Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hallo allemaal
#1
Hallo,

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een M5 Street legal (Nou ja, van Speedliner).
Ik heb geen tijd gehad om er ook daadwerkelijk mee te rijden, maar sinds kort ben ik er toch mee begonnen.
Niet voor woon/werkverkeer, daar die afstand te groot is, maar wel recreatief om mijn conditie op peil te krijgen.

Ik moet zeggen dat het niet zo moeilijk is als ik vreesde, hoewel het wegfietsen nog wel wat oefening kan gebruiken...

Algemene tips, en tips over onderhoud zijn welkom Smile , aangezien ik hier in de directe omgeving geen fietsenmakers heb die bekend zijn met ligfietsen.
Dat brengt me trouwens bij een ander punt: Waar kan ik nieuwe banden vinden? Met name de voorband (20" x 1 3/8, of 37-451) lijkt haast onvindbaar...

Groeten,
Jan-willem
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Jan-Willem! 451 banden zijn idd lastig te vinden. Hier vind je er één: https://www.bol.com/nl/p/maxxis-dth-20in...020926504/ Dit zijn fijne banden.
Bij een gewone fietsenmaker kun je deze maat wel vergeten... In 28-451 is er ook de Schwalbe Durano, ook een prima band. Wel wat smaller maar past ws ook wel.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Hallo Jan Willem, welkom op het forum. Veel veilige km toegewenst. Ik rij zelf ook op zo'n fiets. Je kunt er best mee redelijke afstanden afleggen op een dag...

Aan de voorkant kom je inderdaad bij een bmx band uit. Mag ik vragen welke omgeving je fietst? Veel plezier ermee in elk geval.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hallo Jan Willem, Welkom op het forum. Hoewel een ligfiets toch voor een groot deel bestaat uit normale fietsonderdelen zijn mijn ervaringen met normale fietsenmakers niet goed.  Hier kun je ligfietsbedrijven vinden.  Dat scheelt een heleboel. 

De officiële opstapmethode is: Op de fiets gaan zitten. Remmen aantrekken. Een van de pedalen (bij mij altijd de rechter) omhoog zetten. Voet op die trapper zetten en kracht zetten, remmen lossen en je fietst probleemloos weg.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(31-Jul-2019, 11:55 PM)ErikvanD schreef: Welkom Jan-Willem! 451 banden zijn idd lastig te vinden. Hier vind je er één: https://www.bol.com/nl/p/maxxis-dth-20in...020926504/ Dit zijn fijne banden.
Bij een gewone fietsenmaker kun je deze maat wel vergeten... In 28-451 is er ook de Schwalbe Durano, ook een prima band. Wel wat smaller maar past ws ook wel.

Achter heb ik een 28-622 momenteel. 28" is het probleem niet; die maat zie je overal Smile Bedankt voor de link naar de 20" band. Die ga ik gelijk bestellen!

(01-Aug-2019, 06:42 AM)Fietsbennie schreef: Hallo Jan Willem, welkom op het forum. Veel veilige km toegewenst. Ik rij zelf ook op zo'n fiets. Je kunt er best mee redelijke afstanden afleggen op een dag...

Aan de voorkant kom je inderdaad bij een bmx band uit. Mag ik vragen welke omgeving je fietst? Veel plezier ermee in elk geval.

Ik fiets in de omgeving van Rotterdam. Ik woon aan de kant van de Rotte (het Noordoosten), dus voor nu voornamelijk aan die kant.
Er ligt nu een behoorlijk oude band op, het lijkt een racefiets band qua profiel, Voor mij staat BMX voor brede banden met grof profiel. Ik had dus niet in die richting gekeken...

(01-Aug-2019, 07:34 AM)Roepers schreef: Hallo Jan Willem, Welkom op het forum. Hoewel een ligfiets toch voor een groot deel bestaat uit normale fietsonderdelen zijn mijn ervaringen met normale fietsenmakers niet goed.  Hier kun je ligfietsbedrijven vinden.  Dat scheelt een heleboel. 

De officiële opstapmethode is: Op de fiets gaan zitten. Remmen aantrekken. Een van de pedalen (bij mij altijd de rechter) omhoog zetten. Voet op die trapper zetten en kracht zetten, remmen lossen en je fietst probleemloos weg.

Groet,

Marco

Het grootste probleem met wegfietsen is dat ik nog wat zwabber voordat ik op gang ben. De fiets voelt verder reuze stabiel, maar door de stad fietsen wacht ik nog maar even mee.

Bedankt voor de reacties.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom op dit forum.

Deze site heeft ook veel banden in ligfietsmaten, zelfs 16"/32/37/40-349.
Je betaalt wel verzendkosten, maar de prijzen liggen vaak zo laag dat je nog steeds goedkoper uit bent. Gewoon een paar extra buba's en biba's bestellen :-)


https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgosh...en-451-mm/

Maar dus ook jouw 451. Dit wordt ook wel de Zeeuwse 20" genoemd, omdat zowel Bram Moens van M5 als Derk Thijs van de Thys Rowingbike deze maat als voorwiel gebruiken.

Net iets groter dan de 'gewone' 20" oftewel de 406-band. Iets groter is volgens Derk vooral esthetisch mooier.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Hallo Frutsel, bij Bike4travel (R'dam Prins Alexander) kunnen ze ook veel bestellen en onderhoud aan ligfietsen doen ze ook. Ik woon in Mijnsheerenland, dus als je eens hulp nodig heb :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
In Leiderdorp / Leiden oost zit een ligfietswinkel, en ook in Dordrecht. Allebei van Maia (of voorheen Maia, weet de naam van die in Leiderdorp even niet meer...) Beide zijn wellicht te befietsen voor je, en aardige kans dat ze de banden die jij zoekt op voorraad hebben.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(02-Aug-2019, 12:12 PM)gideon schreef: Hallo Frutsel, bij Bike4travel (R'dam Prins Alexander) kunnen ze ook veel bestellen en onderhoud aan ligfietsen doen ze ook. Ik woon in Mijnsheerenland, dus als je eens hulp nodig heb :-)

Oh wow. Die zit bijna om de hoek voor me!
Daar zal ik snel eens naartoe gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Om dat ik op korte termijn 2 bruikbare ligfietsen wil(de) hebben, heb ik een tweede M5 (een echte, geen Speedliner) 20/28 gescoord Smile
De 26/28 maar zien te verkopen. Er is verder niets mis mee, behalve dat het geen fiets is voor mij...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Zit daar nog veel verschil in?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#12
(02-Aug-2019, 12:12 PM)gideon schreef: Hallo Frutsel, bij Bike4travel (R'dam Prins Alexander) kunnen ze ook veel bestellen en onderhoud aan ligfietsen doen ze ook. Ik woon in Mijnsheerenland, dus als je eens hulp nodig heb :-)

Ben al jaren klant bij Bike4Travel. Deze week nog een Servicekit van Magura en 5 meter Magura remleiding gekocht. Om de hydraulisch bediende voorrem van de M5 Blue Glide te repareren.
Bike4 Travel is gevestigd in de wijk Ommoord, ten noorden van de A20.

Adres: Satijnbloem 41 3068 JP Rotterdam

De naam van de ligfietszaak, voorheen Maya, in Zoeterwoude is: Abeona Mobilty, Energieweg 67, 2382ND, Zoeterwoude.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(24-Aug-2019, 10:21 PM)Fietsbennie schreef: Zit daar nog veel verschil in?

Ik neem aan dat je Speedliner vs M5 bedoeldt?

In ieder geval de kettinggeleiding; op de M5 zitten 2 wieltjes die de ketting de hoek om helpen, op de Speedliner heb je gewoon een hele lange kettingbuis.
Het frame is volgens mij ook iets robuuster bij de M5, maar dat moet ik even side-by-side bekijken.

(24-Aug-2019, 11:12 PM)PietV* schreef:
(02-Aug-2019, 12:12 PM)gideon schreef: Hallo Frutsel, bij Bike4travel (R'dam Prins Alexander) kunnen ze ook veel bestellen en onderhoud aan ligfietsen doen ze ook. Ik woon in Mijnsheerenland, dus als je eens hulp nodig heb :-)

Ben al jaren klant bij Bike4Travel. Deze week nog een Servicekit van Magura en 5 meter Magura remleiding gekocht. Om de hydraulisch bediende voorrem van de M5 Blue Glide te repareren.
Bike4 Travel is gevestigd in de wijk Ommoord, ten noorden van de A20.

Adres: Satijnbloem 41 3068 JP Rotterdam

De naam van de ligfietszaak, voorheen Maya, in Zoeterwoude is: Abeona Mobilty, Energieweg 67, 2382ND, Zoeterwoude.

Ja, die zaak zit letterlijk 3 kilometer bij mijn huis vandaan. Ik ben van plan om er over een week of twee even langs te gaan; dan heb ik nml vakantie Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Ben er één keer geweest en werd toen erg goed geholpen. Heb er ook een aantal keer online besteld
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(02-Aug-2019, 12:12 PM)gideon schreef: Hallo Frutsel, bij Bike4travel (R'dam Prins Alexander) kunnen ze ook veel bestellen en onderhoud aan ligfietsen doen ze ook. Ik woon in Mijnsheerenland, dus als je eens hulp nodig heb :-)

Ik ben afgelopen week even langsgelopen bij ze, maar ze doen geen onderhoud aan ligfietsen, alleen aan "reis- en toerfietsen" zoals de beste man zei.
Toen ik hem zei dat ligfietsen bij uitstek 'reis- en toerfietsen' zijn, vond hij 'Nee, alleen maar dit soort fietsen' terwijl hij naar de fietsen in het pand wees...
"Oh, gewone fietsen bedoelt u", nouja, dat wou hij niet zeggen... Ligfietsers vinden hun fietsen misschien wel gewoon...

Oh well. We kijken wel verder.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Gewoon naar Maia in Dordrecht gaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Gelukkig kan ik wel hier bij de plaatselijke fietsenmaker terecht. Welke dingen loop je tegen aan dan Jan Willem? Dit forum barst van de experts wier expertise staat te popelen de deskundigheid te laten ontkiemen...  thumb
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(02-Sep-2019, 09:16 PM)Fietsbennie schreef: Gelukkig kan ik wel hier bij de plaatselijke fietsenmaker terecht. Welke dingen loop je tegen aan dan Jan Willem? Dit forum barst van de experts wier expertise staat te popelen de deskundigheid te laten ontkiemen...  thumb

Tja, ik ben handiger met computers dan met fietsen Confused 
Wat ik in mijn jeugd geleerd heb is banden plakken en wielen richten. Verder was er weinig te doen met een Sturmey archer naafversnelling en trommelremmen.

Maar nu met de ligfiets...

- Ik heb een achter derailleur dat niet netjes alle stappen pakt (met bar-end shifter), wat kan ik daar aan doen?
- Hoe onderhoud ik de ketting?
- waarmee smeer je eea.
- Zijn er andere opties dan de velgremmen mogelijk op een Street legal? (met droog weer werken ze erg goed, maar wat als het gaat regenen? Ik kan me nog een paar hachelijke momenten herinneren toen ik niet op een fiets met trommelremmen reed en hard moest remmen Cry 

Afijn, ik ben gewoon niet bekend met fietsonderhoud dus, vandaar dat ik het zou willen uitbesteden. Tenzij jullie me erdoor kunnen praten...
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Als je achterderailleur niet lekker schakelt kan je als eerste controleren of je buitenkabel nog goed is, binnenin zit een kunststof buisje waar de binnenkabel doorheen gaat, die moet nog intact zijn, en de kabel mag liefst niet geroest zijn. Bij twijfel de buitenkabel vervangen en binnenkabel het beste van rvs. Als dat in orde is, de derailleur zo afstellen dat die precies in lijn met een van de achtertandwielen staat. Uiteraard moet de derailleur nog goed zijn (geen/weinig zijwaardse speling en goede derailleurwieltjes)
Ja kan ook eens langsfietsen dan kijken we er samen naar.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(02-Sep-2019, 10:37 PM)Frutsel schreef:
(02-Sep-2019, 09:16 PM)Fietsbennie schreef: Gelukkig kan ik wel hier bij de plaatselijke fietsenmaker terecht. Welke dingen loop je tegen aan dan Jan Willem? Dit forum barst van de experts wier expertise staat te popelen de deskundigheid te laten ontkiemen...  thumb

Tja, ik ben handiger met computers dan met fietsen Confused 
Wat ik in mijn jeugd geleerd heb is banden plakken en wielen richten. Verder was er weinig te doen met een Sturmey archer naafversnelling en trommelremmen.

Maar nu met de ligfiets...

- Ik heb een achter derailleur dat niet netjes alle stappen pakt (met bar-end shifter), wat kan ik daar aan doen?
- Hoe onderhoud ik de ketting?
- waarmee smeer je eea.
- Zijn er andere opties dan de velgremmen mogelijk op een Street legal? (met droog weer werken ze erg goed, maar wat als het gaat regenen? Ik kan me nog een paar hachelijke momenten herinneren toen ik niet op een fiets met trommelremmen reed en hard moest remmen Cry 

Afijn, ik ben gewoon niet bekend met fietsonderhoud dus, vandaar dat ik het zou willen uitbesteden. Tenzij jullie me erdoor kunnen praten...

Het meeste leer je door te doen. Ik heb en had ook geen ervaring. Met een beetje geduld, durf en filmpjes van Youtube kom je wel een end.
Velgremmen werken ook wel met nattigheid. Ik ben ooit eens met flinke regen naar Loppersum geweest. Remmen zijn met die rit wel flink gesleten, maar gelukkig kun je de die goed vervangen. De kabels vervangen is ook fluit van een cent.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#21
Velgremmen:
De remkracht is afhankelijk van de kwaliteit van de blokjes; omdat remmen voor veiligheid zorgt, bespaar hier niet op. Schaf blokjes aan die ook bij nat weer goed remmen. (En zorg dat de remmen en de kabel goed en goed gemonteerd zijn)

Wat veel uitmaakt is of de velgen schoon zijn. Vuil zorgt voor minder goed remmen en meer slijtage aan de velg en de remmen. Bij nat weer plakt er zeer fijn nat zand tegen de velg en de remblokjes; dit is een schuurmiddel!
Haal dus na een natte tocht even een doekje (stukje laken of een geel vaatdoekje dat vaker gewassen is en z'n beste tijd heeft gehad) langs de velg en langs de remblokjes (tussen de velg en het remblokje door laten draaien).

Met het zelfde doekje kun je de ketting vastpakken en telkens naar achter trekken en daarna dit doekje over het vrijgekomen stuk ketting heen trekken. Dit tot de hele ketting voorbij geweest is. Dit scheelt zand in de ketting. (het kan nodig zijn om hierna de ketting te smeren; dit doe ik lang niet altijd na een regentocht. Wat ik wel doe is de tuinslang op de ketting zetten voor een smeerbeurt, zodat je al het zand wegspuit. Let wel op dat je niet in draaiende delen spuit. (Lagers draaien niet meer goed met binnengespoten vocht).

Draaiende delen regelmatig oliën. Kettingolie is afhankelijk van het weer. Dry lube is sneller, maar spoelt weg bij regen. Lagers hebben olie nodig; mijn trappers knarste maar dit verdween met het gebruik van naaimachine-olie (extra dun).

Kettingbuizen maak je schoon door een paar strookjes laken (doek) door de ketting te hangen en de ketting een paar keer rond laten lopen. (Achteruit draaien dus). Deze strookjes kun je daarna weggooien, ze zijn zwart van het smeer.

Je kan trouwen op de M5 zonder kettinbuizen rijden. Van mijn eerste loon na mijn afstuderen kocht ik een blue-glide (mijn zelfbouw had last van metaalmoeheid). De ketting gaf door de buis een licht schraapgeluid; dit verdween toen ik de kettingbuis liet verdwijnen. De ketting kwam hierdoor wel tegen mij onderbeen (bij kort broek of opgestroopte pijp), maar als ik mijn lange broek in mijn (zwarte) sok stopte was er nooit iets zichtbaar en de kettingsmeer ging er in de was goed af.

Veel fietsplezier,

Niels, m5, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Je kan andere remblokjes proberen, die van "Koolstop" remmen erg goed, en zijn vriendelijk voor de velg :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#23
+1 Ik gebruik bij velgremmen ook graag die Koolstop blokjes, werken prima! En inderdaad, je fiets goed schoon houden helpt ook, zeker na een natte rit.

En kettingbuizen (vast discussiepunt, net als banden...), ik heb er het liefst zo min mogelijk van op mijn fiets. Op mijn trike heb ik nog ca. 60 cm over en in de Mango een stukje van ca. 30 cm.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Bedankt voor de tips, allemaal.

De kettingbuizen op een Speedliner zijn voor een gedeelte noodzakelijk, aangezien er geen geleidewieltjes zijn. Daarnaast zit ik niet zo met die paar procent verlies Smile
Schoonmaken is intussen waarschijnlijk wel een goed idee.
Ik zal ook eens kijken wat er aan olie/vet moet komen. Ik heb nog wel wat naaimachineolie. Teflonspray heb ik ook nog (om de veerrubbers mee in te spuiten; dat spul is vast niet zo goed voor kettingen/tandwielen)

Ik moet ook eens kijken hoe de remmen überhaupt gemonteerd zitten; achter blijft een beetje hangen aan 1 kant, die veert dus niet goed terug na remmen.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(03-Sep-2019, 07:06 PM)Frutsel schreef: Bedankt voor de tips, allemaal.
Ik moet ook eens kijken hoe de remmen überhaupt gemonteerd zitten; achter blijft een beetje hangen aan 1 kant, die veert dus niet goed terug na remmen.

Daar heb ik ook wel eens last van. Misschien heb je een slag in het wiel? De bouten waarmee de remmen vast zitten kun je los halen, goed schoonmaken ringetjes niet kwijt raken. Wat vet en of olie ertussen en er weer op. De zwarte metalen pinnetjes zorgen ervoor dat de rem terugveert. De bouten niet te strak draaien, anders veert het ook niet goed terug. Eventueel met sleutel 15 de veer iets strakker draaien. Geduld hiermee, want hij moet beide kanten goed zijn.

Juist afstellen zie ook Youtube

[Afbeelding: Screenshot-2019-09-03-20-15-53.png]
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM