Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke doelgroep moet ligfietsen bereiken.
#27
Frank is mijn held! 
Op de term troll heb ik even gegoogled ik vond nog leesvoer voor de volgende keer. Ik lees net dat mijn remedie het beste is.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#28
Desondanks vond ik hetgeen in dit draadje gepost werd wel interessant Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#29
(24-Aug-2019, 02:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik vond het wel mooi om te zien dat dit forum bestaat uit een groep mensen die op een fatsoenlijke manier blijven reageren op iemand als 'Cees'.

Eens. Heel mooi om te zien.

(24-Aug-2019, 07:51 PM)ErikvanD schreef: Desondanks vond ik hetgeen in dit draadje gepost werd wel interessant Smile

De antwooorden waren zeker beter dan de vraag ?!  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#30
Sjaak is mij helemaal ontgaan.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Ligfietsen is toch ook wel mooi omdat het net “even anders” is  Wink. Dank Frank!
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(24-Aug-2019, 07:27 PM)Fietsbennie schreef: Op de term troll heb ik even gegoogled ik vond nog leesvoer voor de volgende keer.

Dacht even dat het artikel over de "moderne" wereldleiders ging.

De ligfietsers op het forum ogen vrij relaxed. Dan valt een opgewonden standje gelijk op.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Misschien idee voor wereldleiders met een rode stropdas en grote kuif om een ligfiets aan te schaffen? Verder zal ik me maar niet politiek opstellen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#34
Jee, wat een verhalen. Om de vraag van Cees te beantwoorden, het ligt niet zo simpel. Het is push/pull strategie. De "push" kant is dat het in een winkel staat. Er zijn wel zgn veel nieuwe merken, maar ver weg bij de achterdeur kom je bij dezelfde grote firma's uit. Die hebben de bronnen om er voor te zorgen dat de winkelier, al dan niet verplicht!!!, de nieuwe fietsen heeft staan. De "pull" kant is groots adverteren met allerlei niet te doorgronden argumenten om zo de vraag "naar" te kweken bij de consument. Verder worden er dan veel totale nep verhalen van "best practices" in een forum of log gegooid, controleren of dat waar is kun je als buitenstaander niet. En zo wordt het verhaaltje rondgebreid.

Mijn mening. Het diamantframe is iets uit de vorige eeuw, laat het dan ook daar. Dat kun je zien aan dat er eigenlijk geen evolutie is in dat hele verhaal. De voor de gemiddelde beurs betaalbare fietsen zijn nog steeds opgebouwd uit metalen pijpen ed. Ga ja naar carbon, dan moet je de knip trekken en kom je in het domein waar ook ligfietsen zitten met prijsniveau. Dat er dan toch voor een carbon diamantframe wordt gekozen heeft te maken met het bovenstaande. En de gemiddelde consument doet geen onderzoek en koopt wat de verkoper aanprijst als dit is het beste (voor zijn winstmarge). Er zijn overigens meer voorbeelden dat de evolutie staakt.

Ik ben ook in gesprek geweest met collega's waarom zij een elektrische fiets kopen. Dan komen die voordelen boven tafel. Maar er zit altijd achteraan dat de fiets wel erg duur was. En duur is dan ongeveer max. 2.500,=. Als nadeel wordt zeker door de vrouwelijke rijders altijd het grote gewicht genoemd, het is te zwaar vinden ze. Maar verder is het wel handig voor woon-werk  met max. ongeveer 10km enkele reis.
In de winter is het in de fietsenstalling van mijn baas het altijd opvallend stil, veel minder fietsers. Ook is ongeveer iedereen op een diamantframe fiets wel eens een keer gevallen in de winter. Meestal blauwe plekken ed, maar soms ook zwaardere kwetsuren.

Ik kom van max 5km per jaar. Bij de dokter kreeg ik het recept of meer gaan bewegen of aan de pil en een dieet. Ik heb toen de keuze gemaakt voor meer bewegen. Ik heb er een jaar over gedaan om uit te knobbelen hoe ik dat meer bewegen in de dagelijkse praktijk kon brengen zonder de mogelijke uitvluchten van geen zin, lelijk weer etc.
Toen ik daar uit was ben ik gaan kijken naar fietsen, dus tweewielers, driewielers etc. Eis 365 dagen per jaar op de fiets kunnen, ook als het glad is, ook als het regent etc. Einde tweewielers. Volgende eis was geen regenjas (ivm zweten in zo'n pak) en zo min mogelijk weerstand van de wind. Einde open trikes. Bleef over de velomobiel. Let wel, dit is nog deskresearch en ik had tegen mezelf gezegd een trike met ondersteuning voor 8.999 no way. Dus velomobielen bleven over. Volgende eis was het kunnen nemen van twee zeer scherpe bochten op mijn route zonder uitstappen, achteruit steppen etc. Toen bleven er twee over. Een zonder ondersteuning en een met. Volgende eis was dat ik naar mijn werk moest kunnen gaan ook als ik zelf niet zozo zou zijn. Toen bleef er nog maar een over. En die keuze was 12.500,= in de uitvoering zoals ik hem wilde hebben. Had ik niet boven gezegd 8.999,= no way? In zekere zin is dat gelukt maar dan wel de andere kant op. Ik rij op werkdagen tussen de 52 en 60 km per dag, momenteel 60 omdat er omleidingen zijn ivm reparatie aan wegen.

In de praktijk staat men zich te vergapen aan de fiets. Hoe hard kan ie? Pas je daar wel in? Hoe zit dat nu? Wat kost ie? Uhh , daar koop je toch een auto voor...

En met de laatste opmerking denk ik dat ik kan afsluiten met dat het prijsniveau van velomobielen en de wat rijker uitgeruste trikes die van de kleinere goedkopere auto evenaart. Dan weet ik wel wat iemand die totaal niet weet wat het fietsen is of oplevert gaat kiezen. Er was nog een opmerking over uitrusting en dat het maar matig zou zijn bij velomobielen en trikes. Ik heb samen met mijn leverancier gezocht naar oplossingen voor een simpel probleem. En die is er niet. Omdat in mijn fiets gebruik wordt gemaakt van een "computer" voor de verlichting konden we iets toepassen wat origineel bedoelt is voor iets heel anders. Het werkt. Maar veel noviteiten die we in ons hoofd hebben zijn er niet, reden, prijsverhogend en de meeste consumenten zien het voordeel er niet van in, dus komt het ook niet op de fiets, dus wordt het niet gemaakt. Want die fiets moet zo goedkoop mogelijk.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Op een ligfiets moet je leren fietsen, dat kost tijd. Op een MTB/Racefiets/gewone fiets fiets je zo weg. Dat is denk ik ook een reden dat het niet echt doorbreekt.

Bovendien zijn ze in de stad zeer onpraktisch (tenminste, zo ervaar ik mijn Hurricane). En daar wonen toch de meeste mensen.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(31-Aug-2019, 02:36 PM)Robbie schreef: Op een ligfiets moet je leren fietsen, dat kost tijd. Op een MTB/Racefiets/gewone fiets fiets je zo weg. Dat is denk ik ook een reden dat het niet echt doorbreekt.

Ik citeer de Fietsersbond: Is een ligfiets moeilijk te berijden? "Nee, net zo makkelijk als een gewone fiets."
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie...igfietsen/

Ik deel de mening van de Fietsersbond. 18 jaar geleden op diverse merken en typen tweewielige ligfietsen proefgereden. Ook direct de weg op. Ik was toen 53. Nu 71 en na 18 jaar in mijn Alleweder gewoon gaan liggen op m'n M5 Blue Glide en weggereden. Je fijne motoriek moest nog wat getuned worden, maar dat gaat bliksemsnel. Gewoon rustig blijven liggen en je gaat veel sneller door de bochten dan met de Alleweder. Ook kort langs de rand rijden op smalle fietspaden gaat gemakkelijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Proefrijden en wegrijden gaat meestal redelijk snel en goed.

Ik heb diverse jaren op CycleVision geholpen bij het probeerparcours. Kinderen rijden zo weg. Vrouwen meestal ook redelijk snel. Mannen deden er vaak het langst over. Geen idee waarom, vaak luisterden ze echter minder goed naar de uitleg en namen niet even de rust om het rustig te proberen. Waarschijnlijk dus daardoor.

Om het ligfietsen helemaal tot in je vezels te laten doordringen, heb je echter wel iets meer tijd nodig. VM-rijders praten vaak over beginners als ze het over mensen hebben die <100.000km hebben gereden. En daar staat geen nulletje te veel ;-)

Ik denk zelf dat je na 10.000km wel kunt spreken van een redelijk ervaren ligfietser.

Het gaat dan vooral om je reflexen en je reactievermogen in gevaarlijke situaties.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#38
10.000 km EN minimaal 1.000 posts hier op het forum he Wim  Wink

Ben dus nog een beginner... (dit is pas post 990...)
Antwoord }
Bedankt door:
#39
(31-Aug-2019, 07:06 PM)ErikvanD schreef: 10.000 km EN minimaal 1.000 posts hier op het forum he Wim  Wink

Ben dus nog een beginner... (dit is pas post 990...)

Maar wel in een veel kortere tijd. Wie is hier dus de grootste kletskous?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#40
Hoezo kortere tijd? Jij bent maar één maand langer lid dan ik!

Cool
Antwoord }
Bedankt door:
#41
Dat bedoel ik :-)
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#42
(31-Aug-2019, 06:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik denk zelf dat je na 10.000km wel kunt spreken van een redelijk ervaren ligfietser.

Het gaat dan vooral om je reflexen en je reactievermogen in gevaarlijke situaties.

Ik ben na anderhalf jaar net op de helft met de speedliner. We komen er wel... Smile
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#43
(31-Aug-2019, 06:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Proefrijden en wegrijden gaat meestal redelijk snel en goed.

Ik heb diverse jaren op CycleVision geholpen bij het probeerparcours. Kinderen rijden zo weg. Vrouwen meestal ook redelijk snel. Mannen deden er vaak het langst over. Geen idee waarom, vaak luisterden ze echter minder goed naar de uitleg en namen niet even de rust om het rustig te proberen. Waarschijnlijk dus daardoor.

Ben het met je eens, Kinderen en vrouwen doen vele handelingen op gevoel. Net als op een normale fiets. Mannen zijn vaak rationeler en prestatie gerichter. Manen denken ligfietsen te kunnen besturen zoals een auto. Dat werkt niet op een tweewieler. Als je naar links stuurt, val je naar rechts.

(31-Aug-2019, 06:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik denk zelf dat je na 10.000km wel kunt spreken van een redelijk ervaren ligfietser.

Zeker, Dan zit je fijne motoriek er diep ingeslepen. Dat lig je ontspannen in of op je ligfiets

(31-Aug-2019, 06:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Het gaat dan vooral om je reflexen en je reactievermogen in gevaarlijke situaties.

Ervaren rijders kijken bij gevaar naar een uitweg. Minder ervaren rijders naar het gevaar. Waar je naar kijkt, stuur je onwillekeurig naar toe.
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Ik vind mijn Sinners in de stad (= Groningen) niet onpraktisch. Het gaat ook daar prima. Maar goed, ik doe dan ook alles op de ligfiets en heb , schat ik zo, veel meer dan 100.000 km afgelegd in bijna 20 jaar. Ik zit nu te proberen hoe ik korte bochtjes kan maken op mijn Sinners met een redelijk lange wielbasis. Ik ontdek steeds dat het nog korter kan, als ik maar snel genoeg ben. Dan zijn zelfs deze fietsen behoorlijk wendbaar.

Maar als ik eens met iemand samen fiets die net begonnen is met ligfietsen, dan valt mij op hoe langzaam dat gaat en dan toch nog in de berm belanden. Oké, het fietspad is smal maar dat is toch juist de fun. Ook klagen over verzuring in de bovenbenen. Verzuring? Met 15 km per uur? is dat gevoel wel verzuring of betekent het gewoon dat de spieren wat anders werken en dat je dat voelt. Ik denk ook dat het komt door een gebrek aan gewenning.
Er zijn best veel ligfietsers die stoppen met ligfietsen. In de afgelopen maand heb ik er 2 gesproken. Ik denk zelf dat dat komt omdat het ze maar af en toe op een ligfiets rijden. Dan komt de noodzakelijke gewenning nooit en stop je vanzelf weer.
Antwoord }
Bedankt door:
#45
(02-Sep-2019, 09:40 PM)Roepers schreef: Maar als ik eens met iemand  samen fiets die net begonnen is met ligfietsen, dan valt mij op hoe langzaam dat gaat en dan toch nog in de berm belanden. Oké, het fietspad is smal maar dat is toch juist de fun. Ook klagen over verzuring in de bovenbenen. Verzuring? Met 15 km per uur? is dat gevoel wel verzuring of betekent het gewoon dat de spieren wat anders werken en dat je dat voelt. Ik denk ook dat het komt door een gebrek aan gewenning.

99% van de mensen die bewegen, weten niet wat verzuring is. Die denken dat de "verzuring" dagen in je spieren blijft zitten. Maar zo gauw je weer op adem bent gekomen neemt de verzuring snel af en is meestal binnen het half uur verdwenen.
Maar bij ligfietsers is de kans op verzuring erg klein. Bij alle duurbewegingen. De grootste oorzaak van verzuring is (sport)stress i.c.m. ademnood (hijgen). Door stress en ademnood daalt het belangrijke CO2 niveau in het bloed. De pH waarde stijgt, het bloed wordt te basisch, en de bloedvaten vernauwen zich om CO2 vast te houden. Hierdoor ontstaat O2 te kort in de spieren en wordt melkzuur gevormd om de pH waarde in het bloed te laten dalen. Melkzuur is een beschermingsfactor. De mens zit fantastisch in elkaar.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waa...~bf8ec2c6/
Antwoord }
Bedankt door:
#46
Alles nog eens overwegende, geloof ik dat een elektrisch ondersteunde quad een logisch vervolg is. Zelf zit ik stiekem ook wel eens aan een vm te denken. Maar het is me te laag, en niet comfortabel genoeg. Zoiets zie ik echter wel zitten:

Podbike
[Afbeelding: Dn-I0QxWkAEUk5S.jpg]

Podride
[Afbeelding: ?url=https%3A%2F%2Fassets.newatlas.com%2...ide-11.JPG]

Nauwelijks een ligfiets misschien, maar wel comfortabel, droog en elektrisch ondersteund tot 25 km per uur.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Ik heb een moeder die de pos-bike wel ziet zitten. Ze is op de leeftijd dat elektrische ondersteuning handig is voor blijven fietsen en droog zitten en spullen kunnen vervoeren is ook handig.
Hopelijk is hij snel op de markt.

Niels, speedbike, van der wal
Antwoord }
Bedankt door:
#48
(30-Sep-2019, 09:37 PM)Niels van der Wal schreef: Ik heb een moeder die de pos-bike wel ziet zitten.

Pos-bike?

[Afbeelding: pos1.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#49
Mijn hoofd vertaalt 'PoS' in iets erg negatiefs.... Te lang met acroniemen gewerkt denk ik Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#50
(30-Sep-2019, 09:23 PM)Bart Verbeek schreef: Alles nog eens overwegende, geloof ik dat een elektrisch ondersteunde quad een logisch vervolg is. Zelf zit ik stiekem ook wel eens aan een vm te denken. Maar het is me te laag, en niet comfortabel genoeg. Zoiets zie ik echter wel zitten:
Podbike


Podride
Nauwelijks een ligfiets misschien, maar wel comfortabel, droog en elektrisch ondersteund tot 25 km per uur.


Adri Manhave heeft de Podbike al in het echt gezien: 
https://a3manh.blogspot.com/2019/09/podb...serie.html

En hier is nog meer info te vinden:
https://a3manh.blogspot.com/search?q=Podbike
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#51
Nadeel van die dingen, denk ik, je gooit ze niet 123 even in de trein. Of je moet aardig overtuigend kunnen overkomen bij de dienstdoende conducteur zonder gekneveld worden meegenomen te worden door mannen in witte jassen...
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#52
(30-Sep-2019, 09:53 PM)Fietsbennie schreef: Nadeel van die dingen, denk ik, je gooit ze niet 123 even in de trein. Of je moet aardig overtuigend kunnen overkomen bij de dienstdoende conducteur zonder gekneveld worden meegenomen te worden door mannen in witte jassen...

Hoe hoog zijn die treinen eigenlijk?

[Afbeelding: P1100408.JPG]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM