Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 StreetLegal
#27
Mijn Shockproof 451 zou ik ook wel bestempelen als nerveus. Of misschien beter "heel direct". Ik moest daar wel aan wennen maar nu vind ik het een erg fijn fietsje.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Nerveus gedrag ligt meer aan de vorksprong en de lengte van de stuurpen, denk ik. Mijn Raptobike low racer 20-26 kan je zonder handen aan het stuur berijden, en heeft geen nerveus stuurgedrag
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Ik ben weer de sjaak, mijn achterwiel is er een van 28 " en de zit hoogte is 65 cm.
Als ik mijn tenen op de grond krijg, mag ik blij zijn.
Het aan de auto knopen, gaat technisch goed, maar het ketting wiel steekt uit.
De kettingwiel disc is van plastic het dat gaat niet beschermen , dus daar zou ik weer iets anders op moeten verzinnen.
het zit allemaal nog in de proef periode, maar als het verder een probleem gaat worden, zet ik hem te koop, en ga dan voor een die Piet voorstelde.
Ik had mij wel iets in geleerd, maar ben daarvoor gezakt.
Als echte Fries geef ik nooit op, maar als ik een situatie tegen kom die mijn bloeddruk omhoog stuwt, moet ik toch zonder ongelukken in de ankers kunnen.
Je benen op 10 plaatsen verbrijzelt fiets niet prettig.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Hallo Geert,
Ik had je nog PB gedaan, ik weet niet of je het gezien hebt?

Om de eerste keren op te starten hield ik me overal aan vast, paaltjes, brugleuningen en zelfs een trekhaak van een geparkeerde shovel.
Gaandeweg heb ik mezelf nu een manier ontwikkeld om weg te rijden door een 'aanloopje' te nemen.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#31
Inmiddels beantwoord, je mailtje.
Vandaag in het westen geweest, tjonge, wat een storm en regen.
File in, en file uit, meer in.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(15-Mar-2019, 08:34 AM)gideon schreef: Nerveus gedrag ligt meer aan de vorksprong en de lengte van de stuurpen, denk ik. Mijn Raptobike low racer 20-26 kan je zonder handen aan het stuur berijden, en heeft geen nerveus stuurgedrag
In hoofdlijnen wordt het stuurkarakter bepaald door drie factoren. De balhoofdhoek, de sprong en de wieldiameter. Drie drie tezamen bepalen de naloop van het voorwiel. De naloop is niet alleen belangrijk voor de koersvastheid van je fiets, maar ook tijdens het remmen en het rijden door of over oneffenheden. In principe zou een voorwielaandrijving de naloop beïnvloeden, maar de aandrijfkrachten zijn aanmerkelijk geringer dan remkrachten en oneffenheden.
De balhoofdhoek kun je veranderen door de wieldiameter voor of achter te veranderen, waardoor het frame in de lengterichting kantelt. Een kleinere balhoofdhoek vergroot de naloop.
De spong groter maken verkleint de naloop.
Een groter voorwiel met langere vork verkleint de balhoofdhoek en vergroot de naloop.

Dat jou Raptobike low racer zo stabiel is komt mede door de lange wielbasis van 129 cm waar jij rustig tussen ligt.

https://fietssite.jouwweb.nl/08
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Piet, bedankt voor het mooie lijstje, daar heb ik wat aan, want mijn ligfiets lieert nergens aan volgens jouw schitterend
lijstje.
Zo kon ik al de 28"niet terug vinden, het is wel een schwalbe binnen en buiten band van 28" , maar zat er dan een kleinere wielmaat in ?
Het km metertje kon ik geen uitslag meer van krijgen, moest ik eerst repareren, heb het na reparatie ingesteld op 20" volgens wielmaat.
Alles was verrot aan het digitale metertje, maar inmiddels ge repareert.
Gezien ik geen ballet schoenen draag, kan ik ook geen gang zetten om ook maar een meter vooruit te komen.
Dan de ham vraag, zou er een ander wielmaat in gezeten hebben ?
De kettingwiel cassette is zo over gezet, toch ?
Of gaat dan het verhaal van de ligkuip te niet.
Nu Piet, Gerwen komt dinsdag langs, dan moet hij mij dat maar eens laten zien hoe je met zo,n geval als wat ik heb
kilometers kan draaien.
Zithoogte 65 cm ??????? mijn prachtige klein dochter van 20 heeft nog geen eens zulke lange benen.
En die zijn lang !
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Dat lijstje is gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeuren voor een aan te schaffen ligfiets. Als om het achterwiel een 28 inch buitenband zit dan is de velgmaat in het velgbed, daar waar de hieldraad ligt, 622 mm diameter.
Bij een 559 mm velg (26 inch) of 622 mm (28 inch) is het verschil gemakkelijk te meten. 

https://www.schwalbe.com/nl/groessenbezeichnung.html

Bij een kilometer teller en snelheidsmeter is vaak de wielmaat in te stellen in cm. Gewoon de buitenomtrek meten.

Het zitje of de ligkuip maat is belangrijk voor het comfort. Je hebt modellen zitjes voor een vrij grote zithoek en voor een kleine zithoek. Ook de lengte van het zitje is belangrijk. XS, S, M, L en XL. Het is niet prettig als lange kerel om de bovenrand van een XS zitje onder de schouderbladen te voelen. Wink

Een kleiner achterwiel scheelt waarschijnlijk 1 a 1,5 cm zithoogte. Het stuurkarakter van de fiets verandert iets en bij velgremmen is dat geen optie.
Antwoord }
Bedankt door:
#35
630 hielbreedte, breedte van de band 25 m/m conclusie van mij zelf is nu, dat het een zelfde wiel is als van mijn racefiets.
Dus de vorige eigenaar heeft hier een ander wiel in gezet.
Ik heb wel kaas gegeten van race fietsen, maar nog niet van ligfietsen.
Als het een racefiets betreft, dan had ik daar wel op gelet.
bandje was ook wel erg smal, hoe kan het ook anders,mijn racefiets 2 hands was ook vele malen duurder.
De km teller kon op de Engelse maat in gesteld worden.
Voorband is ook een ander merk. en 20"
Het spat bordje achter, zit ook zowat op de band, het zullen m/m zijn.
Kan achter op de brug niet hoger gesteld worden.
als ik nu ga zitten, heb ik de rand van het zit comfort achter in de nek.
Dus als ik het zo bezie, denk ik dat bij een kleiner achterwiel, er 3 tenen bij komen.
Is ook nog niet zo veel Piet ?
Ik kan niets veranderen aan het frame ten opzichte van de kuip.
Bij de vorige brandweer keuring was ik 179 dus geen Pigmee lengte .
Het gewicht laat ik midden, daar is al zeer veel over gezegd.
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Ik ben 1.76m en vind fietsen met een 26" achterwiel bijna altijd te hoog.

De Roeifiets is een goede uitzondering.


Even een vraagje tussendoor:
Had je nou al eens op een ligfiets gereden? Of heb je deze ligfiets echt 'ongeprobeerd' gekocht?

Alle ligfietsen die ik ooit heb gekocht, heb ik altijd eerst proefgereden. Dat is echt de enige manier om te ontdekken of de fiets voor jou geschikt is. Ik heb al menig mooie fiets en aanbieding laten staan, omdat het niet een geschikte fiets voor mij bleek te zijn. Ik heb al wel een beetje ervaring, want ik er ondertussen meer dan 20 gehad.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#37
Nee Wim, nog nooit geprobeerd, immers van proberen worden de maagden schaars.......Grapje.
Deze fiets, daar wist ik van dat hij niet in een goede staat was, is mij ook duidelijk verteld.
Maar omdat ik met pensioen ben, en mijn motor had verkocht, en ik ook niet meer de jongste ben (racefiets) dacht ik bij mijzelf, ik ga deze form van vervoer eens proberen.
Je moet ergens beginnen, en de prijs stond mij zeer aan, was bijna voor niets.
Nu na onderdelen te hebben gekocht, begint het er op te lijken, en nog goed koop.
Door het mooie lijstje van Piet, ben ik voor wat de theorie betreft al een best stuk verder.
De ligfiets is bij mij nog nooit in de kijker geweest.
In het lijstje van Piet is de hoogste zit 62, maaaar...dat gaan we allemaal aanpassen, dank zij jullie.
En proberen, in de eerste alinea had ik daar al een opmerking over geplaatst, dat kwam er niet van, de ketting was verroest, zo ook de cassette.
Maar, vanwege mijn beroep, gooi ik zowiezo altijd kettingen en ketting wielen opnieuw op de aandrijving.
Dus, proberen werd het hem niet.
Ik kan nog een ding vertellen, en dat is dat de voor velg breder is dan de achter velg , goed ?
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#38
Op zich maakt op een tweewieler de velg en bandbreedte niet zoveel uit. Dat het kleinere 20 inch wiel breder is, prima. Het draagvermogen van de band moet uit de lengte of de breedte komen van het loopvlak. Hoe kleiner de diameter van de band, bij gelijk merk, type en bandenspanning, hoe korter de afdruk. Dat wordt gecompenseerd door meer breedte.

https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand.html

Heel veel fietsen hebben een 19 mm brede velg. Deze maat gemeten in het velgbed. De ideale bandbreedte is 1,5 tot 2 keer de velgbreedte. Zeker voor een trike. Maar daar wordt sterk van afgeweken. Ik rij met een 50 mm brede banden op een 19 mm velg. De grootste beperking voor bredere banden is de vorkbreedte.

https://www.schwalbe.com/nl/reifenmasse.html
Antwoord }
Bedankt door:
#39
[Afbeelding: img-1808.jpg]
Dit is hem dan, de M5 SpeedLiner.
Naar veelvuldig zoeken en speuren er achter gekomen dat deze fiets is gefabriceerd voor M5
De Fabriek is ter ziele.
Elk onderdeeltje is het zelfde, de kleur, zelfs 3x7 cassette,s die ik mij had laten vertellen niet meer zoveel voorkwam, enz enz
Ook de verhalen van andere bezitters waren hetzelfde als die van mij.
De maten vergeleken van de hele offset, en die waren ook gelijk.
Schietecat in Breda heeft er toendertijd spat borden bij geleverd , zo is mij verteld.
het leven is toch al vallen en opstaan, dat komt dan mooi uit.
Op je bek gaan, is af en toe wel leerzaam.
Ook op ligfiets.net staan leuke anekdotes over MIJN StreetLiner.
Ook een van de forum leden had gezegd , zelfs aan de trekhaak van een auto ben ik op de ligfiets begonnen.
Ga verder met het afbouwen, als het plaatje compleet is krijgen jullie van foto,s
Geert
Flevobike  Kangeroo 50/50 Giant Hybrid + Twist Go Dames Fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#40
Mooie fiets. M5 bestaat nog steeds als ligfietsenbouwer. M5 staat volgens oprichter Bram Moens voor Meer Meters Met Minder Moeite.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#41
(17-Mar-2019, 06:03 PM)Roepers schreef: Mooie fiets. M5 bestaat nog steeds als ligfietsenbouwer. M5 staat volgens oprichter Bram Moens voor Meer Meters Met Minder Moeite.

Groet,

Marco

Het ging ook om SpeedLiner die niet meer bestaat. Ik had ooit een M5 bleu-glide (nog fiets van het jaar) met onderstuur en backbone, gemaakt door speedliner. Inmiddels ben ik 3 m5's verder.

Niels, m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(17-Mar-2019, 03:54 PM)Lobke Honney schreef: Dit is hem dan, de M5 SpeedLiner.
Naar veelvuldig zoeken en speuren er achter gekomen dat deze fiets is gefabriceerd voor M5
De Fabriek is ter ziele.

Ook op ligfiets.net staan leuke anekdotes over MIJN StreetLiner.

Geert

De fiets is van het merk Speedliner, type Street Legal. Speedliner heeft onder licentie van M5 zowel de Street Legal als de Blue Glide mogen nabouwen. Zij het van korte duur. Het bedrijf Speedliner bestaat niet meer. Inmiddels worden de originele Street Legal en de Blue Glide niet meer gebouwd door M5.

https://www.ligfiets.net/product/bike/9/...legal.html

https://www.ligfiets.net/product/bike/62...glide.html
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM