Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vraag van Saskia Kluit
#1
Vraag in de podcast van de Spaak over velomobielen, gesteld door Saskia Kluit, directeur van de fietserbond.
https://tinyurl.com/r3pwrza

Waarom krijgt de velomobiel zo weinig aandacht?


Persoonlijk vind ik dat het antwoord in deze vraag zit: De vraag is negatief: (waarom zo weinig). De aandacht zou positief moeten zijn.

En zijn vast aanvullende ideeën of andere suggesties:


Niels, wat wel, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Op ligfiets.net staat hier ook een bericht over en daar wordt een velomobiel vergeleken met de goedkoopste auto, een Fiat Panda. 

Nu heb ik beide en ik weet in ieder geval 1 ding zeker: het rijden in de Mango is VEEL leuker dan in een Panda!
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(29-Jan-2020, 09:43 AM)Niels van der Wal schreef: Vraag in de podcast van de Spaak over velomobielen, gesteld door Saskia Kluit, directeur van de fietserbond.
https://tinyurl.com/r3pwrza

Waarom krijgt de velomobiel zo weinig aandacht?

De column is te beluisteren vanaf 30.40

Ik denk dat het antwoord complexer is dan de vraag. Om diverse redenen kiezen de klanten voor ander vervoer.
- Mensen zijn "kuddedieren" en kiezen als fietser voor de grootste groep. De gewone fiets, al dan niet elektrisch ondersteund. Het velomobiel heeft nog steeds een "Geitewollensokken" imago.
- De meeste mensen zijn alfa's en te weinig beta. Wat voor de tweewielige ligfiets geldt, geldt ook voor het velomobiel. Ze hebben vaak geen flauw benul van efficiëntie en comfort.
- Volgens de alfa's is de elektrisch ondersteunde fiets het milieu vriendelijkst en goedkoop. Goed recyclebaar en geen CO2. De stroom komt immers van zon- en windenergie.
- Commercieel gezien is het velomobiel niet interessant. De productie is te laag en de wachttijden lang. Geen lopende band werk. De prijs is voor alva's te hoog.
- Velen vinden "banaanfietsen" gevaarlijk, te snel en te breed. Ook de instap is beperkt en enkele ervaren een vorm van claustrofobie. De Orca, met een ruime instap, is uit productie.
- Stallen is vaak een probleem. Op straat parkeren is geen optie.
- De overheid laat de markt het werk doen en zit niet te wachten op snelle en brede fietsen op vaak te overvolle en smalle fietspaden.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Persoonlijk vind ik de ligfiets minder geschikt voor het verkeer in de stad. Nu woon ik buiten en werk ik (nog) aan de rand van Amsterdam en fiets daardoor over polderwegen en fietspaden van huis naar mijn school. De ligfiets en zeker de velomobiel in dit jaargetijde, is daar uitermate geschikt voor. Het stallen, wanneer ik elders dan op mijn eigen werkplek moet zijn, trekt altijd veel bekijks, vaak op een manier waarop ik niet zit te wachten. Daarom kies ik ook voor dieper de stad in voor het OV of de Brompton. En op mijn eigen plekje staat hij droog en uit het zicht geparkeerd in het magazijn  Cool

[Afbeelding: 3-E590-C4-E-30-CC-4-F0-D-A723-A9-DEEDAEB270.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie
#5
Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg dat de velomobiel een niche is! Ik ben graag met iets aparts onderweg  Big Grin Het geeft je ook altijd een onderwerp om over te praten. 

In de grote stad vind ik hem ook minder ideaal. Gelukkig hebben we die maar een paar in Nederland en die probeer ik sowieso te vermijden. 

Dat productie te duur is vind ik niet echt een argument, dat heeft puur te maken met de vraag/markt. Als de vraag 100x zou groot zijn, werd er vast een massa productie methode gevonden waarmee de productie sneller en goedkoper kan. Het printen van de body of zo. 

Maar Piet heeft gelijk, de mens is een kuddedier...
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(01-Feb-2020, 12:22 AM)GertBr schreef: En op mijn eigen plekje staat hij droog en uit het zicht geparkeerd in het magazijn  Cool

[Afbeelding: 3-E590-C4-E-30-CC-4-F0-D-A723-A9-DEEDAEB270.jpg]

Je hebt in elk geval genoeg materiaal om te poetsen Gert!   Big Grin

Als ik naar mijn werk ga met gewone fiets zeggen ze niets, als ik met m5 ga: ,,ben je met de ligfiets?'' Het valt in elk geval op. Fietst er een medeligger langs het pand, ,,hé, doar hej oen moat ok..."
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velomobielen in het verkeer
Een open 3-wieler wo...Frutsel — 09:47 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Jup, en de meeste na...melle z — 07:59 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Grote voordeel is da...Boyd Maduro — 07:11 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Je hebt een naaf met...melle z — 06:25 PM
Velomobielen in het verkeer
Ik heb er tegenwoo...Niels van der Wal — 05:55 PM
Velomobielen in het verkeer
Naar mijn ervaring g...blokdoorn — 05:51 PM
Velomobielen in het verkeer
Ik heb er tegenwoord...GHOOGEN — 05:48 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Heb die rode rakker ...TimSch — 05:37 PM
Zomercompetitie Assen 21 september
Vorig jaar waren er ...TimSch — 05:34 PM
Zomercompetitie Assen 21 september
Heb me zojuist aange...Arend-Jan — 05:10 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Als het goed is word...melle z — 03:11 PM
Speling achterwiel - doorrijden?
Inmiddels ook hier h...TimSch — 01:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een keer geha...qv-tester — 08:39 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik weet niet of er e...Jeroen S — 08:20 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is er wel eens i...TimSch — 08:01 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..Met dit soort ...LigfietsWilsum — 07:45 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..Met dit soort wi...Boyd Maduro — 06:57 AM