Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging?
#6
Photo 
(20-Jul-2021, 11:40 AM)Theo Mol schreef: Kijk eens bij Atomic Zombie https://www.atomiczombie.com/ voor plannen.
Voor eenzijdige ophanging heb je denk ik steviger materiaal nodig dan je vindt op oude traditionele fietsen. En mocht je daaraan denken, dat geldt ook voor schijfremmen. De krachten die daarop staan zijn groter dan de omafietsen gewend zijn.

Ik zag ooit dat de rolstoel van mijn moeder dezelfde sturmey-archer-naven en -remmen had als mijn Quest. Misschien is er in die hoek nuttiger kennis te halen.

Hoe dan ook, veel plezier met bedenken en bouwen.

Atomic Zombie is inderdaad inspirerend. Ideeën voor voorwielophanging en sturen heb ik van dit ontwerp van Atomic Zombie:

[Afbeelding: TriCruiser1a.jpg]

Rolstoelen blijken inderdaad interessant. Zowel met betrekking tot de bevestiging van de as, als de wielen zelf. Dank.

(20-Jul-2021, 10:33 AM)PietV* schreef: Welkom Ivo,

Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.

Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.

http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html

Succes met je project,
Piet.

Helder. Ik verbaas me over subtiele details in de constructie van zo'n omafiets. Het zit mooi in elkaar en is stevig. Schroef of zaag een stuk af en het wordt gelijk instabiel. Een fraai staaltje van genoeg en niet te weinig. Ik realiseerde me daarom ook dat ik waarschijnlijk niet zomaar eenzijdig één wiel kan bevestigen enz.

Mooi blog.

(20-Jul-2021, 10:17 AM)12much schreef: Wij gebruiken trapassen inclusief de buis waar deze in zit. Maak wél een mal waarin je de buizen onder de juiste hoek kunt fixeren voordat je alles vast last. Je hebt de juiste voorloop en camber nodig anders spoort je trike voor geen meter. Onze laatste driewieler is een fiets om een Kliko mee te versjouwen door de stad. Ik zal eens foto's maken en de hoeken netjes opmeten. Succes en vergis je niet in de krachten die erop komen dus netjes doorlassen In mijn Gekko zitten trouwens vaste gesloten lagers in de wielen.

Trapas, dat is een goed idee! Dank
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging? - door OmaMorgan - 21-Jul-2021, 04:37 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het wordt wel tijd...Bob Hagendijk — 12:42 PM
Quest xs nr 13
Het was een mooi aan...ZoefZoef — 11:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je ze...Boyd Maduro — 11:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Fiets heeft de klap...datakneder — 10:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen Boyd! Zie de a...365cycle — 09:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Balen. Zeker bij gev...Hoekie — 08:52 AM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar to...Atrike — 08:44 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gelukkig heb je zelf...Wim -de roetsende — 06:21 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaa...Veloquest — 12:39 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...omdat ik vandaag ...Boyd Maduro — 10:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mijn fiets schakelt ...Martin van Mourik — 09:50 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag om even voor...GertBr — 09:50 PM
Tochten, wat voor afstanden en waarom n...
Waar ga je naar toe ...Jeroen S — 08:13 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop h...Veloquest — 08:03 PM
Te koop optima dingo ligfiets
Te koop optima dingo...metro2005 — 07:15 PM
Quest xs nr 13
Na eerst te koop heb...Josligfiets — 06:59 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Wat een wachtlijst ...Atrike — 01:53 PM