Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Telgte
#1
Photo 
Aangezien we vandaag als gezin een tijdelijke gast in ons dorp mogen verwelkomen met enig lekkers en gezang erbij besloten gisteren maar vrij te nemen met dat mooie weer. Ik had op 3 November ook een rit gepland, maar toen lag ik in plaats van op mijn M5 met griep in in bed. Tja, dan moet je een andere keer.

Omdat het zo laat licht wordt maar een uur later weggegaan. Tegen 2 uur koers op Almelo, Hengelo Enschede om bij Glanerbrug de grens over te gaan. Tot ik mij bij een pauze bedacht dat het lampje niet al te fel meer was. Na 83 keer proberen, en de laatste keer het blikje iets te verbuigen had ik eindelijk weer een goede voorlamp. Daarna ging het verder de duisternis via Gronau naar Ochtrup. Daar wist ik een fietspad naar Wettringen. Alleen was dit gedeelte pikkedonker, en mistig, en daardoor een bijzondere ervaring. Zodoende kwam ik al verder oostwaarts en begon me de hemel steeds langzamer lichter te worden. Er leek geen einde aan de schemering te komen. In de contreien van Emsdetten was het gelukkig licht genoeg om van de hoofdwegen af te gaan en de fietspaadjes te nemen.

Al gauw kwam ik aan in Reckenveld en daar was het K K K KOUD! Gelukkig was ik goed gekleed, maar op mijn fiets zat een ijslaagje van de bevroren dauw. Verderop begon het echt mooi te worden toen ik bij Greven een stuk langs de Ems reed. Verderop bij Gimbte linksaf om de Bockholterberge te bedwingen en al gauw had ik de juiste weg naar Telgte gevonden. Nog even kijken bij Haus Langen en hobbelde ik verderop Telgte binnen. Ik kan er weer een landkreis op mijn lijstje noteren: Warendorf. Het begon qua temperatuur inmiddels gelukkig weer aangenaam te worden.

Daarna terug naar huis, ditmaal over Münster. Alhoewel ik er vaker ben geweest met de fiets blijf ik dit qua gebouwen een mooie stad vinden. Even langs de Dom waar verschillende malen de politie in de buurt was. Even toiletteren bij een tankstation en deze jongen was al weer verder om in Altenberge linksaf te gaan naar Laer. Daar even genieten van een welverdiende lunch. Daarna verder naar Horstmar met een mooi centrum, een mooi poortje. Daarna was het even leuk 7% afdaling voor een kilometer lang. Ik moest mijn pet in de handen houden om dat ik anders bang was dat hij eraf waaide. Daarna hobbelde ik via Schöppingen verder via een mooi fietspad bij Nienborg naar Epe. Daar binnendoor naar Gronau om daar de grens weer over te wippen. 

In Glanerbrug wilde ik van mijn Mio200 gebruik maken om via Lonneker naar huis te gaan, maar dat ding was waarschijnlijk door de kou hartstikke leeg. Helaas schimmelkaas, dan maar een route die ik weet, ging het dezelfde weg naar Enschede terug. Daar heb ik even gezeten bij het "van Heekplein" en me verwonderd hoe het toch 80% van de mensheid het lukt zich voort te bewegen terwijl ze naar hun schermpje kijken. Daar ook maar de handschoenen weer aan, en verder maar richting Hengelo. Daar kreeg ik nog een opmerking van een jongeman: "cool ding hoor". Borne waar het alweer donker begon te worden. Ik had altijd nog geen 'zin' om de lampjes aan te doen, de lantaarns stonden ook nog niet aan, maar in Almelo zag ik hoe een brommer werd aangehouden door een typische zwarte golf van de politie. Toen maar zo wijs geweest om de lampjes weer aan te doen. Daarna was ik met het eten weer thuis. Geen gebruik gemaakt van de Mio (want dat ding werkt niet in Duitsland) maar met bolletje pijltje en de straatnamen opgeschreven op een papier. Totaal zo'n 240 km denk ik.

[Afbeelding: SDC11587.jpg]
Fietspaadje in de buurt van Emsdetten.

[Afbeelding: SDC11588.jpg]
Dauw + Mist = K K K KOUD!! Maar wel mooi.

[Afbeelding: SDC11589.jpg]
Ems bij Greven

[Afbeelding: SDC11590.jpg]
Waar de route even langs ging. 

[Afbeelding: SDC11592.jpg]
Gimbte

[Afbeelding: SDC11593.jpg]
Bockholterberge

[Afbeelding: SDC11594.jpg]
Brug over Dortmund-Emskanaal

[Afbeelding: SDC11595.jpg]
Even pauze tussen Vadrup en Haus Langen

[Afbeelding: SDC11597.jpg]
Haus Langen zelf

[Afbeelding: SDC11596.jpg]
Vlakbij Telgte 

[Afbeelding: SDC11600.jpg]
Stuurmanskunsten en mountainbiken vlak voor Münster

[Afbeelding: SDC11603.jpg]
Centrum Münster

[Afbeelding: SDC11606.jpg]
Dom in Münster

[Afbeelding: SDC11608.jpg]
In de buurt van Laer

[Afbeelding: SDC11611.jpg]
Horstmar

[Afbeelding: SDC11613.jpg]
Hobbelen bij Schöppingen

[Afbeelding: SDC11614.jpg]
Dit was even lachen, maar de kop er goed bijhouden!

[Afbeelding: SDC11617.jpg]
Nienborg

[Afbeelding: SDC11620.jpg]
En de laatste waar je mocht fietsen op het van Heekplein te Enschede
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dus je hebt gisternacht / ochtend in de vrieskou even 240 kilometer gefietst?

Ik zit er aan te denken vanmiddag nog een tocht te maken. 'Moet' dan van mijzelf wel minimaal 100 kilometer. Het wordt waarschijnlijk zo'n 10 graden, wat voor mij meestal wel de grens is van wel of niet fietsen (als het droog is). Maar in het donker in de vrieskou laat ik graag schieten.

Hoe hou jij je handen en je voeten warm? Ik zie dat je een onderstuur hebt. Dat helpt misschien wel een beetje om de handen wat warmer te houden dan op een bovenstuur (je handen zitten immers lager, en zullen wat makkelijker doorbloed raken).
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Flinke rit man met dit weer! Ik kom er de laatste weken op de een of andere manier maar niet meer aan toe om flinke ritten te maken. Teveel andere verplichtingen  Sad
Misschien morgen...
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#4
Dapper om elke keer je handschoenen uit te doen voor het maken van een foto!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#5
(17-Nov-2018, 11:26 AM)Lopopodium schreef:
Dus je hebt gisternacht / ochtend in de vrieskou even 240 kilometer gefietst? 
 
Hoe hou jij je handen en je voeten warm? Ik zie dat je een onderstuur hebt. Dat helpt misschien wel een beetje om de handen wat warmer te houden dan op een bovenstuur (je handen zitten immers lager, en zullen wat makkelijker doorbloed raken).


Bij nader inzien via afstandmeten.nl blijkt het 234 km te zijn, ik heb de route er ook maar bij gedaan. Maar het waren barre kms, niet echt sprake van "even doen". Maar het was niet heel onaangenaam. Het waaide niet, dat is een aangenamere kou dan dat de kou je in het gezicht geblazen wordt. Twee paar sokken doen wonderen, je bent minder flexibel, maar het ging prima. Voor de rest heb ik thermohandschoenen aan. De koude vingers zijn te vermijden door te blijven 'pianospelen' onderweg. En natuurlijk warme koffie meenemen!

[Afbeelding: Telgte.jpg]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ik heb mijn rit van vandaag maar laten schieten. Onder de tien graden levert mij na een uur of twee onaangename koude handen en voeten op. Blijft een gevoelig ding bij het ligfietsen. Ik heb ook dubbele sokken aan. Maar kan misschien nog een betere handschoen over mijn dunne fietshandschoenen aan doen als het echt fris wordt. Bij de conventionele fiets heb ik daar veel minder last mee. Ben sowieso geen koukleum, ik heb nagenoeg mijn verwarming nooit aan, maar voor lange tochten op de ligfiets is tien graden mijn ondergrens. Dus ik blijf voor kalenderjaar 2018 steken op 62 tochten van gemiddeld bijna 130 kilometer per tocht. Toch mooi. Maar 234 vind ik toch wel erg ver, zeker in een rondje met de helft wind tegen...
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Prachtige tocht. Ik ben nog nooit in het Münsterland geweest op de fiets, maar als ik de foto zo bekijk, dan is het idd mooi en heuvelachtig. Voordeel van de winter is dat het licht bij zonnig weer veel zachter is. 234 km is werkelijk gigantisch, zeker in deze omstandigheden. Ik ben vandaag naar Assen gefietst en vond mij met 100 km al een hele piet! Geen last van kou gehad, geen koude voeten o.i.d., alleen dreigende oververhitting omdat ik mij te warm gekleed had. Twee keer gestopt om een jasje uit te doen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Ik heb bij het fietsen in de kou nooit een jas aan. Hooguit een extra shirt.
Misschien moet ik ook eens wat meer lagen aan doen. Beetje het vuur opstoken, zodat de voeten en handen dan ook warmer blijven. Zou dat werken?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(17-Nov-2018, 06:33 PM)Lopopodium schreef: Ik heb mijn rit van vandaag maar laten schieten. Onder de tien graden levert mij na een uur of twee onaangename koude handen en voeten op. Blijft een gevoelig ding bij het ligfietsen. Ik heb ook dubbele sokken aan. Maar kan misschien nog een betere handschoen over mijn dunne fietshandschoenen aan doen als het echt fris wordt. Bij de conventionele fiets heb ik daar veel minder last mee. Ben sowieso geen koukleum, ik heb nagenoeg mijn verwarming nooit aan, maar voor lange tochten op de ligfiets is tien graden mijn ondergrens. Dus ik blijf voor kalenderjaar 2018 steken op 62 tochten van gemiddeld bijna 130 kilometer per tocht. Toch mooi. Maar 234 vind ik toch wel erg ver, zeker in een rondje met de helft wind tegen...

Das een mooi aantal die 62 tochten, zeker met een mooi gemiddelde aantal km. Volgens mij ben je dan anderhalf keer weg in de week gemiddeld of niet? Ik kan jaloers op worden zoveel je gezien hebt in die kilometers. Ik kan en wil niet te vaak weg ivm gezin. Qua wind viel het heus mee moet ik zeggen, het waaide niet. De terugweg stond er en windkracht 2/3 dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

(17-Nov-2018, 11:55 PM)Roepers schreef: Prachtige tocht. Ik ben nog nooit in het Münsterland geweest op de fiets, maar als ik de foto zo bekijk, dan is het idd mooi en heuvelachtig. Voordeel van de winter is dat het licht bij zonnig weer veel zachter is.  234 km is werkelijk gigantisch, zeker in deze omstandigheden. Ik ben vandaag naar Assen gefietst en vond mij met 100 km al een hele piet! Geen last van kou gehad, geen koude voeten o.i.d., alleen dreigende oververhitting omdat ik mij te warm gekleed had. Twee keer gestopt om een jasje uit te doen.

Münsterland is zeker aanrader, mooi hobbelen, veel vals plat. Zeker als je wat verder de grens over gaat. Als je er nét over bent wordt je bijna omver gereden door de wat oudere recreanten op elektrische fietsen, maar die heb ik niet gezien. Het was alleen woon- werk- en zuip- fietsverkeer. Het verkeer is in Duitsland aangenamer en vriendelijker. Qua kleding bleef ik ook aan het wisselen. Ik had 2 shirts, en een trui en 'gewone' fietsjas aan. Eerst 1 shirt uit, later de trui en de handschoenen. Op terugweg in Enschede trui en de handschoenen weer aan. En niet onderweg iets warms gaan eten, of uitgebreid binnen gaan zitten, want dan koel je al meer van af.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
(18-Nov-2018, 12:45 AM)Lopopodium schreef: Ik heb bij het fietsen in de kou nooit een jas aan. Hooguit een extra shirt.
Misschien moet ik ook eens wat meer lagen aan doen. Beetje het vuur opstoken, zodat de voeten en handen dan ook warmer blijven. Zou dat werken?

Dat is wel de theorie  waar ik mee fiets in de winter.  Ik draag de afgelopen ritten ook een Gore-Tex overbroek (zoals hier), met als idee dat betere isolatie van mijn benen ook zorgt voor warmere voeten. Het zal wel niet kloppen, want een been is geen warmwaterleiding, maar ik heb toch nog geen ijskoude voeten gehad de laatste dagen, ook niet afgelopen zaterdag met 50 km naar Assen en ook niet 48 km in het donker terug.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(19-Nov-2018, 01:49 PM)Fietsbennie schreef: Das een mooi aantal die 62 tochten, zeker met een mooi gemiddelde aantal km. Volgens mij ben je dan anderhalf keer weg in de week gemiddeld of niet? Ik kan jaloers op worden zoveel je gezien hebt in die kilometers. Ik kan en wil niet te vaak weg ivm gezin. Qua wind viel het heus mee moet ik zeggen, het waaide niet. De terugweg stond er en windkracht 2/3 dus dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Ik heb gelukkig niet zoveel verplichtingen. En een deeltijdbaan, dus alle tijd van de wereld om om de zoveel dagen een tocht te kunnen maken. Maar een deel van die tochten kosten je dan wel de volledige dag. Uitslapen tot een uurtje of 10:00, om 11:00 op de fiets, zeven uur fietsen plus een uur of twee extra kwijt aan pauzeren en wachten op veerboten of stoplichten, en dan soms nog eens twee uur met de trein terug naar huis, en dan is het al snel 22:00 voordat je weer thuis bent. Kan begrijpen dat dat niet iedereen gegeven is.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(20-Nov-2018, 12:39 AM)Lopopodium schreef: Uitslapen tot een uurtje of 10:00, om 11:00 op de fiets, zeven uur fietsen plus een uur of twee extra kwijt aan pauzeren en wachten op veerboten of stoplichten, en dan soms nog eens twee uur met de trein terug naar huis, en dan is het al snel 22:00 voordat je weer thuis bent. Kan begrijpen dat dat niet iedereen gegeven is.

Ik zie al dat je een avondmens bent. Maar met de trein terug ga ik volgend jaar maar eens proberen. Nog nooit de moed gehad een station te betreden met dat ding. Als ik met een goede noordenwind in mijn kont dezelfde kilometers rij sta ik in Luik. Maar om nou zo gaar als wat en bezweet dat hele stuk met de trein terug te gaan... Maar eens goed over nadenken dan.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#13
Ik zorg dan ook dat ik een droog shirt bij me op, die ik bij het station aan doe. Dan loop ik niet rond met een natte rug. Ach, en verder ben je niet zo erg bezweet. Verse zweet ruikt ook niet echt, dus geen probleem om nog een paar uur in de trein te zitten.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM