstand hiervan, maar ik wil ook niet gelijk naar de fietsenmaker rennen. Wat is hier tegen te doen?


Als ik vanavond in de gelegenheid ben zal ik een foto van de situatie plaatsen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dit klinkt alsof ze blijven hangen.
Ik kan 2 oorzaken bedenken: de versnellingskabel is roestig en aan vervanging toe. Liefst binnen en buiten, maar als je alleen binnen doet spuit dan wat WD 40 van boven in de kabel; dus vanaf de kant dat je ook de binnenkabel invoert.
De andere mogelijkheid is, dat het scharnierpunt van de remblokjes vervuild is. Ook hier doet WD 40 wonderen! Als ook deze stukjes roestig zijn kijk of je schroefjes en moertjes kan vervangen.

Niels, 49, Van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#3
@Niels: je bedoelt neem ik aan de remkabel, niet de versnellingskabel.

Wat ik verder nog kan bedenken is een kleine slag in je wiel. Draai het wiel eens rond en houd een voorwerp (schroevendraaier, pen, wat dan ook) naast de velg. Dan zie je vanzelf of de velg slingert.

Succes!
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Mocht er inderdaad een slag in je wiel zitten, dan komt dat bijna altijd door een gebroken spaak.
Dus, behalve de voorgaande tips, ook alle spaken van het betreffende wiel checken.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
@Niels: je bedoelt neem ik aan de remkabel, niet de versnellingskabel.

Ja, bedoel ik Doh ; had net mijn versnellingskabel vervangen.

Niels, in verzet, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Vanmiddag de M5 maar eens opgehangen in de schuur. Gelukkig maar dat ik het over een fiets heb...
Na een grondige inspectie bleek de remblokjes tot de draad toe versleten. Deze heb ik maar vervangen door nieuwe versies. Daarna wiel nagekeken, en jawel lichtelijk zwabberde het wiel langs de pen heen, geloof een millimeter of 2, 3. Ik zal dus de staatsloterij eens lief aan moeten kijken dat er tzt een nieuw achterwiel in moet. Een gebroken spaak heb ik niet kunnen vinden.

Daarna bleven de remmen nog hangen, na wat olie in de bedrading nog. Het euvel leek hem niet in de versnell of ik bedoel de remkabel te liggen, maar aan de veer aan de linkerzijde. Deze heb ik er afgehaald, schoon gemaakt en voorzien van nieuwe olie. Bij het weer monteren iets strakker afgesteld zodat de blokjes goed komen te staan. En weldra, het wonder is geschied, hij dut't het weer.

Even de straat op en neer (het weer is hier om te huilen), en de remmen bleven niet hangen gelukkig. 
Alleen is het nu niet geoorloofd om 's avonds tussen 22 uur en 's morgens 7 binnen de bebouwde kom te remmen, vanwege de hevige geluidsoverlast die het nu geeft. Misschien toch iets te strak afgesteld? Allemaal dank voor de tips, wordt vervolgd.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Je blokjes iets meer "toe in" geven. Zodat bij het remmen de voorkant van het blokje de velg eerst raakt en pas bij wat harder knijpen de rest van het blokje. Dat voorkomt de herrie bij het remmen.

En een paar mm is eenvoudig uit je velg te stellen hoor, daar hoef je echt geen nieuw wiel voor! Een spaaksleutel is veel goedkoper Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(21-Sep-2018, 04:55 PM)Niels van der Wal schreef: Dit klinkt alsof ze blijven hangen.
Ik kan 2 oorzaken bedenken: de versnellingskabel is roestig en aan vervanging toe. Liefst binnen en buiten, maar als je alleen binnen doet spuit dan wat WD 40 van boven in de kabel; dus vanaf de kant dat je ook de binnenkabel invoert.
De andere mogelijkheid is, dat het scharnierpunt van de remblokjes vervuild is. Ook hier doet WD 40 wonderen! Als ook deze stukjes roestig zijn kijk of je schroefjes en moertjes kan vervangen.

Niels, 49, Van der Wal

Ben je jarig Niels?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Sep-2018, 07:45 PM)ErikvanD schreef: Je blokjes iets meer "toe in" geven. Zodat bij het remmen de voorkant van het blokje de velg eerst raakt en pas bij wat harder knijpen de rest van het blokje. Dat voorkomt de herrie bij het remmen.

Bedoel je iets schuin erop zetten?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Sep-2018, 07:45 PM)ErikvanD schreef: En een paar mm is eenvoudig uit je velg te stellen hoor, daar hoef je echt geen nieuw wiel voor! Een spaaksleutel is veel goedkoper Wink

Helemaal mee eens. Een slag van een paar mm wegwerken is zo gebeurd. Even kijken waar de slag zit, die plek markeren met bijv isolatietape. Vervolgens de spaken rondom dat punt aan de 'bergkant' een kwart tot halve slag losser zetten en aan de andere kant vaster. Wiel weer even ronddraaien om het resultaat te bekijken. Dit herhalen net zolang tot de velg zonder slag ronddraait.

Is enkel wel de vraag wat voor velgen je in je M5 hebt zitten. Als het van die hoge aerovelgend zijn waar M5 zo verzot op is, dan gaat het met een spaaksleutel niet lukken omdat de spaaknippels dan verzonken zijn in je velg. Dan moet je je band en velglint eraf halen en dan met een hexagon schroevendraaier de spaken stellen. Dan ben je dus wel wat langer bezig. Bovendien zijn dit meestal wielen met minder spaken en dan is het stellen wel wat lastiger dan een wiel dat traditioneel gespaakt is.

Succes.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(23-Sep-2018, 10:14 AM)Johan. schreef: Is enkel wel de vraag wat voor velgen je in je M5 hebt zitten. Als het van die hoge aerovelgend zijn waar M5 zo verzot op is, dan gaat het met een spaaksleutel niet lukken omdat de spaaknippels dan verzonken zijn in je velg. Dan moet je je band en velglint eraf halen en dan met een hexagon schroevendraaier de spaken stellen. Dan ben je dus wel wat langer bezig. Bovendien zijn dit meestal wielen met minder spaken en dan is het stellen wel wat lastiger dan een wiel dat traditioneel gespaakt is.

Daar heb je wel gelijk Johan. Mijn Shockproof heeft 18 spaaks hoge M5 velgen en ik heb deze beide een keer opnieuw gespaakt. Maar met zo weinig spaken is het inderdaad lastig om het wiel goed recht te krijgen... Die hoge 451 velgen van M5 hebben sowieso een klein hoogteslag bij de las. En die krijg je er niet uit.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
ik had een prachtige M5 shockproof, met een slag in beide wielen, als gevolg van spaakbreuk.


Dat was op zich niet vreemd, de fiets was tenslotte al behoorlijk bejaard.

Het achterwiel is volledig nieuw gespaakt bij Maia in Dordrecht, maar ook toen bleef er een kleine slag zichtbaar.
Daar werd mij verteld  dat dit soort velgen van zichzelf al super stijf zijn, en met zo weinig spaken nauwelijks mogelijkheden bieden om slagen te corrigeren.
Je kunt het proberen, maar daarvoor moeten de spaken zo hoog worden belast dat breuk van nieuwe spaken een groot risico blijft.

Nieuwe wielen waren dus de enige optie, maar na veel speuren heb ik het opgegeven, want een ander soort velgen vond ik niet passen bij deze prachtige fiets en bracht teveel kosten met zich mee.

Met spijt heb ik mijn fiets toen verkocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Het hinderlijke geluid kan ook verholpen worden door de velgen schoon te maken. Gebruik hiervoor b.v. wasbenzine. Ik moest deze handeling tot 2 maal toe herhalen om het piepen weg te krijgen De oorzaak bij mij was restanten van WD40, gebruikt om de band netjes om de velg te krijgen.

GertBR
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ik ben weinig op met WD-40. Heb o.a. kruipolie, montagevet en montagevloeistof voor fietsbanden. Schwalbe Easy Fit. Easy Fit is veel gebruiksvriendelijker voor binnen- en buitenband dan WD-40. En na circa 15 minuten volledig verdampt.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Ik heb de remblokjes iets toe, iets schuiner erop gezet, en de herrie is weg. Hij remt prima.
Ook blijft de rem niet meer hangen, maar dit is na proefritje door het dorp. Ik ben benieuwd wat het me gaat brengen.
Allemaal dank voor jullie deskundigheid.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM