Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Streamer / Fairing, zin of onzin?
#1
Question 
Op youtube, facebook en BROL zie ik ze regelmatig "voorbij komen", de ligfietsen (en dan vooral trikes) met een streamer of fairing.

[Afbeelding: c554a818e64fbf05f9d2c3c6088566d2.jpg]

Al dan niet zelf gemaakt...

Ik heb hier totaal geen ervaring in, en bij regen en tegenwind zie ik nog wel enig nut. Maar bij straffe zijwind lijkt me dat je toch behoorlijk wat last ervan kan hebben.

Iemand hier ervaringen op dit gebied?

grt,

Frank

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mij persoonlijk lijkt het gewoon irritant half door zo'n ding te moeten kijken. Ik kijk toch ook vaak naar de grond, lettende op scheuren en kuilen.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik heb op mijn Sinner Record een Streamer, sinds 2011 of zo.
[Afbeelding: 31879078651_9a0babe2d0_z.jpg]
Ligfietsen op het pad langs het Meedenerdiep in Muntendam by Marco Roepers, on Flickr

Soms kon ik mij niet voorstellen dat het effect sorteerde wat (rij)wind betreft, maar als het hard waait, dan ben ik er toch blij mee. Vorige week zaterdag op Borkum (filmrolletje inmiddels naar de fotograaf gebracht, deze week hopelijk terug) was er een harde noordwestenwind. De Waddendijk van Borkum lag er dwars op. Ik wilde over de dijk fietsen maar het voorwiel werd opzij geblazen. Het schoof echt over het toch alle smalle fietspaadje met  klinkers  die tamelijk ongelijkmatig in hoogte waren. Beneden aan de voet van de dijk maar mijn tocht vervolgd en dat was probleemloos. Het is de eerste keer dat dit probleem optrad (voor zover ik mij herinner). Op Borkum kan het heel hard waaien en het woei heel stevig die dag en vermoedelijk zorgde de dijk ook nog eens voor extra harde wind. De omstandigheden waren redelijk extreem. De Record heeft minder druk op het voorwiel dan de Demon. Eigenlijk valt het mee dat het probleem pas bij deze omstandigheden optrad. De luwte achter je kap ervaar ik wel als aangenaam en het is ook minder koud.  Of er een zeileffect bij zijwind optreedt (zoals bij velomobielen maar dan minder sterk) daar twijfel ik over. Op Borkum had ik het idee niet.

Wat regen betreft, heb ik tijdens een zware stortbui het idee gehad, dat een streamer helemaal niet hielp en dat hem er maar beter af kon halen. Bij een volgende bui, die veel minder extreem was bleef mijn broek droog en ook de onderkant van de jas. Bij harde zijwind wordt de zijkant van de broek toch nog nat. Toch ben ik er wel tevreden over. Zeker nu het rammelen na de laatste onderhoudsbeurt verleden tijd is.
Antwoord }
Bedankt door: Frank , Willeke_IGKT
#4
(01-May-2017, 09:34 AM)Lopopodium schreef: Mij persoonlijk lijkt het gewoon irritant half door zo'n ding te moeten kijken. Ik kijk toch ook vaak naar de grond, lettende op scheuren en kuilen.

Daar heb je een sterk punt. Je blikveld wordt volgens mij idd gehinderd door scherm en constructie.
En zeker bij ons in de polder is het goed uitkijken naar de toestand van het wegdek.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#5
(01-May-2017, 09:40 AM)Roepers schreef: Ik heb op mijn Sinner Record een Streamer, sinds 2011 of zo.
[Afbeelding: 31879078651_9a0babe2d0_z.jpg]
Ligfietsen op het pad langs het Meedenerdiep in Muntendam by Marco Roepers, on Flickr

Soms kon ik mij niet voorstellen dat het effect sorteerde wat (rij)wind betreft, maar als het hard waait, dan ben ik er toch blij mee. Vorige week zaterdag op Borkum (filmpje inmiddels naar de fotograaf gebracht, deze week hopelijk terug) was er harde Noordwesten wind. De Waddendijk van Borkum lag er dwars op. Ik wilde over de dijk fietsen maar, het voorwiel werd opzij geblazen. Het schoof echt over het toch alle smalle fietspaadje met  klinkers  die tamelijk ongelijkmatig in hoogte waren. Beneden aan de voet van de dijk maar mijn tocht vervolgd en dat was probleemloos. Het is de eerste keer dat dit probleem optrad (voor zover ik mij herinner). Op Borkum kan het heel hard waaien en het woei heel stevig die dag en vermoedelijk zorgde de dijk ook nog eens voor extra harde wind. De omstandigheden waren redelijk extreem. De Record heeft minder druk op het voorwiel dan de Demon. Eigenlijk valt het mee dat het probleem pas bij deze omstandigheden optrad. De luwte achter je kap ervaar ik wel als aangenaam en het is ook minder koud.  Of er een zeileffect bij zijwind optreedt (zoals bij velomobielen maar dan minder sterk) daar twijfel ik over. Op Borkum had ik het idee niet.

Wat regen betreft, heb ik tijdens een zware stortbui het idee gehad, dat een streamer helemaal niet hielp en dat hem er maar beter af kon halen. Bij een volgende bui, die veel minder extreem was bleef mijn broek droog en ook de onderkant van de jas. Bij harde zijwind wordt de zijkant van de broek toch nog nat. Toch ben ik er wel tevreden over. Zeker nu het rammelen na de laatste onderhoudsbeurt verleden tijd is.

Bedankt voor je info en ervaring Marco! 
Hier waait het meestal ook redelijk tot flink, maar ja dat heb je in een kust provincie natuurlijk.  Dodgy 
En je blikveld wordt niet gehinderd door de constructie?

Ik heb online reacties gelezen dat het zelfs helpt bij lage temperaturen. Heb je daar ervaring mee?

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Op de ligfiets kijk ik niet veel naar de grond (daarvoor heb je bukfietsen  Big Grin ). Ik geniet meer van het panoramische uitzicht. Heel hinderlijk vind ik het niet. Behalve  's nachts, dan zie ik de lichtplek van mijn voorlamp niet echt, ondanks het feit dat die lamp verlaagd is. Toch kan ik er ook in het donker mee fietsen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#7
(01-May-2017, 10:01 AM)Roepers schreef: Op de ligfiets kijk ik niet veel naar de grond (daarvoor heb je bukfietsen  Big Grin ). 

Klopt, en op de bukfiets heb ik gezien hoe de toestand van onze polderwegen vaak is.  Cry
Daarom blijf ik opletten op het wegdek (vooral de ontbrekende stukken).

(01-May-2017, 10:01 AM)Roepers schreef: Behalve  's nachts, dan zie ik de lichtplek van mijn voorlamp niet echt, ondanks het feit dat die lamp verlaagd is. Toch kan ik er ook in het donker mee fietsen.

Hoofdlamp misschien een optie?
[Afbeelding: 9200000074177502.jpg]
Gebruik ik ook meestal als aanvullende verlichting. (ander en goedkoper model weliswaar Blush )

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Vandaag wilde ik op pad voor mijn dagelijkse fietstocht na de middag. Ik stond in het koetshuis en dacht: "Wat gaat de wind te keer!" Ik besloot toch te gaan fietsen op mijn fiets met Streamer (want af en toe regende het ook). Net toen ik buiten Achlum kwam was er een windvlaag waardoor ik de fiets niet meer kon besturen. Ik stopte onmiddellijk en zette de mijn voeten aan de grond. Desalniettemin duwde de wind de fiets gewoon tegen de grond. Ik voel het stuur draaien in de houder (hoe heet dat ding?) en gaf daarom ook wat meer mee. Door een Streamer heeft de wind duidelijk meer grip op de fiets bij zijwind want mijn andere fietsen waren vermoedelijk niet tegen de grond geduwd. Later zag ik dat er windstoten boven de 100km/h waren geweest. Dit was er vermoedelijk zo'n eentje. De weersomstandigheden waren dus wel bepaald extreem. Ik ben trouwen maar weer snel het dorp in gefietst naar huis.


Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , ThijsR
#9
(01-May-2017, 10:33 AM)Frank schreef: Hoofdlamp misschien een optie?
Gebruik ik ook weleens, maar wees er bewust van dat dat eigenlijk niet mag. Een lamp mag aan je lijf bevestigd zijn, maar niet aan je hoofd. 

Politie schreef:Je mag fietsverlichting gebruiken die aan je fiets vastzit, maar je mag ook losse fietslampjes gebruiken. Losse lampjes mag je bevestigen op je fiets of op je bovenlichaam, bijvoorbeeld aan je kleding of op je tas. Dus niet op je hoofd, armen of benen. Zit er iemand achterop, dan mag die het achterlicht op zijn rug dragen. Je mag losse lampjes niet op knipperen zetten. Je snelheid en afstand is dan moeilijker in te schatten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM