Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw hier uit Zweden
#1
Hallo allemaal,

Ik ben begin deze eeuw van Nederland naar Zweden verhuisd. In Nederland heb ik al verschillende ligfietsen 'verbruikt'.
O.a. 3 Alligt tweewielers (waarvan ik er 1 meegenomen heb naar Zweden.) Een Challenge Wing en Hurricane. Ojaa en een Batavus Relax, die was zo handig om m'n zoontje achterop te hebben. En last but not least een FlevoBike/Trike . In 't begin reed ik die als trike om aan de kantel besturing te wennen. Als tweewieler maar kort gereden, belande een keer spontaan ermee in de berm en toen vond ik het wel genoeg.
Voordat ik naar Zweden verhuisde had ik bij Leo Visscher van Alligt al het enkele blad voor al laten vervangen voor een met 3 bladen. Kleinste blad 28, wat nog te 'groot' was. In Zweden omgeruild voor een 22-32-42 . Maar het houdt nog niet over hier met al die soms pittige heuvels...En dan vooral op de vele gravelwegen hier... Plus dat de Alligt Modern inmiddels plus/minus 20 jaar oud is.
Dus daarom kocht ik vorige week een 'overjarige' nieuwe SunSeeker Eco-Tad. Een tadpole trike uit de USA, made in Taiwan.Omgerekend voor ongeveer 800 Euro gekocht,wat vergeleken met andere trikes behoorlijk goedkoop is.
Ik moest 'm wel zelf assembleren. Kreeg een grote doos mee... Doh Was leerzaam dat assembleren,wat ik trouwens met een wat technischer vriend deed.
En hij heeft maar 7 versnellingen-een 11-32 cassette en een 38 tandjes blad voor.Volgens SunSeeker heeft de Eco-Tad een Gear Inch range van 22-55
En tot mijn verbazing kon ik bijna net zo 'klein' draaien als de Alligt. Omlaag houdt je het op gegeven moment niet meer bij Dodgy .
Eigenlijk zat ik er aan te denken om de bladen voor van de Alligt om te ruilen, maar voorlopig houd ik het even zo en kijken hoe de trike zich houdt op de gravel/zandwegen die nu nog onder een laag sneeuw liggen.Het schakelen voor gebeurd op de Alligt met Bio shift-met de hand de geleidebuis op een ander blad leggen.Op de trike zoudt dat dan ook zo moeten.

Wordt vervolgd...

Groetjes uit Zweden
Fred
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Hoi Fred, welkom op het forum! En leuk die uitgebreide intro! En weer een trike rijder erbij Smile
Groet,
Erik
Antwoord }
Bedankt door: Coyore
#3
Welkom op het forum Fred. Veel veilige km en veel leesplezier gewenst. Misschien wel leuk: waar ongeveer kunnen we je in Zweden vinden? Is verkeer daar ook anders, rustiger ? En køn je wænnen åån de tåål? Tongue
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Welkom Fred, Boeiend verhaal. Ik ben benieuwd naar je verdere Zweedse avonturen op de ligfiets.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Coyore
#5
Leuk om te lezen, Fred. De Sunseeker, die ken ik niet. Gezien het terrein heb je er waarschijnlijk lekker dikke banden onder liggen?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Ben wel benieuwd naar een foto van de trike!
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Welkom op dit forum. Veel lees- en schrijfplezier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Coyore
#8
(14-Apr-2019, 10:10 PM)Fietsbennie schreef: Welkom op het forum Fred. Veel veilige km en veel leesplezier gewenst. Misschien wel leuk: waar ongeveer kunnen we je in Zweden vinden? Is verkeer daar ook anders, rustiger ? En køn je wænnen åån de tåål? Tongue

Hallo,
ik woon in het noorden van de provincie Värmland. Veel bos hier en pittige soms lange heuvels.
Met de taal was het in het begin spannend. We hadden een 'audio' cursus-cassettebandjes, die waren er toen nog begin deze eeuw...
Maar dat bleek niet voldoende,maar in Zweden kan je als invrandare-immigrant een cursus Zweeds volgen. SFI-Svensk för invandrare.
Dat hielp dachten we-totdat we (op de cursus waren Duitsers,Nederlanders,Turken en Philipijnse vrouwen.) op de locals werden losgelaten. Er zijn hier tientallen dialecten-elk gehuchtje lijkt er wel een andere manier van Zweeds spreken te hebben... Dus soms totaal niet te verstaan.
Maar het allemaal uiteindelijk redelijk goed dor de taal regelmatig te spreken,lezen en horen. Vooral door dat elke dag te 'doen' via het werk.

Het verkeer hier is heerlijk rustig. Je kan soms in kilometers niemand tegenkomen. En prachtig slingerende wegen( Ik heb ook een lichte motorfiets...)
Er rijden hier wel grote vrachtwagens met 'timmer'-boomstammen. Bosbouw is een grote werkgever hier (helaas..) Veel kaalkap,wat behoorlijk grote littekens in het landschap achter laat.

(15-Apr-2019, 10:07 AM)Atrike schreef: Leuk om te lezen, Fred. De Sunseeker, die ken ik niet. Gezien het terrein heb je er waarschijnlijk lekker dikke banden onder liggen?

Hallo,
euh de trike is nog standaard qua banden en versnellingen.
Wel al eenbagagerekki,spiegel, bel en een bidonhouder (voor een flesje water..heette dat niet zo?) gemonteerd. Er is trouwens ruimte voor 4 stuks bidonhouders.
Op de Alligt 2wieler had ik Schwalbe Big Apples laten monteren (voor meer grip op gravel/zand) tegelijk met het bergverzet voor. Maar achter bleek de band te dik voor de achtervork- vooral tijdens het klimmen piepte de band (tegen de vork..) Ik wacht met banden wisselen op de trike totdat ik op de 'grusvägar'-de gravelwegen en boswegen gereden heb. Maar zoals gezegd-daar ligt nog sneeuw op...

(15-Apr-2019, 08:07 PM)Westerwolder schreef: Ben wel benieuwd naar een foto van de trike!

O jee!
Ja eerlijk gezegd weet ik niet hoe je een foto moet opsturen. De uitleg van Frank (adm.) aangaande foto's plaatsen begrijp ik niet. Ik heb ook geen foto databasis oid
Is het mogelijk om een foto via een e-mail naar de moderator/administratie op te sturen Angel ?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Dag Fred, het plaatsen van foto’s via postimage.org is het gemakkelijks. Je foto’s worden dan direct zichtbaar in je bericht. Je upload ze vanaf je computer en kopieert de link (hotlines for fora) die ervan gemaakt wordt in je bericht. De site wijst zich verder vanzelf.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(18-Apr-2019, 09:38 AM)GertBr schreef: Dag Fred, het plaatsen van foto’s via postimage.org is het gemakkelijks. Je foto’s worden dan direct zichtbaar in je bericht. Je upload ze vanaf je computer en kopieert de link (hotlines for fora) die ervan gemaakt wordt in je bericht. De site wijst zich verder vanzelf.

Uh ,
ik heb postimage een beetje 'bekeken' maar het spreekt me niet aan. Vooral ook door het facebook noemt en daarmee 'verbonden' is?
Facebook is voor mij 'not done'. Wil er niks mee te maken hebben.
Misschien 'mag' ik zo nu en dan een foto opsturen via e-mail? Blush
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Ik zie geen verband tussen www.postimages.org en Facebook. Geen idee waar je dat gevonden hebt. Ik kon het woord Facebook zo snel niet vinden: niet op de pagina About, niet op Terms of use,  niet op Privacy Policy en niet op de FAQ Postimages.org is gehost in Nederland (bron)

Foto's opsturen naar Frank heeft geen zin. Je moet zelf zorg dragen dat je je foto's ergens kwijt kunt op het internet.

Mocht je toch nog bezwaren hebben tegen postimages.org dan is er ook nog www.flickr.com
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Flickr moet je voor betalen tegenwoordig, dacht ik.
ik gebruik http://nl.tinypic.com/
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Flickr is nog steeds gratis, alleen is de vrije ruimte sterk beperkt. Het was vroeger 1 terabyte en dat is het allang niet meer. Als ik het goed heb is het nu tot 1000 foto's beperkt. (ik kan er naast zitten wat betreft het precieze aantal). Op dit forum kun je er een hele tijd mee vooruit
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Wat ik tegenkom als ik “Facebook” en “Postimage” google, is een band “Post Image” die zich op Facebook presenteert. Ik heb zelf geen Facebook account, ook nooit gehad, maar zelf via ongevraagde advertentie e.d. nooit enige bemoeienis van Facebook ondervonden nu ik Postimage gebruik. Je hoeft ook geen account aan te maken. Je upload je foto en kopieert de link. Meer niet.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(19-Apr-2019, 11:14 AM)GertBr schreef: Wat ik tegenkom als ik “Facebook” en “Postimage” google, is een band “Post Image” die zich op Facebook presenteert. Ik heb zelf geen Facebook account, ook nooit gehad, maar zelf via ongevraagde advertentie e.d. nooit enige bemoeienis van Facebook ondervonden nu ik Postimage gebruik. Je hoeft ook geen account aan te maken. Je upload je foto en kopieert de link. Meer niet.

Ok
Bedankt-ik zal het eens proberen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM